Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Monika Tomášková, MF DNES

Nový silniční zákon: Policisté nevědí, jak podle něj pracovat

  • 110
Už za necelé tři týdny začne na českých silnicích platit nový zákon. Řidiči budou za přestupky dostávat trestné body. Úředníci severočeských měst se ale obávají, zda zákon vůbec bude fungovat. Stěžují si, že dosud nedostali potřebné vybavení.

Na bodový systém chybí technika
Za osmnáct dní začnou platit nová, přísnější pravidla pro řidiče. Na severu Čech ale zatím není jisté, jestli nový systém, při kterém se řidičům za přestupky budou udělovat trestné body, bude vůbec fungovat. Policisté ani úředníci na pověřených radnicích dosud nejsou vybaveni potřebnými počítači. Vázne také školení úředníků.

"Počítačové vybavení, které budeme od prvního července potřebovat, jsme zatím nedostali. Na náš účet nepřišly zatím ani slíbené peníze a komunikace s ministerstvem dopravy v tomto ohledu, mírně řečeno, vázne,“ říká tajemník teplického magistrátu Marek Fujdiak.

Nový systém by měl fungovat tak, že policista nahlásí přestupek úředníkovi na radnici pověřené obce a ten připíše trestné body ke jménu řidiče. Pokud řidič nasbírá dvanáct bodů, okamžitě přichází o řidičský průkaz.

Policisté nevědí, jak podle nového zákona pracovat
Těžkou hlavu mají z chystaného bodového systému i dopravní policisté. Stále nevědí, jakým způsobem budou o bodech informovat úřady. I jim totiž dosud chybí vybavení.

"Mělo by se to dělat systémem vysílaček a notebooků. Něco podobného, jako když dnes lustrujeme, zda má řidič oprávnění jezdit a zda auto je registrované. Jenže na to dosud nemáme techniku,“ uvedl šéf severočeské dopravní policie Ušák.

Pokud od 1. července nebudou moci policisté posílat úředníkům oznámení o přestupcích e-mailem, budou to zřejmě dělat běžnou poštou. Tím by se ale celý systém mohl značně zpomalit.

Vláda minulý týden rozhodla, že na nákup nezbytných počítačů a přijetí nových úředníků pošle úřadům 100 milionů korun. Otázkou ovšem stále zůstává, jestli tyto peníze budou stačit.

"My bychom měli dostat 775 tisíc korun, což nepokryje ani platy těch úředníků, které jsme kvůli této agendě museli přijmout. Zatím to vypadá tak, že nám stát přidal povinnosti, ale neposkytl nám k tomu ani potřebné zázemí, ani peníze,“ stěžuje si Fujdiak.

Ministerstvo dopravy obce ujišťuje, že přípravy na bodový systém se zvládnou včas. Na některých úřadech ale kvůli tomu panuje nejistota. A i tam, kde jsou úředníci na bodový systém připravení, si stěžují, že jim vláda vůbec nepomáhá.

"S odřenýma ušima zvládneme všechno, co s novým zákonem souvisí, protože si neumím představit, že bychom nevykonávali agendu, kterou nám zákon ukládá. Musím však říct, že všechno zvládáme vlastními silami. Kdybychom měli čekat, až stát splní své sliby a pošle nám peníze či počítače, tak nebude fungovat nic,“ uvedl tajemník ústeckého magistrátu Milan Zemaník.

Tajemníci úřadů v pověřených městech v severních Čechách již delší dobu upozorňují na nepřipravenost a špatnou informovanost o novém zákoně. Nejvíce jim vadí, že s nimi pracovníci ministerstva dopravy, které má přechod na bodový systém ve své kompetenci, vůbec nekomunikují. Prostřednictvím ředitelky krajského úřadu proto žádali ministerstvo, aby do kraje poslalo odborníka, který by úředníkům při přechodu na nový systém pomohl.

"Dopis jsem posílala zhruba před měsícem. Až za tři týdny jsem dostala odpověď, že přípravy na nový systém probíhají podle plánu, a proto není nic z toho, o co jsme žádali, nutné,“ uvedla ředitelka krajského úřadu v Ústí nad Labem Lydie Šťastná.

Budou úředníci stačit?
Radnice již začaly kvůli bodovému systému přijímat nové úředníky. Také v této oblasti ale není jisté, jestli jejich počet bude na všechno stačit. Nikdo totiž nedokáže předpovědět, kolik přestupků opravdu řidiči po zpřísnění pravidel nasbírají.

Dalším problémem je, že úředníci vyčlenění na zpracovávání dopravních přestupků si práci se speciálním počítačovým programem nemohou vyzkoušet předem, a budou se to tedy učit takzvaně za pochodu.

"Zajistili jsme sice školení, ale protože stále nemáme potřebné vybavení, mohli naši lidé zhlédnout jen jakousi prezentaci a nemohli si zkusit s tím novým systému pracovat,“ říká Fujdiak.

"Školení navíc neprovádí samo ministerstvo dopravy, ale najalo si na to firmu. Její pracovníci jsou sice technicky velmi zdatní, ale nedokážou odpovědět na odborné, legislativně právní dotazy,“ dodala Šťastná.

Školením už řadu měsíců procházejí i policisté. Ti se musí s novým silničním zákonem seznámit a musí vědět, kolik bodů následuje za konkrétní přestupek. Jenže všichni policisté se ještě nestihli s novým systémem seznámit, někteří jsou nemocní, jiní na dovolené.