Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové smarty jsou tady. Mrňousové mají velké čumáky, bude i čtyřdveřový

  11:00aktualizováno  11:00
Smart je na trhu i po mnoha letech stále raritou a bude to tak i v nové generaci. Klasický pidi-dvoudveřový model doplní i verze se čtveřicí dveří, která se ale bude potýkat s mnohem větší konkurencí.

Smart je drahý a nejlíp mu je ve městě. Těší se ale solidní popularitě a Mercedes si toto své dítko pečlivé hýčká. Šestnáct let od uvedení prvního modelu Smart představil zcela novou generaci, která je v mnohém přelomová. V nabídce totiž budou hned dva modely: klasický dvoudveřový a nově i čtyřdveřový model. Oficiálně se jmenují Fortwo a Forfour, což jsou už tradiční názvy.

Fotogalerie

Původní tvůrce konceptu Smartu, již zesnulý Nicolas Hayek z hodinářského koncernu Swatch, by měl jistě radost, že základní Smart se drží tradičních linií (více o Nicolasovi Hayekovi zde). Je opět miniaturní, tudíž vlastně bez velkosériové konkurence a i jeho design se drží základních linií původního modelu, ač předek poněkud zbachratěl. Možná by měl Hayek radost i z nového čtyřdveřového provedení, které taktéž ctí tradice Smartu a designově malý model ideálně doplňuje.

Fanoušci značky a možná i běžný motorista zaregistroval, že Smart už jeden model Forfour měl. V letech 2004 až 2006 Smart prodával malý pětidveřový hatchback s velmi netradiční karoserií inspirovanou klasickým smartem, což bylo dvojče Mitsubishi Colt. Auto nemělo úspěch a prodej byl poměrně brzy ukončen s nepříliš lichotivými výsledky. 

Nová generace smartů má také svého dárce orgánů, nebo přesněji řečeno spolunositele základní DNA. Je jím nové twingo od Renaultu, které zanedlouho zamíří na trh (více zde). Mercedes v poslední době s Renaultem úzce spolupracuje, základní dieselové motory pro menší Mercedesy dodává právě francouzská automobilka.

smart fortwo a forfour

Základní Fortwo pro dva cestující zůstává na délce 2,69 metru jako současný model, přidává ale na šířce, z 1,56 metru povyrostl na 1,66 metru. Výška 1,55 metru se nemění. Auto je tak o dvacet centimetrů delší než prapůvodní Smart z roku 1998, ale stále je nejmenším běžným autem na trhu. Už ho ale nezaparkujete kolmo do škvíry mezi podélně parkující auta, to byla velká výhoda první generace.

Větší model se čtveřicí dveří je výrazně větší, na délku měří 3,49 metru, šířka a výška se nemění. Větší model má poměrně velkorysý rozvor 2,49 metru (což je skoro délka dvoudveřového smartu), základní model si musí vystačit s rozvorem 1,87 metru.

Zavazadlový prostor je na tom lépe u kratšího modelu, kam se vejde 260 litrů, respektive o 90 více, pokud se prostor zaplní až po střechu. Delší smart pojme za zadní sedadla 185, případně 255 litrů zavazadel. Ale pokud se využije i prostor zadních sedadel, tak objem přepravených zavazadel vzroste na solidních 730 či až 975 litrů.

smart fortwo a forfour

V nabídce pohonných jednotek nových smartů budou tři benzinové motory. Základní verze litrového tříválce s výkonem 45 kW přijde na trh později, s uvedením modelů na trh před koncem roku se bude začínat s litrovým motorem s výkonem 52 kW. Jeho točivý moment vrcholí hodnotou 91 Nm v 2 850 otáčkách. Vrcholem nabídky bude přeplňovaný motor o objemu 0,9 litru s výkonem 66 kW. Jeho točivý moment má špičku 135 Nm v 2 500 otáčkách.

Bachratějšímu zevnějšku vévodí výraznější přední kapota a velká světla. Boční profil a styl dvoubarevných karoserií zůstává, samozřejmě v případě čtyřdveřového se profil výrazně natahuje. V interiéru se zákazníci mohou těšit na nadprůměrné materiály a velmi bohatou výbavu. Pokud se ale něco zásadního nezmění, tak hodně položek bude patřit do příplatkové výbavy, jak je tomu u současného modelu.

smart fortwo a forfour

Mercedes uvádí, že auto je stále velmi bezpečné, což ostatně bylo jedno z lákadel už u první generace Smartu. Mercedes uvádí, že testoval čelní náraz smartu s novými modely značky třídy S a C a prcek z nich vyšel velmi dobře.

Nově je v autě asistent vyrovnávající poryvy větru, který je aktivní při přímé jízdě od rychlosti 80 kilometrů za hodinu. Samozřejmostí je ABS a ESP, navíc má auto hlídač před předním nárazem a je zde i asistent jízdy v pruzích.

smart fortwo a forfour

Klasický smart byl vždy výjimečné zboží. Bez konkurence a s originální konstrukcí si za něj může Mercedes žádat sumy obvyklé u aut nižší střední třídy. Dobíhající generace začíná na částce 260 000 korun, rozumně vybavený model se silnějším motorem snadno přesáhne sumu 300 000 korun. A novinka bude stát zhruba stejně, alespoň tak Mercedes o ceně informuje.

Jestliže malý model si prémiovou cenu může dovolit, protože prostě nic jiného podobného na trhu není, tak pětidveřový smart to bude mít hodně těžké. Velikostně odpovídá mnoha supermini, ať už příbuznému twingu, nebo trojici z Kolína, která právě vyráží v plné síle obnovená (Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroen C1), nebo trojici z dílen Volkswagenu (VW Up!, Škoda Citigo, Seat Mii). Mercedes uvádí, že Forfour bude stát o 600 eur (asi 17 000 korun) více než základní Fortwo. S cenou přes 300 000 korun tak bude minimálně o polovinu dražší než konkurence. A je otázkou, zda to zákazníci přijmou.

Prodej obou verzí smartu začne na v listopadu letošního roku.

Autor:




Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.