Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová americká značka má silný italský přízvuk. Staví silniční F1

  14:56aktualizováno  14:56
Americký finančník, automobilový nadšenec a sběratel James Glickenhaus v Ženevě odhalil další kreaci svého studia Scuderia Cameron Glickenhaus. Nový supersport SCG003 se ale na rozdíl od dvou předchozích projektů nespoléhá na techniku Ferrari. Naopak, jde přímo proti ní.

Čtyřiašedesátiletý James Glickenhaus se v minulosti proslavil hlavně díky dvěma kontroverzním přestavbám modelů z Maranella, jeho jméno je ale spjato i s rozsáhlou sbírkou automobilových klenotů a kinematografií.

Před vstupem do finančního světa na Wall Street, kde úspěšně podnikal jeho otec, působil jako režisér, scenárista a producent. Filmy, které natočil do poloviny devadesátých let, jsou ale známy především z pultů videopůjčoven.

SCG003 - závodní verze Glickenhausova supersportu

Výraznější stopu stihl zanechat v automobilovém průmyslu. V roce 2006 šokoval návštěvníky charitativní soutěže elegance v Pabble Beach modelem P 4/5, který vznikl náročnou přestavbou Ferrari Enzo. Unikátní stroj na jehož designu pracovalo studio Pininfarina, ale nebylo úplně po chuti vedení z Maranella.

Když o pět let později představil soutěžní speciál P 4/5 Competizione postavený na základech modelu 430, byla přízeň Ferrari ta tam. Napotřetí se proto vydal vlastní cestou a v čele s projektovým manažerem Paolo Garallou postavil nový supersport od základu.

Kromě jedné ze dvou okruhových verzí SGC003C (Competizione), které letos hodlají měřit síly s konkurencí ve čtyřiadvacetihodinovém vytrvalostním závodě ve Spa Francorchamps a na Nürburgringu, strhává pozornost ke stánku i provedením označené SGC003S (Stradale), které dostane homologaci pro běžný silniční provoz a koncem tohoto roku zamíří k prvním potenciálním zákazníkům.

SCG003S - silniční verze Glickenhausova supersportu

Glickenhaus ale údajně hodlá vyrobit pouze malou sérii, aby exkluzivita modelu byla co nejvyšší. Tomu bude ostatně odpovídat také astronomická cena. Neoficiálně se zatím hovoří o 28 milionech korun za závodní a zhruba o 60 milionech za silniční verzi.

SGC003 navenek působí jako zjevení. Jeho 4,8 metru dlouhá karoserie inspirovaná soutěžními prototypy kategorie LMP1 a LMP2 je striktně podřízena aerodynamice, přitom je originální a tvarově rafinovaná. Od zbytku sportovní automobilové produkce ji odlišuje hlavně výrazná stabilizační ploutev navazující na rozměrné zadní křídlo, které je v případě silniční verze čistě zakomponované do karoserie. Rozvor je 2,7 metru a výška jen 1108 mm.

Stradale mimo to zaujme i propracovanými detaily, nápaditými světlomety a především materiálem karoserie, ta je totiž z pevného, lehkého a hlavně velmi drahého karbonu. Competizione logicky preferuje spíš funkčnost než formu.

Design karoserie je výsledkem spolupráce turínského Granstudia pod vedením Lowieho Vermeersche a Gorana Popovice a specialistů na aerodynamiku ze společnosti Podium Engineering podporované Paolo Cantonem, otcem mnoha úspěšných závodních vozů.

Základem obou verzí je modulární platforma vyrobená z uhlíkových vláken, jejíž lehká struktura je navržena pro maximální tuhost, bezpečnost a případnou modifikaci. Zadní rám učený pro ukotvení motoru a zavěšení umožňuje použití více motorů na stejné platformě a jejich jednoduchou výměnu. Hmotnost závodní verze je 1 350 kg.

Závodní verzi pohání uprostřed uložený, dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec Honda HPD (Honda Performance Development), 3,5litrový agregát odladila italská společnost Autotecnica Motori na výkon 530 koní při 6800 otáčkách, kroutící moment motoru vrcholí hodnotou 700 Nm při 4500 otáčkách.

Fotogalerie

Přeplňovaný šestiválec pro civilnější provedení se prozatím ladí, neoficiální zdroje ale uvádějí, že by mohlo dostat i pohonnou jednotku s uspořádáním W12 složenou ze dvou motorů V6 a celkovým výkonem okolo 800 koní.

Motory budou v obou případech spojeny se sekvenční převodovkou Hewland, osmnáctipalcová kola obutá do pneumatik Dunlop využívají vpředu i vzadu pákového mechanismu zavěšení typu Push-rod, které se skládá z dvojitých lichoběžníkových závěsů a tlumičů umístěných téměř horizontálně ke skeletu. Řídící elektronika pochází od společnosti Bosch Motorsport.

Nicola Larini, bývalý pilot formule 1, který měl možnost ambiciózní supersport testovat, se nechal slyšet, že SCG003 má charakter velmi blízký monopostům formule 1 a to zejména s ohledem na přítlak a ovladatelnost. Zda bude projekt SCG003 úspěšný, ale ukáže až čas. Jisté je, že expozice na stánku číslo 2143 patří letos v Ženevě k těm nejzajímavějším.





Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.