Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový trend: automobilky budou bohatnout na minivozech

aktualizováno 
Ulice moderních velkoměst jsou stále více přeplněné, ale během několika let v nich bude alespoň na co koukat. Do módy se totiž ve stále větším počtu dostávají různá originální autíčka za které jsou ochotni zákazníci zaplatit nemalý peníz. A automobilky si mnou ruce.

Fiat 500 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Malé městské stylovky totiž automobilky nezřídka prodávají za ceny vozů i o dvě třídy výše, takže zisky z těchto aut jsou opravdu vysoké. Navíc zákazníci jsou ochotni si připlácet za všemožné doplňky navíc.

Jasným důkazem tohoto trendu je populární Fiat 500, kterého se za dva roky prodalo přes půl milionu kusů. Fiat 500Zákazníci kupují především dražší lépe vybavené verze a navíc si je dovybavují různými doplňky třeba v podobě samolepek. Ty automobilku mnoho nestojí, zákazníci za ně ale z kapsy vydají hezkých pár tisícovek navíc. Pětistovka za půl milionu korun není nic nemožného ani neobvyklého. Za tu cenu koupíte dobře vybavený sedan střední třídy.

Pětistovka přitom není pro Fiat výrobně o mnoho dražší než model Panda s nímž sdílí techniku. Zatímco Panda začíná v ceníku na neuvěřitelných 159 900 korunách, pětistovka je v základu o více než sto tisíc dražší, stojí od 274 900 korun. Pravda, dostanete lepší motor a o něco lepší výbavu, ale i tak je vidět, jaké marže na své stylovce Fiat má. Pětistovka je dokonce dražší než větší Punto Evo, Fiat Bravo stojí v základu dokonce o pět tisíc méně, než jaká je základní cena městského diblíka.

Ford KaŽe se vydělává především na stylu dokazuje fakt, že zatímco u Fiatu se plácají po zádech a bouchají šampaňské, u Fordu, který prodává s pětistovkou spřízněný model Ka, si asi rvou vlasy, že nové káčko neoblékli lépe. A to má káčko oproti pětistovce i lepší podvozek. Proti originální předchozí generaci minifordu je totiž ten nový spíše nudný. Zatímco předchozí káčko bylo pro mnohé tak ošklivé až bylo vlastně hezké.

Na malých stylových autech ale nevydělává jenom Fiat. Příkladů je více a bude jich ještě přibývat. Jedním z nejjasnějších důkazů je Mini. Mini Cooper S CabrioNa svou kategorii hodně drahé auto, které se ale prodává skvěle. Nutno ale přiznat, že nabízí techniku dospělého auta.

Korejská Kia zase slaví úspěchy svého městského crossoveru Soul. Auto je to menší a výrazně dražší než současný bestseller nižší střední třídy, model Cee'd. Přesto o zákazníky nemá nouzi. Toyota se o něco podobného pokouší s modelem Urban Cruiser.

Kia Soul Toyota Urban Cruiser

Alfa Romeo se směrem dolů vydala s modelem MiTo a hodně se líbí. Sesterská Lancia zase slaví v Itálii dlouhodobě úspěchy se svým modelem Ypsilon.

Alfa Romeo MiTo Lancia Ypsilon

Smart ForTwoMezi neotřelými městskými dopravními prostředky se již etabloval i Smart. Mercedes tak nepřemýšlí o jeho prodeji, ale spíš opět uvažuje o rozšíření nabídky. Spolupracovat na tom bude s Renaultem, který na budoucí platformě Smartu postaví nové Twingo. S motorem vzadu a pohonem zadních kol.

Vězte, že bude daleko originálnější než současná trochu nudná generace. Za budoucím twingem se budou lidé otáčet podobně jako za nestárnoucí první generací. Dá se předpokládat, že nové twingo nebude z nejlevnějšího kraje. Audi A1

Mercedes také připravuje konkurenci již zmíněnému Mini nebo zcela novému Audi A1. Příští generace áčka dostane kromě obvyklé jednoprostorové karoserie i šviháčtější oblek v podobě nízkého hatchbacku. Smart zase inspiroval Toyotu k výrobě modelu iQ. Japonský minivůz zanedlouho potkáme i pod značkou Aston Martin. Malý aston se jménem Cygnet bude pravděpodobně nejdražším a nejexkluzivnějším městským vozem vůbec. Koupit si jej budou moci jen současní majitelé některého z aston martinů.

Toyota iQ Aston Martin Cygnet

Nezahálí ani BMW, které chce na úspěch Mini navázat malými auty s vlastní značkou. Možná se dočkáme návratu jména Isetta. Když se ještě na chvíli vrátíme k renaultu, zjistíme že ani teď v kategorii stylových minovozů s prémiovou cenou nezahálí. Před létem uvedl na trh minikabriolet wind. Punc kultovní stylovky se snaží nové generaci modelu Micra vnuknout spolubojovník Renaultu, japonská automobilka Nissan. A jeho nová terénní šílenost jménem Juke je dalším důkazem, že městská auta prostě budou originální za každou cenu.

Renault Wind Nissan Juke

Do souboje o zákazníky ochotné utrácet velké peníze za malá auta vstupuje i francouzský Citroën. Ke klasické C3 přidal ještě trochu šarmu navíc, něco málo výbavy a vznikl "luxusní" model DS3.

Citroen DS3Z velkých automobilových koncernů se do této těžko definovatelné kategorie stylových primárně městských vozů zatím moc nehrne Volkswagen. Otázkou je, kam se zařadí jeho vozítka připravované New Small Family. Spíše než o stylová auta ale asi půjde jen o trochu dražší nákupní tašky typu kolínského trojlístku Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo. I v případě VW půjde o trojlístek, auta se budou vyrábět i pod značkami Škoda a Seat.

Styl zatím volkswagen nabídne jen v trochu vyšší kategorii v podobě modelů new beetle a scirocco. Přitom brouk už tolik netáhne ale chystá se nová a podle hlasů ze zákulisí velmi povedená generace.

Při pohledu na výčet originálních vozů, ať už těch prodávaných nebo připravovaných, je tak téměř jisté, že v městském provozu bude zanedlouho o něco veseleji. Nikoli však bohužel z důvodů nenadálého uvolnění dopravy

Originální auta do města
model cena od (Kč)
Alfa Romeo MiTo 362 000
Aston Martin Cygnet cca 600 000
Audi A1 420 000
Citroën DS3 369 900
Fiat 500 274 900
Ford Ka 219 990
Kia Soul 274 980
Lancia Ypsilon 251 500
Mini 406 900
Nissan Juke 369 000
Renault Wind 399 900
Smart ForTwo 247 000
Toyota iQ 339 900
Toyota Urban Cruiser 404 900





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.