Malé městské stylovky totiž automobilky nezřídka prodávají za ceny vozů i o dvě třídy výše, takže zisky z těchto aut jsou opravdu vysoké. Navíc zákazníci jsou ochotni si připlácet za všemožné doplňky navíc.
Jasným důkazem tohoto trendu je populární Fiat 500, kterého se za dva roky prodalo přes půl milionu kusů. Zákazníci kupují především dražší lépe vybavené verze a navíc si je dovybavují různými doplňky třeba v podobě samolepek. Ty automobilku mnoho nestojí, zákazníci za ně ale z kapsy vydají hezkých pár tisícovek navíc. Pětistovka za půl milionu korun není nic nemožného ani neobvyklého. Za tu cenu koupíte dobře vybavený sedan střední třídy.
Pětistovka přitom není pro Fiat výrobně o mnoho dražší než model Panda s nímž sdílí techniku. Zatímco Panda začíná v ceníku na neuvěřitelných 159 900 korunách, pětistovka je v základu o více než sto tisíc dražší, stojí od 274 900 korun. Pravda, dostanete lepší motor a o něco lepší výbavu, ale i tak je vidět, jaké marže na své stylovce Fiat má. Pětistovka je dokonce dražší než větší Punto Evo, Fiat Bravo stojí v základu dokonce o pět tisíc méně, než jaká je základní cena městského diblíka.
Že se vydělává především na stylu dokazuje fakt, že zatímco u Fiatu se plácají po zádech a bouchají šampaňské, u Fordu, který prodává s pětistovkou spřízněný model Ka, si asi rvou vlasy, že nové káčko neoblékli lépe. A to má káčko oproti pětistovce i lepší podvozek. Proti originální předchozí generaci minifordu je totiž ten nový spíše nudný. Zatímco předchozí káčko bylo pro mnohé tak ošklivé až bylo vlastně hezké.
Na malých stylových autech ale nevydělává jenom Fiat. Příkladů je více a bude jich ještě přibývat. Jedním z nejjasnějších důkazů je Mini. Na svou kategorii hodně drahé auto, které se ale prodává skvěle. Nutno ale přiznat, že nabízí techniku dospělého auta.
Korejská Kia zase slaví úspěchy svého městského crossoveru Soul. Auto je to menší a výrazně dražší než současný bestseller nižší střední třídy, model Cee'd. Přesto o zákazníky nemá nouzi. Toyota se o něco podobného pokouší s modelem Urban Cruiser.
Alfa Romeo se směrem dolů vydala s modelem MiTo a hodně se líbí. Sesterská Lancia zase slaví v Itálii dlouhodobě úspěchy se svým modelem Ypsilon.
Mezi neotřelými městskými dopravními prostředky se již etabloval i Smart. Mercedes tak nepřemýšlí o jeho prodeji, ale spíš opět uvažuje o rozšíření nabídky. Spolupracovat na tom bude s Renaultem, který na budoucí platformě Smartu postaví nové Twingo. S motorem vzadu a pohonem zadních kol.
Vězte, že bude daleko originálnější než současná trochu nudná generace. Za budoucím twingem se budou lidé otáčet podobně jako za nestárnoucí první generací. Dá se předpokládat, že nové twingo nebude z nejlevnějšího kraje.
Mercedes také připravuje konkurenci již zmíněnému Mini nebo zcela novému Audi A1. Příští generace áčka dostane kromě obvyklé jednoprostorové karoserie i šviháčtější oblek v podobě nízkého hatchbacku. Smart zase inspiroval Toyotu k výrobě modelu iQ. Japonský minivůz zanedlouho potkáme i pod značkou Aston Martin. Malý aston se jménem Cygnet bude pravděpodobně nejdražším a nejexkluzivnějším městským vozem vůbec. Koupit si jej budou moci jen současní majitelé některého z aston martinů.
Nezahálí ani BMW, které chce na úspěch Mini navázat malými auty s vlastní značkou. Možná se dočkáme návratu jména Isetta. Když se ještě na chvíli vrátíme k renaultu, zjistíme že ani teď v kategorii stylových minovozů s prémiovou cenou nezahálí. Před létem uvedl na trh minikabriolet wind. Punc kultovní stylovky se snaží nové generaci modelu Micra vnuknout spolubojovník Renaultu, japonská automobilka Nissan. A jeho nová terénní šílenost jménem Juke je dalším důkazem, že městská auta prostě budou originální za každou cenu.
Do souboje o zákazníky ochotné utrácet velké peníze za malá auta vstupuje i francouzský Citroën. Ke klasické C3 přidal ještě trochu šarmu navíc, něco málo výbavy a vznikl "luxusní" model DS3.
Z velkých automobilových koncernů se do této těžko definovatelné kategorie stylových primárně městských vozů zatím moc nehrne Volkswagen. Otázkou je, kam se zařadí jeho vozítka připravované New Small Family. Spíše než o stylová auta ale asi půjde jen o trochu dražší nákupní tašky typu kolínského trojlístku Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo. I v případě VW půjde o trojlístek, auta se budou vyrábět i pod značkami Škoda a Seat.
Styl zatím volkswagen nabídne jen v trochu vyšší kategorii v podobě modelů new beetle a scirocco. Přitom brouk už tolik netáhne ale chystá se nová a podle hlasů ze zákulisí velmi povedená generace.
Při pohledu na výčet originálních vozů, ať už těch prodávaných nebo připravovaných, je tak téměř jisté, že v městském provozu bude zanedlouho o něco veseleji. Nikoli však bohužel z důvodů nenadálého uvolnění dopravy
model | cena od (Kč) |
Alfa Romeo MiTo | 362 000 |
Aston Martin Cygnet | cca 600 000 |
Audi A1 | 420 000 |
Citroën DS3 | 369 900 |
Fiat 500 | 274 900 |
Ford Ka | 219 990 |
Kia Soul | 274 980 |
Lancia Ypsilon | 251 500 |
Mini | 406 900 |
Nissan Juke | 369 000 |
Renault Wind | 399 900 |
Smart ForTwo | 247 000 |
Toyota iQ | 339 900 |
Toyota Urban Cruiser | 404 900 |