Z nahé krásky na pláži je zase spíš chlapák. Nový viper představen

  12:16
Je to déle než rok, co šéf Dodge slíbil, že nový viper bude jako nahá kráska na pláži. K vidění je teď na autosalonu v New Yorku. Zase je to ale spíš typický americký svalovec, ze kterého síla a adrenalin skoro odkapávají. Předchůdci vyznávali brutální sílu, sofistikovanost byla neznámé slovo. Novinka to má změnit, má dokonce i ESP.

Ale hlavně je to nejsilnější atmosférické auto pod sluncem.

Legendární viper je zpátky. Už nemá jméno Dodge, ale má opět předlouhý čumák a v něm desetiválec. Třetí generace legendárního sporťáku, který zhmotňuje pojetí supersportu Made in USA, se představuje v New Yorku.

SRT Viper

A to to ještě nedávno vypadalo, že je s viperem amen. I na základě hlasů zákazníků se koncern Chrysler rozhodl vytvořit novou generaci. Už ale nenosí značku Dodge, nová zmije (anglicky "viper") vyjíždí pod značkou SRT (Street and Racing Technology). Ručně je budou stavět v tradiční detroitské fabrice na Conner Avenue, odkud vipery vyjíždějí už od roku 1995. Prodej má odstartovat koncem letoška. Prozatím se spekuluje o ceně kolem sta tisíc dolarů.

Linie a proporce zůstávají věrné tradici viperu, jehož kariéra začala v roce 1992. Historie modelu sahá do roku 1989, kdy se na výstavě v Detroitu představil první prototyp. Dvoumístný roadster si tehdy pro svůj pohon vybral osmilitrový desetiválec pocházející z náklaďáku.

Novodobý viper bude k mání ve dvou verzích, tu základní doplní ještě provedení GTS s elektronicky stavitelnými tlumiči a další výbavou. Ostrá závodní verze se pak bude jmenovat GTS-R a s jejím vývojem pomáhá Riley Technologies. Jen pro zajímavost: podle italského automagazínu Quattroruote při vývoji nového viperu radili Američanům Italové od Ferrari. Když už dnes koncern Fiat v koncernu Chrysler vládne...

SRT Viper

Italové prý pomáhali hlavně při šlechtění interiéru, který byl u předchůdce přeci jen hodně obyčejný. Posádku tak v novém viperu uvítají parádní sedadla (v ostřejším provedení GTS jsou to laminátovo-kevlarové skořepiny od firmy Sabelt), ušlechtilé materiály a moderní technické vychytávky. Například multimediální centrum se sedmipalcovým displejem nebo digitální přístrojovka. Vůbec poprvé taky viper dostane tempomat, stabilizační systém a program pro rychlé starty "launch control". Předchozí zmije totiž až do svého konce nepodlehla svodům stabilizačního či protiprokluzového systému, odolala i automatické převodovce.

SRT Viper

Objem ničím nenahradíš

Pod dlouhatánskou kapotou trůní za přední nápravou 8,4litrový hliníkový vidlicový atmosferický desetiválec, ve kterém je schovaných 649 koní výkonu. Širokánské zadní pneumatiky si budou muset poradit s 815 kroutícími newtonmetry. To dělá z viperu nejsilnější auto s atmosférickým motorem na světě. Hodnotu maximální rychlosti i zrychlení z nuly na stovku ale Chrysler zatím tají.

Jde o evoluci agregátu z předchozí generace, znalec by na něm našel ještě stopy po původním motoru z náklaďáku. Desetiválec je o 11 a půl kilogramu lehčí než v minulém modelu, jehož poslední kus vyrobili 1. července 2010, má nové sání vyrobené z kompozitů a modifikovaný výfuk s katalyzátorem omezujícím zpětný tlak. Upravovaly se také kované písty, motor taky dostal hliníkový setrvačník pro větší chuť po otáčkách, červené pole otáčkoměru začíná na hodnotě 6 200.

SRT Viper

Tenhle reaktor je spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou Tremec TR6060.

Rám je o 50 procent tužší než u předchůdce, je ale taky o 45 kg lehčí. Výrobce tvrdí, že si pro jeho stavbu půjčili technologie ze závodních aut. Nad motor namontovali speciální vzpěru ve tvaru X. Jejím úkolem je zvyšovat celkovou torzní tuhost a také tuhost nápravy.

Rám využívá hliník, hořčík a vysokopevnostní oceli. Třeba vepředu je hliníkový nosník, lehký materiál použili konstruktéři pro lepší rozložení 1 495 kil hmotnosti základního provedení. Třeba dveře jsou z ocelového plechu, hodně dílů karoserie má být z karbonu.

SRT Viper

Zadní náprava je úplně nová. Se systémem Bilstein DampTronic Select ve verzi GTS může řidič volit mezi cestovním nebo okruhovým odpružením. O brzdění se starají třmeny Brembo se čtyřpístkovými brzdiči. Ty se zakusují do velikánských kotoučů 355×32 mm. Devatenáctipalcové ráfky obouvají Pirellky P Zero Corsa vepředu s šířkou 295 mm a vzadu 355. Za příplatek budou třeba odlehčené ráfky od StopTechu v rámci kitu Track Package.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...