Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První kilometry: nový Volkswagen Passat je premiantem, který nezklame

aktualizováno 
Je jako premiant třídy, kterého nemáte moc rádi, ale když chcete být objektivní, musíte mu uznat, že opravdu umí. Dotáhne to daleko a podle toho, co dělá, se pak řídí i ostatní. Volkswagen Passat, kultovní dílo německého automobilového průmyslu, právě přijíždí v osmé generaci.

Se slovem kultovní by se mělo šetřit. Nadužíváme ho skoro všude, u filmů, mobilů, počítačových her, automobilů. Přitom podle definice má označovat zlomové dílo, které významným způsobem ovlivnilo velkou část populace. Mnohé „kultovní“ věci tak nesou tento přívlastek neoprávněně.

Může se hodit

Líbí se vám Volkswagen Passat? Chcete si ho pořídit? Vyberte si ho z nabídky více než 450 těchto vozů na Automodul.cz.

Volkswagen Passat si ho však zaslouží, protože jen málo modelů v historii automobilismu mělo takový úspěch. Vždyť každou minutu se na planetě prodají dva vozy nesoucí (už od roku 1973) toto jméno označující mírný teplý vítr. Celkem už jich našlo majitele 22 milionů, jen loni to bylo přes 1,1 milionu kusů.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat 8. generace v číslech

  • motory*

naftové: 1.6 TDI – 88 kW, 2.0 TDI – 110, 140 a 176 kW (jen 4x4)

benzinové: 1.4 TSI – 92 a 110 kW

  • délka/šířka/výška/rozvor v mm: 4 767/1 832/1 456/2 791 (Variant výška 1 477 mm včetně ližin)
  • objem kufru: 586 l (limuzína), 650 l (Variant)
  • základní cena: 638 900 Kč (Comfortline 1.4 TSI, 92 kW)

* motory, které jsou již v nabídce prodejce

  • Motory, které přijdou později: 1.8 TSI 132 kW, 2.0 TSI – 162 a 206 kW

Osmá generace má v českých poměrech plnit to, co předchozí tři: být ideálem manažerů. Podle toho, co vidíme na českých silnicích, je nejtypičtějším majitelem právě byznysmen středního věku. Potvrzuje to i německá statistika, podle níž je typickému „passatistovi“ 43 let a auto používá k firemním i soukromým účelům. Ale passat si oblíbili i taxikáři a coby ojetiny i rodiny jako pohodlný a prostorný stěhovák. Tuto pozici si v minulých letech passat vydobyl svou robustností, spolehlivostí techniky i kvalitou zpracování. Přestál i technické problémy, zejména s motory 2.0 TDI a křehkostí přední nápravy, která trpěla na rozbitých cestách, a vrátil se zpět v lepší formě.

Novinka chce být ještě dokonalejší. „Asistenční systémy v passatu překračují hranice své třídy. Ještě nikdy nebylo v jednom modelu najednou tolik technických inovací,“ naparuje se Christopher Oemisch z týmu tvůrců. A přidává nezanedbatelnou věc: „Snažili jsme se, aby auto neslo emoce a nebylo nudné, což nám u minulé generace bylo hodně vyčítáno.“ Vedení automobilky se netají tím, že passat je pro ni nejdůležitějším modelem. „Má nám pomoci posunout Volkswagen do roku 2018 na pozici největší automobilky světa,“ říká šéf českého zastoupení Vratislav Strašil.

Lehčí, kratší, ale prostornější

Passat je skutečně nový do posledního šroubku. V průměru o 85 kg zhubl, polovina úspory přitom připadá na odlehčení motorů, u nichž se výrobce chlubí snížením spotřeby o 20 procent. Auto je o dva milimetry kratší než předchůdce (vypadá to, jako by to výrobce potřeboval kvůli reklamnímu sloganu „kratší, ale prostornější“). Rozvor se však o tři centimetry zvětšil, takže uvnitř je skutečně místa více, a to i díky zvýšení střechy o 26 mm. Přední i zadní převis jsou kratší, čímž konstruktéři dosáhli atletičtějšího vzhledu, a prostornější je také kufr. Auto má ohromnou nálož asistenčních systémů od automatického nouzového brzdění, spojeného s detekcí chodců, přes aktivní navigaci (prostě jen rukou ukážete na mapě, kam byste chtěli jet, a změníte tak trasu) až po samočinné couvání s přívěsem.

Volkswagen Passat

Automobilka se netají, že chce passata posunout do vyšší třídy, aby mohl konkurovat mercedesům a BMW trojkové řady. A když se podíváme, co všechno se ve špičkové výbavě nabízí, a připočteme velmi důstojný vzhled, není to určitě nemožné. A také její slogan „hodnota, ne prestiž“ vypovídá, že chce porazit konkurenci, která těží ze zavedené luxusní značky, ale nenabízí tolik vymožeností jako passat. Je to vidět i ze statistik evropského trhu: prodej luxusních značek klesl za posledních několik let o 10 procent na úkor těch „masových“. Ty totiž nabízejí mnohdy totéž za méně peněz.

Důstojná krása

Auto má robustní vzhled, který mu dal designér Klaus Bischoff. Široká přední maska mu propůjčuje status solidnosti, přitom není unylá. Celek oživuje i stříbrná lišta kolem celého vozu nebo hrana na bocích, „lámající“ v půli karoserii. A přitom je pořád jasné, že je to passat. Ani nepřipomíná žádný jiný vůz, což je v dnešní uniformní době skoro zázrak.

Přední i zadní světla jsou užší, vyzbrojená LED diodami. Ty vzadu dokáží blikat v horizontálních i vertikálních proužcích podle toho, jestli řidič brzdí normálně, nebo krizově.

Interiér je také úplně nový, ovšem o trochu méně nápaditý. Tady se zkrátka sází na jistotu: špičkové materiály, zpracování a příkladnou ergonomii. Nic z toho tady nechybí. Místa je uvnitř opravdu na rozdávání ve všech směrech, tísnit se nebude ani pětice pasažérů. Když si za sebe sedne 185 centimetrů vysoký řidič, stále mu zbývá dobrých deset centimetrů před koleny. Tím passat připomene superb, největšího domácího rivala passatu. Tomu je podobný i kufrem, který v kombi verzi narostl na 650 litrů, a o 17 litrů tak český kombík překonává.

Motory: zběsilé biturbo i uhlazený benziňák

U passatu bude možné vybírat z desítky motorů, polovinu z nich ovšem tvoří jen výkonové modifikace. Základní benziňák 1.4 TSI má dvě, 92 a 110 kW, turbodiesel 2.0 TDI pak hned tři: 110, 140 a 176 kW. Začátkem nabídky nafťáků je 1.6 TDI s 88 kW, příští rok přijdou ještě „téesíčka“ 1.8 a 2.0. Všechny motory plní limity Euro 6, nafťákům se kvůli tomu musí tankovat i močovina, která odbourává oxidy dusíku.

Volkswagen Passat

Při prvních jízdách v okolí sardinského města Arzachena jsme se svezli nejprve s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW. Starý název, ale agregát je úplně nový. Nebudeme zabíhat do technických podrobností, jen zmíníme třeba nový rozvodový řemen nebo chladicí systém, díky němuž se motor dříve ohřívá na provozní teplotu. Mimo jiné to znamená, že je v kabině cestujícím dříve teplo. Motor má dost síly (340 Nm) v širokém rozsahu otáček, takže jízda s ním je příjemná. Při vytáčení se nezapře dobře slyšitelným brumendem, díky preciznímu odhlučnění auta však zůstává daleko před hranicí vkusu pro luxusní vozy. Spotřebu se nám dařilo v kopcovitém terénu držet mezi šesti a sedmi litry na 100 km, podle míry „divokosti“ řidiče, nejníže jsme se dostali na 6,1. Výrobcem udávané (a dnes už i Evropská komise ví, že nesmyslně počítané) hodnoty, v tomto případě 4,4 litru, se nám dosáhnout nepodařilo, ale ani náš výsledek není žádným zklamáním.

Mnohem zajímavější bylo ovšem svezení s „biturbem“. Je to nejsilnější čtyřválec od VW a jak už z názvu vyplývá, má dvě turbodmychadla, zajišťující dost tahu pod plynem ve všech myslitelných otáčkách. Maximální výkon 176 kW je nutné označit za zběsilý. S ním nemůže passatu konkurovat v levém dálničním pruhu téměř žádný spolužák ve střední třídě. Žádné zrychlení s ním není problém.

Dvojité přeplňování s sebou nese i bonus v podobě vyhlazené výkonové křivky. Motor se tedy nemusí moc vytáčet, jeho brumlání je tak podstatně méně slyšitelné než u slabšího dvoulitru. Zdatně mu sekunduje sedmistupňový dvouspojkový automat DSG, který zvládne přenést bombastických 500 newtonmetrů točivého momentu. Ovšem na všechna čtyři kola, takže na rozjezd s vyjícími pneumatikami zapomeňte, verze 4x4 je pro nejsilnější motor povinná. Není vůbec divu, že výrobcem avizovaná spotřeba 5,5 litru patří do říše snů. Pokud využíváte výkonový potenciál naplno (a jinak byste si takové auto těžko pořizovali), budete jezdit za zhruba osm litrů. My se nejníže dostali k 7,5. Ale i s tím jsme byli velmi spokojeni.

Na závěr jsme pak potrápili benzinovou 1.4 TSI ve verzi se zvýšeným výkonem 110 kW. Líbila se nám hlavně kulturou chodu. O tichounce ševelícím motoru ani nevíte, výkonu přitom poskytuje dostatek. Jede však trochu vlažněji kvůli extra dlouhému zpřevodování. Je vidět, že to je šité na míru dálničním jezdcům, kteří potřebují jezdit úsporně. K tomu má přispívat i specialita v podobě vypínání dvojice válců ve chvíli, kdy jich není třeba.

V praxi přechod ze 4 na 2 válce sluchem nepoznáte, dvouválcový motor pak jen trochu více drnčí, ale protože funguje vždy při jízdě, kdy motor není vytočený, ani ho neuslyšíte. Přístrojový panel vás však informuje upozorněním.

Volkswagen Passat

A spotřeba? Nakonec jsme jezdili s velkým rozptylem od 9,5 litru na 100 km při velmi, ale opravdu velmi živé jízdě po prázdných okreskách, zatímco při zcela normálním tempu se dá dostat k šesti litrům. Celkový průměr jsme měli 6,5, což je sympatická hodnota, ne moc odlišná od naftových agregátů.

Těšíme se ovšem na později avizovanou 1.8 TSI se 132 kW, která bude podle našeho mínění ideální motorizací passatu. Správci firemních flotil budou ovšem jiného názoru a 2.0 TDI bude mít opět 70 procent trhu. Přece jen, o úsporu paliva jim jde především. Ale soukromý majitel má o čem přemýšlet.

V hlavní roli barevné displeje

První auto jsme zkoumali v základní výbavové verzi Comfortline, další dvě ve špičkovém Highlinu. Palubní deska té nižší dostala dva klasické samostatné tubusy otáčkoměru a tachometru s velkým displejem s výstupem z palubního počítače, zde ovšem na rozdíl třeba od octavie může být barevný.

Mnohem zajímavější je to ve špičkové výbavě: místo dvou budíků je tady takzvaný aktivní infodisplej, což znamená, že celý přístrojový štít je zobrazen na LCD panelu. Vypadá to hezky, i když při pohledu na současné Full HD mobilní obrazovky se nemůžeme zbavit pocitu, že by displej mohl mít ještě lepší rozlišení. V běžném režimu zobrazuje otáčkoměr a tachometr, mezi nimiž je prostor pro solidně velkou mapu navigace. Stačí však jedno kliknutí a mapa se roztáhne na úkor zmenšených budíků. Dotykový 6,5palcový displej je už v základní výbavě, ani tak tedy nebude vypadat jako chudobka. Systém Mirror link pak za nevelký příplatek na něm umí „zrcadlit“ obrazovku mobilů s operačním systémem Android.

Komfort, nebo tvrdost? Vyberte si

Podvozek passatu je jistý a pevný v zatáčkách. Pomáhá mu v tom paleta pomocníků včetně stabilizace ESP, která preventivně přibržďuje tak, že zatáčku (na suchu) dokáže přepálit jen úplné řidičské poleno. Zvlášť když je na palubě systém XDS+, tedy něco jako aktivní uzávěrka předního diferenciálu, která výrazně pomůže při „skládání“ do rychlých zatáček, a také zadní čtyřprvková náprava.

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat

Jezdili jsme na poměrně nízkých osmnáctipalcových kolech 235/45, což je maximum, co bychom si do passatu dali, nižší profil už by byl nepohodlný. Vyznavači komfortu raději zvolí vyšší „sedmnáctky“, závodníci zůstanou na 18 palcích. Nastavení podvozku se ovšem ve vyšších výbavách dá měnit. Aktivní tlumiče DCC umí několik módů, od komfortního až po sportovní. Změny jsou opravdu citelné, při „sportu“ cítíte každou vrásku na silnici, „comfort“ naopak žehlí i pořádné spáry na mostě. Další možností je režim „eco“, což signalizuje, že systém umí změnit nejen tuhost podvozku a strmost řízení, ale i odezvu plynového pedálu.

Nám se nejvíce líbil klasický „normal“, auto nám s ním přišlo v zatáčkách nejčitelnější a pohodlí bylo stále dobré. Ovšem u auta této třídy má i houpavější nejkomfortnější režim něco do sebe.

A passat má ještě jednu vychytávku, o které se jen zmíníme, protože jsme ji vyzkoušeli jen velmi krátce, budeme se jí ovšem určitě věnovat při řádném redakčním testu. Ocení ji každý, kdo kdy zkoušel couvat s přívěsným vozíkem, který jede vždycky přesně na opačnou stranu, než potřebujete. Automatické couvání s přívěsem funguje, je třeba se jen naučit pár pravidel. Ale už teď můžeme říci, že noční můra mnoha řidičů je pryč.

Dražší než konkurence

Nový passat se konkurence nebojí a díky sebevědomí podloženému výbornou výbavou nasadili v centrále značky i ceny vyšší, než má většina konkurence, a to i o několik desítek tisíc korun. Na český trh přijede novinka v listopadu a k mání bude ve dvou výbavových verzích Trendline a Highline. Základní tuzemská cena je 638 900 korun za limuzínu s motorem 1.4 TSI 92 kW a šestistupňovou mechanickou převodovkou, za kombi Variant se připlácí 25 tisíc korun. V sériové výbavě má třeba třízónovou klimatizaci Climatronic (regulace i pro zadní sedadla), rádio, asistenční systém Front Assist s funkcí nouzového samočinného brzdění, kompletní systém airbagů včetně bočních airbagů vzadu, tempomat, parkovací senzory, multifunkční volant obšitý kůží i systém start-stop. Variant přidává podélné střešní nosiče.

Volkswagen Passat

Za základní cenu však pořídíte jen auto v šedé barvě, jakákoli jiná metalíza či perleť přijde na 16 500 korun, jen za módní bílou se připlácí 3 300 korun.

Highline, pak začíná s turbodieselem 2.0 TDI 110 kW (6st. manuál) na ceně 767 900 korun za limuzínu (kombi 794 900 korun). Navíc dostává adaptivní tempomat, vyhřívaná sedadla a trysky ostřikovačů, mlhovky nebo interiér v dekoraci kartáčovaného hliníku.

Fotogalerie

Hromada dalších systémů je za příplatek. Například asistenční systém pro monitorování okolí ze všech stran pomocí kamer v předním nárazníku, vzadu a v zrcátkách s názvem Area View, nabízející i pohled z ptačí perspektivy, což se hodí třeba při parkování, si automobilka cení na 19 800 korun. Systém, který za vás sám zaparkuje pak na 6 100 korun.

Další z moderních prvků, systém pro udržování vozu v jízdním pruhu s mnoha dalšími funkcemi, stojí 25 900 korun. Za 8 100 korun můžete mít boční a zadní sklo absorbující hluk (přední to umí vždy), za 3 500 korun pak systém Mirror Link, propojující smartphone s velkou obrazovkou auta.

Automobilka chystá pro příští rok další deriváty passatu jako oplastovaný zvýšený Alltrack, sportovní R-line a také zásuvkový plug-in hybrid GTE s celkovým výkonem 160 kW, který ujede 50 km čistě na elektřinu z baterií.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.