Nový Volkswagen Touareg: do bahna ve smokingu

  11:00
Tohle auto má v popelníku držák na cigaretu, klidně zapálenou. Odložíte si ji tam, až se budete chtít vyškrábat do kopce, do kterého byste po svých nevylezli a pak se přebrodit potokem. A takové je to ve Volkswagenu Touareg se vším: maximální pohodlí a servis pro posádku a zároveň nečekané terénní schopnosti. Jediným limitem je strach o sebe a auto.
Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg | foto: Volkswagen

Tak trochu to připomíná bahnění ve smokingu. Projede téměř neuvěřitelným terénem a vezme si na to elegantní sportovní oblek, který mu šili designéři pod vedením Waltera de Silvy.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Volkswagen Touareg
na obřím online portálu www.automodul.cz

Právě teď vstupuje nový volkswagen na trh, objednávat se dá ale už pár měsíců. "Doteď si nového touarega v České republice objednalo kolem 130 zákazníků," říká Vratislav Strašil, šéf značky VW na českém trhu.

Volkswagen Touareg

Byla to tehdy sláva, když Volkswagen vyrazil v roce 2002 do terénu s obrovským luxusním SUV. Touareg překvapil schopnostmi terénu. A k tomu se trefil do začátku teréňákové mánie. A tak se jich prodalo přes půl milionu. "Utáhl Boeing 747, vyšplhal se do rekordních 6086 metrů," vzpomíná šéf českého zastoupení koncernu VW Rudolf Javurek na prvního touarega. "A dvakrát vyhrál Rallye Dakar," dodává.

Teď přišlo na novou generaci. Ve Wolfsburgu postavili úplně nové auto, je do všech směrů kromě výšky větší a přesto o dva metráky lehčí. Pohotovostní hmotnost Touaregu V6 FSI je 2035 kg. Třeba karoserie z toho váží 398 kg.

"Nový touareg je na výběr se čtyřmi různými motory a vždycky má novou osmistupňovou převodovku. Volit můžete ze dvou druhů pohonu všech kol," vypočítává Michal Šesták, technický školitel volkswagenu a offroadista, který jezdí s touaregy třeba do Karpat.

"Nový touareg je o tři centimetry delší než ten předchozí," popisuje Šesták. Třeba na zadních sedadlech je ale oproti předchůdci o deset centimetrů víc místa, při minimální změně rozvoru. Nový - a o poznání pohlednější - touareg ubral jen v jediném rozměru: je o 17 mm nižší, stavitelům interiéru to ale nevadilo a stejně je uvnitř místa na hlavu víc.

Vepředu sedíte ve výrazně tvarovaných sedadlech, středový tunel se zúžil, takže máte i pocitově víc místa. Zadní sedadla - kde to ve "starém touaregu nebyla s místem pro kolena žádná velká sláva - jsou posuvná v rozmezí 16 centimetrů a mají měnitelný sklon opěradla. V závislosti na tom se mění objem kufru. Ten základní je 580 litrů, když vyrazíte na expedici ve dvou a sklopíte zadní sedačky, naložíte po střechu až 1642 litrů. V seznamu příplatků jsou třeba zadní sedadla sklopná elektricky pouhým stisknutím tlačítka.

Automobilka se hodně chlubí hybridní verzí, ve které spolupracuje šestiválcové benzinové kompresorem přeplňované TSIčko o objemu tři litry s elektromotorem. Až do padesátky umí jet jenom na baterky, které jsou schované v kufru, ujede tak tři až čtyři kilometry. Když povolíte na plynu, umí jet setrvačností s vypnutým motorem i rychleji. Benziňák se takto vypíná a šetří palivo až do 169 km/h. Kromě bezhlučné jízdy do divadla zvládne taky tahání tříapůltunového přívěsu, stejně jako touaregy bez elektromotoru.

Volkswagen TouaregVolkswagen Touareg

Nechybí spousta dalších elektronických udělátek. Všechny třílitry mají třeba start&stop systém vypínající motor při stání. Šestiválcový benziňák 3.6 V6 FSI s přímým vstřikováním benzinu, výkonem 206 kW (280 k) a točivým momentem 360 Nm, který má tabulkovou spotřebu 9,9 l/100 km je společně s třílitrovým V6 TDI (176 kW/240 k, 550 Nm, 7,4 l/100 km) základem nabídky.

Obdivovaný desetiválec V10 TDI nahradil turbodiesel V8 TDI o výkonu 250 kW (340 k) a maximu točivého momentu na 800 newtonmetrech. Podle měření automobilky má vystačit s 9,1 litry nafty na 100 km.

Druhá generace touaregu dostala nový informační systém, sdružující ovládání navigace, rádia, topení a klimatizace a vůbec všeho, třeba i tempomatu. Na přístrojovce je tak minimum čudlíků a všechno ovládáte přes dotykový displej na středovém panelu. Je to elegantní řešení, ale třeba zapínat adaptivní tempomat ve stotřicítce na dálnici bude chtít asi víc cviku než klasické ovládání.

Kamery jsou po všech stranách. Když nevíte, jestli se prosmýknete úzkou ulicí s trčícími zadky aut, navolíte si speciální funkci Area View, díky které vidíte touarega z ptačí perspektivy a všechno kolem, kam přes vysoké boky nedokouknete. Ještě víc se to hodí offroadistům, kteří se mohou podívat, kam spadnou na druhé straně toho vysokého špičatého kopce, na který se právě vyškrábali (ti skalní se ale budou ošívat, že přijdou o moment překvapení, až se kapota propadne o dva metry dolů na druhou stranu).

Volkswagen TouaregVolkswagen Touareg

Touareg nepřestane běžného uživatele, který má SUV hlavně proto, aby mohl vyjíždět na chodník a nebál se zasněžené cesty, překvapovat a děsit. To třeba když máte se zařazenou jedničkou a z toho padáku musíte pustit brzdu a jen řídit. Touareg ho sám splazí šnečí rychlostí. První, co v terénu urazíte, je malé "lízátko" pod předním nárazníkem, lišta tvořící na stranách malé zástěrky před koly je při výjezdu z díry první na ráně.

Zajímavé je řešení pohonu všech kol. Touareg je opět permanentní čtyřkolka, která má samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen. Toto základní provedení pojmenovali klasicky 4Motion a bude stačit skoro všem kupcům. Řidič má na středovém tunelu otočný ovladač, kterým rozkazuje elektronickým systémům, aby se přizpůsobili jízdě v terénních podmínkách, aktivuje asistenta pro sjíždění svahů a přizpůsobuje charakteristiku řazení samočinné převodovky.

Kdo plánuje jezdit do terénu pořád a chystá se i na náročné výpravy, musí sáhnout po motoru V6 TDI 176kW a pořídit verzi s pohonem 4xMOTION (paket "Terrain Tech") se stoupavostí 45°. To "Xko" značí, že místo Torsenu dostane touareg rozdělovací převodovku doplněnou o redukční převodovky. A nechybí až stoprocentní uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu.

Tuto výbavu mají všechny "staré" touaregy, u Volkswagenu ale zjistili, že tuhle výzbroj čistokrevných offroadů využívá úplné minimum uživatelů. A zkušenosti s novým touaregem ukazují, že dobře nastavený pohon spolupracující s ostatní elektronikou zvládne skoro jakýkoliv terén i ve verzi méně vyzbrojené pro jízdu v terénu. Hlavním předpokladem úspěchu jsou ale samozřejmě dobré pneumatiky.

Volkswagen Touareg

Další lahůdkou je příplatkový pneumatický podvozek. Nastavuje se v pěti stupních, v rozsahu třiceti centimetrů. Místo vzduchu tentokrát konstruktéři použili uzavřený okruh naplněný dusíkem. Podvozek má tři režimy odpružení a díky použití dusíku rychleji mění výšku a funguje stále (vzduchový při přehřátí odmítal pracovat, dokud nevychladl). Celý systém je také o dvacet kilo lehčí než u předchůdce. Touareg na ocelových pružinách přebrodí půl metru hlubokou vodu, se vzduchovým odpružením se odváží do 58 centimetrů.

Kdo se chystá jezdit s touaregem spíše po silnici, může objednat sportovní podvozek s tužšími tlumiči. K mání je i speciálně vyladěná varianta vzduchového odpružení s adaptivním vyrovnáváním náklonu. Ta má světlou výšku sníženou o 25 mm, zesílené stabilizátory, překalibrované elektronické řízení tlumičů v závislosti na natočení volantu a upravený program řídicí jednotky. Cena Volkswagenu Touareg začíná na 1 227 900 korunách za třílitrové TDI V6.

Tempomat, který umí popojíždět v koloně

Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) samočinně udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Automaticky zrychluje i brzdí, a umí auto i úplně zastavit. Prostor před vozidlem přitom sledují dva radarové senzory, jejichž paprsky s úhlem rozevření 40° mají dosah 200 metrů.

Na volné dálnici lze s adaptivním tempomatem ACC teoreticky zrychlit až na rychlost 250 km/h. Pokud se ve stejném jízdním pruhu pohybuje pomalejší vozidlo, přibrzdí systém automaticky, aby byl dodržen bezpečnostní odstup. Řidič si může tento odstup upravit ve čtyřech krocích a zároveň zvolit pro adaptivní tempomat jeden ze tří jízdních programů ("Standard"/"Comfort"/"Dynamic").

Pokud řidič na dálnici zapne směrovky, pak to systém rozpozná a akceleruje dynamičtěji s ohledem na vzadu jedoucí vozidla. Pokud však vpředu jedoucího vozidla brzdí až do úplného zastavení, touareg zastaví za ním. Pokračuje-li vpředu stojící vozidlo v jízdě během následujících tří sekund, pak ho adaptivní tempomat automaticky následuje díky funkci "stop&go".

Při delším stání může řidič stisknutím tlačítka "Resume" na volantu otevřít "časové okno" v délce 15 sekund, v němž se touareg automaticky rozjede podle vpředu jedoucího vozidla. Zejména v kolonách tak nevznikají zbytečné mezery mezi popojíždějícími vozidly.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...