Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový Volkswagen Touareg: do bahna ve smokingu

  11:00aktualizováno  11:00
Tohle auto má v popelníku držák na cigaretu, klidně zapálenou. Odložíte si ji tam, až se budete chtít vyškrábat do kopce, do kterého byste po svých nevylezli a pak se přebrodit potokem. A takové je to ve Volkswagenu Touareg se vším: maximální pohodlí a servis pro posádku a zároveň nečekané terénní schopnosti. Jediným limitem je strach o sebe a auto.

Volkswagen Touareg | foto: Volkswagen

Tak trochu to připomíná bahnění ve smokingu. Projede téměř neuvěřitelným terénem a vezme si na to elegantní sportovní oblek, který mu šili designéři pod vedením Waltera de Silvy.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Volkswagen Touareg
na obřím online portálu www.automodul.cz

Právě teď vstupuje nový volkswagen na trh, objednávat se dá ale už pár měsíců. "Doteď si nového touarega v České republice objednalo kolem 130 zákazníků," říká Vratislav Strašil, šéf značky VW na českém trhu.

Volkswagen Touareg

Byla to tehdy sláva, když Volkswagen vyrazil v roce 2002 do terénu s obrovským luxusním SUV. Touareg překvapil schopnostmi terénu. A k tomu se trefil do začátku teréňákové mánie. A tak se jich prodalo přes půl milionu. "Utáhl Boeing 747, vyšplhal se do rekordních 6086 metrů," vzpomíná šéf českého zastoupení koncernu VW Rudolf Javurek na prvního touarega. "A dvakrát vyhrál Rallye Dakar," dodává.

Teď přišlo na novou generaci. Ve Wolfsburgu postavili úplně nové auto, je do všech směrů kromě výšky větší a přesto o dva metráky lehčí. Pohotovostní hmotnost Touaregu V6 FSI je 2035 kg. Třeba karoserie z toho váží 398 kg.

"Nový touareg je na výběr se čtyřmi různými motory a vždycky má novou osmistupňovou převodovku. Volit můžete ze dvou druhů pohonu všech kol," vypočítává Michal Šesták, technický školitel volkswagenu a offroadista, který jezdí s touaregy třeba do Karpat.

"Nový touareg je o tři centimetry delší než ten předchozí," popisuje Šesták. Třeba na zadních sedadlech je ale oproti předchůdci o deset centimetrů víc místa, při minimální změně rozvoru. Nový - a o poznání pohlednější - touareg ubral jen v jediném rozměru: je o 17 mm nižší, stavitelům interiéru to ale nevadilo a stejně je uvnitř místa na hlavu víc.

Vepředu sedíte ve výrazně tvarovaných sedadlech, středový tunel se zúžil, takže máte i pocitově víc místa. Zadní sedadla - kde to ve "starém touaregu nebyla s místem pro kolena žádná velká sláva - jsou posuvná v rozmezí 16 centimetrů a mají měnitelný sklon opěradla. V závislosti na tom se mění objem kufru. Ten základní je 580 litrů, když vyrazíte na expedici ve dvou a sklopíte zadní sedačky, naložíte po střechu až 1642 litrů. V seznamu příplatků jsou třeba zadní sedadla sklopná elektricky pouhým stisknutím tlačítka.

Automobilka se hodně chlubí hybridní verzí, ve které spolupracuje šestiválcové benzinové kompresorem přeplňované TSIčko o objemu tři litry s elektromotorem. Až do padesátky umí jet jenom na baterky, které jsou schované v kufru, ujede tak tři až čtyři kilometry. Když povolíte na plynu, umí jet setrvačností s vypnutým motorem i rychleji. Benziňák se takto vypíná a šetří palivo až do 169 km/h. Kromě bezhlučné jízdy do divadla zvládne taky tahání tříapůltunového přívěsu, stejně jako touaregy bez elektromotoru.

Volkswagen TouaregVolkswagen Touareg

Nechybí spousta dalších elektronických udělátek. Všechny třílitry mají třeba start&stop systém vypínající motor při stání. Šestiválcový benziňák 3.6 V6 FSI s přímým vstřikováním benzinu, výkonem 206 kW (280 k) a točivým momentem 360 Nm, který má tabulkovou spotřebu 9,9 l/100 km je společně s třílitrovým V6 TDI (176 kW/240 k, 550 Nm, 7,4 l/100 km) základem nabídky.

Obdivovaný desetiválec V10 TDI nahradil turbodiesel V8 TDI o výkonu 250 kW (340 k) a maximu točivého momentu na 800 newtonmetrech. Podle měření automobilky má vystačit s 9,1 litry nafty na 100 km.

Druhá generace touaregu dostala nový informační systém, sdružující ovládání navigace, rádia, topení a klimatizace a vůbec všeho, třeba i tempomatu. Na přístrojovce je tak minimum čudlíků a všechno ovládáte přes dotykový displej na středovém panelu. Je to elegantní řešení, ale třeba zapínat adaptivní tempomat ve stotřicítce na dálnici bude chtít asi víc cviku než klasické ovládání.

Kamery jsou po všech stranách. Když nevíte, jestli se prosmýknete úzkou ulicí s trčícími zadky aut, navolíte si speciální funkci Area View, díky které vidíte touarega z ptačí perspektivy a všechno kolem, kam přes vysoké boky nedokouknete. Ještě víc se to hodí offroadistům, kteří se mohou podívat, kam spadnou na druhé straně toho vysokého špičatého kopce, na který se právě vyškrábali (ti skalní se ale budou ošívat, že přijdou o moment překvapení, až se kapota propadne o dva metry dolů na druhou stranu).

Volkswagen TouaregVolkswagen Touareg

Touareg nepřestane běžného uživatele, který má SUV hlavně proto, aby mohl vyjíždět na chodník a nebál se zasněžené cesty, překvapovat a děsit. To třeba když máte se zařazenou jedničkou a z toho padáku musíte pustit brzdu a jen řídit. Touareg ho sám splazí šnečí rychlostí. První, co v terénu urazíte, je malé "lízátko" pod předním nárazníkem, lišta tvořící na stranách malé zástěrky před koly je při výjezdu z díry první na ráně.

Zajímavé je řešení pohonu všech kol. Touareg je opět permanentní čtyřkolka, která má samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen. Toto základní provedení pojmenovali klasicky 4Motion a bude stačit skoro všem kupcům. Řidič má na středovém tunelu otočný ovladač, kterým rozkazuje elektronickým systémům, aby se přizpůsobili jízdě v terénních podmínkách, aktivuje asistenta pro sjíždění svahů a přizpůsobuje charakteristiku řazení samočinné převodovky.

Kdo plánuje jezdit do terénu pořád a chystá se i na náročné výpravy, musí sáhnout po motoru V6 TDI 176kW a pořídit verzi s pohonem 4xMOTION (paket "Terrain Tech") se stoupavostí 45°. To "Xko" značí, že místo Torsenu dostane touareg rozdělovací převodovku doplněnou o redukční převodovky. A nechybí až stoprocentní uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu.

Tuto výbavu mají všechny "staré" touaregy, u Volkswagenu ale zjistili, že tuhle výzbroj čistokrevných offroadů využívá úplné minimum uživatelů. A zkušenosti s novým touaregem ukazují, že dobře nastavený pohon spolupracující s ostatní elektronikou zvládne skoro jakýkoliv terén i ve verzi méně vyzbrojené pro jízdu v terénu. Hlavním předpokladem úspěchu jsou ale samozřejmě dobré pneumatiky.

Volkswagen Touareg

Další lahůdkou je příplatkový pneumatický podvozek. Nastavuje se v pěti stupních, v rozsahu třiceti centimetrů. Místo vzduchu tentokrát konstruktéři použili uzavřený okruh naplněný dusíkem. Podvozek má tři režimy odpružení a díky použití dusíku rychleji mění výšku a funguje stále (vzduchový při přehřátí odmítal pracovat, dokud nevychladl). Celý systém je také o dvacet kilo lehčí než u předchůdce. Touareg na ocelových pružinách přebrodí půl metru hlubokou vodu, se vzduchovým odpružením se odváží do 58 centimetrů.

Kdo se chystá jezdit s touaregem spíše po silnici, může objednat sportovní podvozek s tužšími tlumiči. K mání je i speciálně vyladěná varianta vzduchového odpružení s adaptivním vyrovnáváním náklonu. Ta má světlou výšku sníženou o 25 mm, zesílené stabilizátory, překalibrované elektronické řízení tlumičů v závislosti na natočení volantu a upravený program řídicí jednotky. Cena Volkswagenu Touareg začíná na 1 227 900 korunách za třílitrové TDI V6.

Tempomat, který umí popojíždět v koloně

Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) samočinně udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Automaticky zrychluje i brzdí, a umí auto i úplně zastavit. Prostor před vozidlem přitom sledují dva radarové senzory, jejichž paprsky s úhlem rozevření 40° mají dosah 200 metrů.

Na volné dálnici lze s adaptivním tempomatem ACC teoreticky zrychlit až na rychlost 250 km/h. Pokud se ve stejném jízdním pruhu pohybuje pomalejší vozidlo, přibrzdí systém automaticky, aby byl dodržen bezpečnostní odstup. Řidič si může tento odstup upravit ve čtyřech krocích a zároveň zvolit pro adaptivní tempomat jeden ze tří jízdních programů ("Standard"/"Comfort"/"Dynamic").

Pokud řidič na dálnici zapne směrovky, pak to systém rozpozná a akceleruje dynamičtěji s ohledem na vzadu jedoucí vozidla. Pokud však vpředu jedoucího vozidla brzdí až do úplného zastavení, touareg zastaví za ním. Pokračuje-li vpředu stojící vozidlo v jízdě během následujících tří sekund, pak ho adaptivní tempomat automaticky následuje díky funkci "stop&go".

Při delším stání může řidič stisknutím tlačítka "Resume" na volantu otevřít "časové okno" v délce 15 sekund, v němž se touareg automaticky rozjede podle vpředu jedoucího vozidla. Zejména v kolonách tak nevznikají zbytečné mezery mezi popojíždějícími vozidly.





Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.