Volkswagen Jetta

Volkswagen Jetta | foto: Volkswagen

Nový Volkswagen Jetta je oslavou vyšlechtěné jednoduchosti

  • 94
Je to taková standardizovaná dokonalost: jetta v ničem nevyčnívá, ale ani vás ničím nenaštve. Je prostě skvěle vyvážená.

Proč kupovat passat, říkáte si po svezení s jettou. Pokud nevyžadujete speciality, které nový passat dostal při přerodu na novou generaci, ale jejichž praktická potřebnost je v některých případech spíš diskutabilní, pořiďte si jettu.

Za vychytávky, jako je třeba čtečka dopravních značek, musíte u passatu stejně připlácet a jetta vám nabídne stejné služby jako "holý" passat. Jediným argumentem pro pořízení proslulejšího většího modelu je pohon všech kol a šestiválec. Pokud bez nich nemůžete být, nezbývá vám, než usednout do passatu, jetta je nemá. Základní železo (platforma) je ale u evropské jetty i passatu stejné.

Volkswagen Jetta

Uklidňující zadek

Ale zpátky k jettě. Stojí na dobrých základech VW Golf. Vpředu je tedy mcphersonovská náprava a vzadu asi nejlépe fungující víceprvkové zavěšení v téhle kategorii (pozor: jetty prodávané v Americe mají místo toho jednodušší torzní příčku). U jetty se nápravy ještě víc oddálily a protáhly tak rozvor. Navíc konstruktérům pomohl při ladění podvozku velký zadek tříprostorové karoserie, který pozměnil rozložení hmotností. Jetta je tak i na velkých "hupech" plavná. Zadní převis ji pak uklidňuje v zatáčkách. Záď neodskakuje: nevíte o ní, ale pomáhá vám. Jetta tedy není tak rozverná jako golf, obratnost jí ale zůstala.

Evropská vs. americká verze

Zvenku vypadají stejně, jiné je to, co nevidíte. Evropské jetty mají propracovanou čtyřprvkovou zadní nápravu, americké jednoduchou torzní příčku spojující vlečená ramena.

Evropské mají elektrický posilovač řízení, americké hydraulický.

Všechny evropské mají kotoučové brzdy, některé americké mají na zadní nápravě bubnové (mimochodem, vyvinuté v Mladé Boleslavi).

Odlišují se také v elektroinstalaci a materiálech použitých v interiéru.

Zůstalo jí také typické volkswagenovské naladění podvozku, odpružení je tedy spíš tvrdé. S jednotlivými nerovnostmi si poradí dobře a utlumí je. Když je ale děr víc, už o nich víte. Až si pro jettu půjdete, zůstaňte u šestnáctipalcových kol, už s nimi si říkáte, že by odpružení tvrdší být nemuselo.

Sedmnáctky s nižším profilovým číslem ale kupodivu o tolik horší nejsou. Michael Hinz, šéf vývoje jetty potvrdil, že pro každý rozměr kol pozměnili nastavení podvozku (charakteristika tlumičů, pružin), takže když ušetříte při nákupu a budete měnit kola za větší až následně, nemusí jetta fungovat úplně ideálně. "Je to ale minimální rozdíl," uklidňuje Hinz.

Stejné je to s řízením: na americkém trhu, kde má jetta motory s objemy od dvou litrů výš, dostává hydraulický posilovač, evropské verze s lehkými 1,2 a 1,6litry mají elektrický. A platí o nich to samé co o podvozku: pro základní lehounkou benzinovou 1,2 je řízení nakalibrované jinak, než pro těžký dvoulitrový turbodiesel. A upřímně, nejlepší pocit máte při řízení naftového dvoulitru. Zatíží víc přední kola a volant klade větší odpor. S naftovou 1,6 je to ještě taky dobré a nejmíň jistě působí řízení základního TSI 1,2 litru. Jakoby nekladlo žádný odpor, přesné ale je.

Berte benzinový základ

Kromě dvou základních výbav, které jsou v Česku k mání (trendline a highline), můžete mít ještě provedení "bluemotion technology". Spoří palivo systémem start & stop, vypínajícím motor, když není třeba, aby běžel, a chytrým alternátorem sbírajícím energii při brzdění a naopak nezatěžujícím motor při akceleraci.

Nepochopitelně působí provedení příplatkového bezklíčkového odemykání a startování (za osm tisíc korun). Dostanete k němu klasický velký klíček s vyklápěcí planžetou (kterou využijete maximálně jednou za pár let), navíc kulaté startovací tlačítko v řadě hranatých před řadicí pákou působí jak domontovávané dodatečně.

Základní jettu se startovací cenovkou 399 900 korun pohání přeplňovaný benziňák TSI o objemu 1,2 litru s výkonem 105 koní, který do mexické fabriky na jetty dovážejí z mladoboleslavské motorárny. S autem si skvěle rozumí. Když ho nezatížíte čtyřmi lidmi s dovolenkovou bagáží a nemáte závodní ambice, jede statečně a rozhodně nejste brzdou provozu. Nechá se vytáčet a má sílu ve velkém rozsahu otáček, až do nějakých pěti a půl tisíce, v 6 200 ot./min zasáhne omezovač. Auto je s ním hezky vyvážené, vykružuje s lehkostí zatáčky a stačí mu nějakých sedm osm litrů benzinu. K TSI standardně montovaná šestistupňová manuální převodovka má hodně dlouhé převody.

Volkswagen Jetta
Volkswagen Jetta

jetta hybrid

Chystá se také hybridní provedení jetty. Dostane dvakrát přeplňovaný benziňák 1,4 TSI s výkonem 110 kW a 20kilowattový elektromotor.

Se sedmilitrovou spotřebou jsme na prvních jízdách s jettou na jihu Francie jezdili i v provedení s motorem 1,6 TDI se stejnými 105 koňmi, jako má benzinová dvanáctistovka (točivý moment má ale samozřejmě o 25 Nm vyšší). Živý a na diesel točivý motor, za který se oproti základnímu benziňáku připlácí pětapadesát tisíc, se líbí vysokou kultivovaností.

TDIčko můžete dostat s pětistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG - který řadí o něco hůř než jeho šestistupňový kolega, jehož dostanete v kombinaci s třetím motorem v nabídce, dvoulitrovým turbodieselem. Podle všeho za to mohou suché spojky, které nahradily původní v olejové lázni. Řazení není tak plynulé hlavně při rozjezdech, které jsou trochu cukavější. O něco tvrdohlavější se zdá také řídící jednotka převodovky.

Jetta s dvoulitrovým turbodieselem letí, má sílu i na velmi svižné šplhání do kopců nad Nice, kde se Volkswagen s novou jettou pochlubil evropským novinářům. Oproti turbodieselové jednašestce má ale dvoulitr o dost hrubší chod.

Volkswagen Jetta

Pětimístný prostor pro čtyři

"Dlouhé roky byla derivátem golfu, s novou generací se mění. Teď je jiná, je to svébytný model," vysvětluje Julian Franke, který má uvedení nové jetty na trh na starosti. "Už to není golf s ruksakem," přidává se Jose-Vicente Remon Honrubia z designérského týmu.

Oproti výchozímu golfu má jetta rozvor prodloužený na 2,65 metru. Mezi golf a passat se jetta usazuje i rozměry: měří přesně 464 centimetrů, což je oproti nemastné-neslané předchůdkyni nárůst o devět centimetrů.

Na celé hezky vyvážené karoserii působí možná trochu podivně neproporčnost obrysů dveří. Přední jsou hodně dlouhé, zadní, omezené vykrojením podběhu kola, vypadají na pohled hodně krátké. Když je otevřete, místa k nastupování máte dost.

K usazení zvou hezké sedačky s na pohled výrazným tvarováním. Když jsou ale za příplatek čalouněné kůží, v zatáčkách z nich kloužete. Přední mají docela krátké sedáky, opěradla jsou dlouhá dost.

Plochá a hodně mělká přístrojovka uvolňuje centimetry v kabině v podélném směru, posádka tak má víc místa, protože dvojice vepředu se posune víc vpřed. Jediným negativem je pak menší schránka před koleny spolujezdce.

Volkswagen Jetta

Jetta je sice teoreticky pětimístná, prakticky však čtyřmístná. Může za to tvarování zadní lavice a opěradel a schránka na středovém tunelu nelogicky trčící hodně vzad, kde překáží nohám prostředního cestujícího. Ve dvou máte vzadu místa dost, vyjma výšky, kde se pod klesající zadní okno pohodlně usadí maximálně 180centimetrový pasažér.

Kufr pravidelného tvaru pobere 510 litrů nákladu. Pro převoz delších věcí ho zvětšíte sklopením zadních opěradel. Odjistíte je táhly v kufru, stejně jim pak ke sklopení ale musíte pomoci.

Že se tam ta bagáž bude špatně stěhovat malým víkem kufru, je holt charakteristika všech sedanů. Taxikářům bude jediná karosářská verze jetty vyhovovat, kombíková rodina musí vybrat něco jiného.

Volkswagen Jetta