Obnovený Volkswagen Polo bude mít premiéru začátkem března na autosalonu v...

Obnovený Volkswagen Polo bude mít premiéru začátkem března na autosalonu v Ženevě. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Polo(r)evoluce u Volkswagenu: stejné auto, nová technika

  • 45
VW Polo je i po pětileté kariéře stále ve velmi dobré kondici a i když v Česku jeho prodeje váznou, v Německu jde o nejprodávanější auto své kategorie. Teď představuje rozsáhlou modernizaci, kterou se však na první pohled zrovna moc nechlubí. Nové polo už redakce iDNES.cz prozkoumala.

V roce 2002 dostal šéfovský koráb Volkswagen Phaeton adaptivní tempomat udržující konstantní odstup od vozidel před ním. Po phaetonu se tato technologie dostala v roce 2006 do passatu, před rokem a půl do golfu a teď do pola. Původně drahá technologie, kterou dostávaly jen vlajkové lodi automobilek, se díky rozšíření zlevnila a dostává se i do nejnižších pater. U Volkswagenu tomu říkají demokratizace.

Z golfu přebralo polo i umístění radaru tempomatu v předním nárazníku. Bohužel to moc hezky nevypadá a navíc je ve výšce, kam se trefí bezohledný parkovač s koulí na vozík.

Nenápadná evoluce

Nové polo na pohled a čistě technicky zas tak nové není. Ale facelift, který přichází po pěti letech od uvedení, toho změnil hodně. A o co méně se měnil vzhled, o to víc je nové techniky. Je to opačný postup, než je dnes obvyklý. Změnit tvar nárazníku je rozhodně levnější a jednodušší než vyvinout nový motor. U Volkswagenu na to šli z opačné strany.

Na českém trhu polu výrazně chybí kombík. K mání je výhradně hatchbackové provedení s pěti dveřmi.

Polo tak představuje nové motory a také novou přístrojovku s nejnovější generací multimediálního rozhraní. Dotykové displeje do auta nepatří, řidiče hodně rozptylují, ale zákazníci je žádají a srovnávají s chytrými telefony.

Nové multimediální centrum v polu funguje skvěle. Systém MIB stojí na vícejádrové platformě (má dvanáctkrát lepší výpočtovou kapacitu než systém v polu před faceliftem), jejíž základní verzi vyvíjeli u Škody a vyšší u Volkswagenu. Polo jí dostává jako vůbec první auto.

Nový systém je parádně svižný. Dobře reaguje na dotyk a pokud je vybaven navigací, rychle vyhledává a zoomuje v mapě. Zjednodušilo se i hlasové zadávání cíle. Nejvíc oceníte dvě nové speciality. Zaprvé jde spárovat dva mobilní telefony najednou a oba jsou aktivní. Řidičů, kteří tahají po kapsách dva mobily, je totiž dost.

Volkswagen Polo představuje nové multimediální centrum ovládané dotykovým displejem. Vývoj základního provedení dostala na starosti Škoda.

Druhá novota se jmenuje Mirror link a propojí mobil s autem tak, že se na obrazovce vlastně zobrazí displej telefonu, a řidič jej tak ovládá na přístrojovce. Háček je v tom, že tato funkce je dnes sice standardizovaná už několik let, ale používá jí jen velmi málo telefonů. A polo je první evropské auto, které Mirror link dostává.

A ještě jedna věc pro telefonisty. Protože je ocelová karoserie auta vlastně Faradayovou klecí, ve které nemá telefon vždy dobrý příjem signálu, je ve středovém panelu speciální přihrádka na odložení mobilu, odkud se bezdrátově "připojí" k anténě auta na střeše, a příjme tak lépe signál.

Všechny tyto funkce jsou projevem doby. Motoristy dnes už tolik nezajímá, jak auto funguje a jezdí, hlavně že má bluetooth handsfree, díky kterému se mobil jednoduše spojí s autem.

Volkswagen Polo dostal s faceliftem nový nárazník a LED diody do světel.

Nové polo tak dostalo i další rozmazlovadla a pomocníky, třeba parkovací kameru a různé aplikace, které nabízejí více než sto tisíc radií z celého světa a přístup k sociálním sítím.

Kromě toho dostal malý volkswagen multikolizní brzdu, systém automatického nouzového brzdění a za příplatek je možné pořídit magnetoreologicky řízené tlumiče, díky kterým jde ve dvou stupních měnit tuhost podvozku.

Novinkou je elektromechanický posilovač řízení. Stejný, s elektromotorem umístěným na tyči řízení, už dostává třeba Škoda Rapid. Lehkými úpravami prošly detaily na podvozku a měnila se třeba i odezva brzdového pedálu.

Místa je dost, ale s výhradami

Jinak je to volkswagen se vším všudy. Vzhledem nenadchne, ale funkčností a přehledností padne do ruky na první usednutí. Příjemné výrazně tvarované sedačky dobře drží tělo a přístrojovka je zcela nová, i když to na pohled tak nevypadá.

Středový panel je hodně široký, tlačí řidiče do nohy.

Středový panel se natočil lehce k řidiči, bohužel společně se širokým středovým tunelem je největším prohřeškem, který řidiče hodně potrápí. Plynový pedál je totiž od tunelu asi dva centimetry daleko, a řidič si tak o tvrdý plast otlačí koleno, lýtko, nebo rovnou obojí. Navíc je sedačka posunuta co nejvíc ke středu, jak dnes velí bezpečnostní experti.

Přitom místa je v kabině dost. Dva vyšší a ramenatější chlapi si nebudou překážet vedle sebe ani za sebou. A dostatek místa na hlavu budou mít i na zadních sedačkách.

Zvenčí se na práci týmu designéra Waltera de Silvy moc neměnilo. Světla pouze dostala LED diody a kosmetickými změnami prošly i nárazníky. Mřížka v tom předním je teď vykrojená tak, že auto z některých pohledů opticky zužuje a zvyšuje. Nový facelift tak potvrzuje, že polu na rozdíl od ostatních malých aut sluší hlavně tmavější barvy.

Staré auto, nové motory

Letos v září vstoupí v platnost nová emisní norma Euro 6. Nabídka motorů pola tedy ukazuje, s čím dorazí na podzim nová generace Škody Fabie a časem i Rapid. Polo totiž vlastně představuje novou platformu motorů pro malé vozy koncernu Volkswagen. A nejen pro ně.

Nový tříválec 1,4 TDI pro obnovený Volkswagen Polo

Litrový tříválec, známý třeba ze Škody Citigo, je novým základním motorem. Koncem roku (od 45. týdne) naběhne také výroba provedení s turbodmychadlem. Motor 1,0 TSI má 70, nebo 81 kW a 200 Nm. To jsou hodnoty, kterými se před deseti lety chlubily dvoulitry. Motor nemá vyvažovací hřídel, nepravidelnost chodu motoru s lichým počtem válců vyhladili motoráři závažím na setrvačníku. Není to neobvyklé, stejné řešení používají například u Nissanu.

Litrový tříválec bude základním motorem i pro novou Škodu Fabii, která dorazí letos na podzim. Přeplňované provedení pak v modelech koncernu VW nahradí motor 1,2 TSI. Litr s turbodmychadlem se tedy podle všeho dostane i pod kapotu škodovek od rapidu přes octavii po yetiho. Ale také do Volkswagenu Golf i Seatu Leon.

Další novinkou je zcela nový naftový tříválec 1,4 TDI, který bude k mání ve třech výkonových verzích (55 kW/200 Nm, 66 kW/230 Nm a 77 kW/250 Nm). Motor splňující ekonormu Euro 6 má hliníkový blok, kazetu s vyvažovací hřídelí, filtr zachytávající oxidy dusíku a vodní mezichladič vzduchu.

Jde o úplně nový motor. Nastrojený je jako 1,6 TDI, jenže to je čtyřválec s blokem z litiny. A polo je opět úplně první auto, které nový turbodiesel dostává. Motoráři Volkswagenu každopádně tvrdí, že se vejde třeba i do malého UPu, a tedy i do citiga.

Tvarovaná sedadla jsou pohodlná. Dva ramenáči si překážet nebudou. Sedadla jsou ale v zájmu bezpečnosti odsunutá od dveří blíž ke středu. To je dnes oblíbený fígl vývojářů.

Nabídka benziňáků obsahuje ještě čtyřválec 1,2 TSI s výkony 66 a 81 kW v šestnáctiventilovém provedení, ve kterém splňují nově chystanou ekonormu Euro 6. Nejsilnější je 110kilowattový čtyřválec 1,4 TSI s vypínáním válců. Když není motor v plné zátěži, jede jen na dva válce.

Kromě toho se představí  verze na plyn a také hybridní provedení. Vrcholem nabídky je Polo GTI s přeplňovanou 1,4, která má nově 192 koní, což je dvanáctikoňová posila. A podle informací ze zákulisí se chystá také 250koňové Polo R s pohonem všech kol. Minimálně dva prototypy prý mají schované ve vývojovém centru.

Chybí kombík

Malá auta už v Česku tolik nefrčí. Přeci jen, když si mrňouse dovybavíte, dostanete se na cenu, ke které stačí přihodit pár tisícovek a máte o velikost větší a technicky lepší model. A Češi, kteří si mohou dovolit koupit nové auto, za ty roky zbohatli a auta se tak zlevnila, že potencionální zákazníci už nemusí pást po tom nejlevnějším a malém. Volkswagen Polo tak dnes hraje druhé housle, přitom je to parádní a skvěle jezdící auto.

Za 39 let se v pěti generacích prodalo 14 milionů pol. Pro zajímavost: druhá generace vydržela na trhu třináct let. Vyrábí a prodává se nejen v Evropě, ale od Španělska přes Jihoafrickou republiku až po Indonésii.

V Česku bude k mání jen pětidveřové provedení. Stejně jako u GTI doveze české zastoupení třídveřovou variantu na individuální objednávku. Za pár dveří méně ovšem nesleví.

Největším zádrhelem pola je cena. Základní verze, byť je slušně vybavená, s benzinovým tříválcem o výkonu 75 koní startuje na 290 tisících korun, zatímco o kus větší a technicky vyspělejší golf je za 340 tisíc. A polu navíc chybí kombík, který Češi tak milují.

Předprodej začíná ještě před oficiální premiérou, naplánovanou na autosalon do Ženevy na začátek března. První auta pak dorazí po Velikonocích.