"Hlavním důvodem, proč se pro tyto vozy zákazníci rozhodují, jsou lepší jízdní vlastnosti, respektive vyšší bezpečnost," uvedl mluvčí Import Volkswagen Group Jan Klíma.
Stále více lidí si také pořizuje auta k aktivnímu trávení volného času, které vyžaduje dopravu na nezpevněných cestách, na horách nebo na sněhu.
Vedle lepších jízdních vlastností jsou tyto vozy většinou dražší než modely s pohonem jedné nápravy. Rozdíl v ceně u stejného nebo srovnatelného modelu může přesáhnout i deset procent.
Pohon všech kol podle marketingového ředitele BMW Petra Minaříka nejen eliminuje přetáčivost nebo nedotáčivost vozu v zatáčkách, ale rovněž u výkonnějších aut poskytuje lepší přenos hnací síly na vozovku.
Vedle terénních aut, které zaznamenaly nárůst o 47 procent na 3238 vozů, se daří modelům určeným převážně pro silniční provoz nebo do lehkého terénu.
Těch je v současnosti zhruba 50. Průkopníky masového využití pohonu všech kol v této kategorii jsou značky Audi a Subaru.
Zatímco u luxusního Audi představují vozy quattro 65 až 70 procent tuzemského prodeje, Subaru prodává výhradně vozy s náhonem na všechna kola.
Velký výběr vozů s tímto pohonem nabízejí i Volkswagen, Suzuki, Mercedes, BMW nebo Volvo. Na trhu je ale například čtyřkolka Porsche 911 nebo Jaguar X-type.
Nejprodávanějším vozem se čtyřmi poháněnými koly je Škoda Octavia 4x4, se kterou mladoboleslavský výrobce poprvé přišel v polovině roku 1999.
Od ledna do září si tuzemští zákazníci koupili 1760 octavií s pohonem obou náprav. Následuje lehký sportovně užitkový vůz Hyndai Santa Fe s 882 prodanými vozy a Suzuki Grand Vitara s 578 prodanými exempláři.
"Zájem o vozy Škoda s pohonem všech kol dlouhodobě stoupá. Například v roce 2006 dosáhl podíl verze 4x4 na celkové produkci modelu Octavia Combi 16 procent, v letošním roce by to již mělo být více než 20 procent," uvedl mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.
Posílení tohoto trendu podle něj nastalo po zavedení modelu Octavia Scout, u něhož je pohon všech čtyř kol součástí základní výbavy.
Pohon všech kol se do běžných osobních vozů dostal v 70. letech v britských vozech Jensen a později v japonském Subaru Leone.
Existuje přitom stálý pohon všech kol a pak připojitelný, kdy se k primárně hnané nápravě při snížené přilnavosti připojí druhá náprava.
Vyspělé elektronické stabilizační systémy roli pohonu všech kol v automobilech částečně nahrazují, jejich využití v případě zhoršených podmínek na silnici, především v zimě na horách, je podle odborníků dosud nenahraditelné.