Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Objednávky na „zajíce v pytli“ se sypou. O ruské vozítko je zájem

  11:38aktualizováno  11:38
Nebývalý zájem se strhl o nový ruský hybridní automobil zvaný ë-mobil. Ačkoliv výrobní továrna ještě ani nestojí a mnozí experti o zdaru ambiciózního projektu silně pochybují, jen pár dní po začátku přijímání objednávek se na vůz těší kolem 60 000 lidí.

Ë-mobil | foto: cardesign.ru

Prozatím plánovaný objem roční výroby, která má ale začít až koncem příštího roku, je 45 000 vozů.

Oficiálně se objednávky na ë-mobil začaly přijímat v pondělí odpoledne a v tu chvíli už ve virtuální frontě "stálo" prvních 930 potenciálních kupců.

Další stovky a tisíce přibyly vzápětí. Objednávky však nejsou závazné a zaručují jen to, že před spuštěním sériové výroby dostane potenciální kupec nabídku na uzavření kupní smlouvy a sám vůz by nabyl podle svého místa v pořadí.

"Během prvních 24 hodin přišlo 51 188 předběžných objednávek na ë-mobil. Je to skoro dvakrát víc, než shromáždily Volkswagen a Hyundai za tři měsíce před spuštěním prodeje svých hitů, sedanů Polo a Solaris," upozornil ve středu hospodářský list Vedomosti.

Ë-Mobile

"Po pravdě řečeno, takový zájem jsme nečekali," připustil Dmitrij Jarota ze společnosti, která má ë-mobil vyrábět. Objednávky prý dorazily ze 38 zemí světa, i když skoro polovička přišla z centrálního Ruska.

Čtyři pětiny potenciálních zákazníků daly přednost kupé, na městský minivan se zatím sešlo 15 procent objednávek a tři procenta zájemců si objednaly dodávku.

Auto, které vyveze ruský trh aut z krize

Ruský trh byl na nejlepší cestě stát se největším odbytištěm nových aut v Evropě, když příchod globální krize srazil prodeje na polovinu. Mezitím i díky vládnímu programu "šrotovného" prodeje opět zamířily vzhůru a Rusko je podle dubnových čísel opět druhým největším evropským trhem po Německu.

Nový žigulík

Ladu Granta představil Putin. Nenastartoval ji – čtěte VÍCE

V krizi se rovněž zrodil projekt ë-mobilu, který by uspokojil hlad ruských spotřebitelů po relativně laciném ekologickém vozu, vhodném především do města. Za projektem stojí jeden z nejbohatších Rusů, miliardář Michail Prochorov, který však dosud nemá zkušenosti z automobilové výroby.

Ë-mobil má v nejlacinějším provedení stát 360 000 rublů (asi 220 000 Kč), v plné výbavě a s hybridním pohonem obou náprav 490 000 rublů (asi 300 000 Kč).

Experti však varují, že v tomto cenovém segmentu prodeje už klesají, protože spotřebitelé začínají dávat přednost vozům o kategorii výše. A nemluvě ani o skutečnosti, že základní kámen výrobní továrny u Petrohradu má být položen až 8. června. Skutečný vůz v sériové podobě tak dosud nikdo ještě neviděl a prototyp zatím řídil jedině premiér Vladimir Putin.

"Je naprosto možné, že zdaleka nikoliv všechny objednávky se přemění v prodané vozy. Může se změnit výbava, ceny, dodací lhůty. Není ani jisté, že hotový výrobek bude natolik přitažlivý, jak se dnes jeví," poznamenaly Vedomosti o připravenosti lidí kupovat "zajíce v pytli". Lidem se nejspíše líbí sám nápad, veselé barvy, sympatičtí tvůrci a vůbec si přejí "uvěřit v pohádku", a to tím spíše, že není svázána plněním jakýchkoliv závazků. "Tyto motivy tedy s automobilovým průmyslem moc nesouvisí, "dodává list.

Autoři: ,




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.