O nejdražších autech rozhoduje los sirkami

  • 66
Pan Hora měl štěstí. Když se svým bentleyem vylétl na známém místě, kde se zabil Alexander Dubček, z dálnice D1 do lesa, přežil. Sotva se dostal z nemocnice, už si objednal bentleye nového.

Majitelů vozů, jejichž cena se pohybuje hodně nad sto tisíci eur, není v tuzemsku málo. A každoročně jich přibývá.

Loni se prodalo čtrnáct ferrari a osm maserati; tedy nových, k tomu ještě pět zánovních, říká Zdeněk Holubovský, majitel firmy HP Exklusiv, která na našem trhu zastupuje tyto dvě značky z nejzvučnějších.

"Které bylo nejdražší? Ferrari 550 Barchetta Pininfarina, z limitované série přesně 448 vyrobených kusů, za deset milionů korun." V autosalonu spolu s různými modely Ferrari přitahuje pohledy celá desítka nablýskaných nízkých krasavců. Které z nich je nejlevnější? "Tady to Ferrari 348 za milion čtyři sta tisíc. Deset let staré," říká Zdeněk Holubovský.

 "U těchto aut je to trochu jinak s hodnotou v závislosti na věku. Zatímco jiný vůz, jak vyjede z autosalonu, už ztrácí část své hodnoty, u ferrari tomu je naopak. Když někdo spěchá, zaplatí například za mírně užívaný vůz o deset až patnáct tisíc eur víc než za nový."

Značka dbající na svou jedinečnost dělá pro tento image vše: má svou pevně naplánovanou roční produkci pouhých čtyř tisíc vozů. A i kdyby před branami závodu stály fronty a obchodní zástupci bombardovali vedení společnosti úpěnlivými žádostmi o navýšení, v Maranellu nikdo ani nehne prstem.

Na ferrari si počkáte i tři roky

Ferrari se objednává přesnou procedurou, na některé modely se čeká např. v Německu dva až tři roky. Zájemce musí předem vyplnit poměrně obsáhlý dotazník, nad nímž v centrále rozhodnou, zda se dotyčný může značkou ozdobit. Teprve pak je objednávka přijata.

Český reprezentant firmy by mohl vyprávět řadu tragikomických příběhů, kdy si zájemci o vůz této značky mysleli, že ke koupi stačí jen hodně peněz.

Profil zákazníka neovlivní ani třeba intervence z nejvyšších vládních míst (byť to bylo ještě za předchozí politické garnitury a ze Slovenska), ani kufřík naditý penězi, pocházejí-li z ne právě morálně vyhlížející obchodní činnosti (o tom by zase mohl vyprávět jeden majitel eroscentra).

"Musel jsem řešit i případ, u kterého jsem si dlouho lámal hlavu, jak to korektně provést. Na Spider 360 (bratru za pět milionů korun pozn. autora) jsem měl objednávku pěti svých předních zákazníků, ale potvrzenou dodávku jen na tři. A to u Ferrari znamená opravdu tři - ani jedno navíc.

Koho odmítnout? Až nakonec mě napadlo nejprimitivnější řešení: pozval jsem všech pět pánů na dobrou večeři s tím, že pro dva z nich mám špatnou zprávu... A vytáhl jsem předem připravených pět sirek. Ty pak v mé ruce pod stolem rozhodly."

Když úplatek je k ničemu

Ještě hůř dopadnou čeští zájemci o nejnovější hit - model Enzo. I když jeho cena podle přepočtu z eur přesáhne o dost dvacet milionů korun (+ DPH), má Zdeněk Holubovský pět vážných zájemců. Ale zatímní příslib jen jednoho dodaného vozu. A k tomu nabídku za 1,8 milionu dolarů z Japonska.

 Takové skvosty se přeplácejí. "Jenomže to bych udělal jen jednou, prodat ferrari jinak než oficiální cestou. Tím bych skončil."

Lpění na obchodních pravidlech jde tak daleko, že značka se vzepjatým černým koněm v erbu má v evropských přístavech své zpravodajce, kteří, jakmile spatří nové ferrari určené k nalodění na zaoceánskou loď, hlásí do centrály VIN identifikační číslo - jakési rodné číslo všech dnes vyráběných vozů. A protože každé ferrari má svůj rodokmen majitelů, ve firmě hned vědí o případném spekulativním prodeji.

Mimo jiné nový majitel podepisuje v kupní smlouvě závazek, že když nové auto bez souhlasu zástupce firmy do roka prodá, zaplatí sankci 50 000. A každý podepisuje rád. Ferrari už i v Česku přestávají být demonstrací majetku (jak tomu bylo u některých finančně rychlokvašených "zájemců-úvěrářů" na počátku 90. let), ale životní potřebou zarytých fandů značky, milovníků tohoto zhmotnělého poselství neopakovatelnosti.


A nakonec něco pro ty, jimž by se ferrari líbilo až na ty ceny: Víte, jakou hodnotu má tradičně rudý prospekt této značky? Fandové jsou prý ochotni dát až tisíc eur.

***

FERRARI ENZO

Sotva lépe mohli vybrat Italové jméno než jako připomenutí zakladatele značky se vzpínajícím se černým koněm ve znaku. Není divu, že rudá karoserie skrývá techniku závodních automobilů formule jedna. Když tohle auto spatří Ital, prý se mu zastavuje srdce.


FERRARI 550 BARCHETTA PININFARINA

Na silnici se sice můžete těšit na maximální rychlost 300 km/h, ale nesmíte zapomenout sundat střechu, kterou firma povoluje používat jen do rychlosti 120 km/h.

Ferrari Modena 360

Ferrari Enzo

Ferrari Enzo - čelní pohled

Ferrari Enzo - interiér

Ferrari Enzo - volant

Ferrari 550 Barchetta