O prostorná auta je stále větší zájem

Všechna auta hodnocená v testu MF DNES mají něco společného a přitom je každé jiné. Svou podstatou se každé z nich zaměřuje na větší prostor pro zavazadla či náklad a na víceúčelovost i praktičnost, tedy na vlastnosti, o které je mezi zájemci o koupi motorového vozidla stále větší zájem. Ale snad jen Toyota Yaris Verso a Opel Agila míří ke stejné skupině zákazníků. Právě prostory pro cestující a náklad jsou odlišné, což rozděluje skupiny motoristů, které mají jednotlivé modely oslovit. Škoda Octavia kombi je vůz výjimečný v obou směrech, a právě proto určený snad pro všechny.

Všestrannost spolu s příznivým poměrem ceny a užitné hodnoty škodovce zajišťuje úspěch jak mezi novými vozidly, tak v konkurenci ojetin. Ztráta hodnoty bude u tohoto automobilu nejmenší, rovněž bezkonkurenční bude jeho postavení v bazarech.

Může se hodit

Prodej, koupě nebo převod leasingu ojetých motorových vozidel www.automodul.cz

Asi jediným handicapem je menší prostor pro cestující na zadních sedadlech a omezená výška zavazadlového prostoru. Renault Scénic je také vůz na vzestupu, ale není tak všestranný jako mladoboleslavský výrobek. Scénic je víc rodinný automobil, jeho cena však odradí méně movité zájemce.

Jeté minivany ovšem budou stále žádanější a u scéniku, praotce všech, se bude i ztráta hodnoty pohybovat lehce nad průměrem. Toyota Yaris Verso přes všechny své přednosti podle mého názoru velkou díru do zdejšího automobilového světa neudělá.

Osobně se domnívám, že mnohem větší zájem bude o standardní verzi tohoto auta. Vždyť co naplat - kdo je prakticky zaměřený, ten se spíš rozhodne pro tradiční evropský vůz. Tomu bude odpovídat rovněž zájem o jetou Toyotu Yaris Verso - soudím, že vykáže největší ztrátu hodnoty ze všech srovnávaných automobilů. Jako nejjednostrannější vozidlo se mi jeví Opel Agila.

Má sice relativně velký variabilní prostor pro náklad, ale pořád zůstává spíš městským autem. A jako takové má okruh potenciálních kupců nejmenší. Díky poměrně nízké pořizovací ceně však bude ztráta hodnoty po pěti letech provozu relativně nízká.


Vůz

Cena nového (Kč)

cena po pěti letech provozu (Kč)

ztráta hodnoty (%)

Škoda Octavia kombi 1.6 LX

409 900

225 000

45

Renault Scénic 1.4 RXT

549 900

265 000

52

Peugeot Partner 1.4i

399 000

180 000

55

Toyota Yaris Verso 1.3

449 900

192 000

57

Opel Agila 1.0

289 900

127 000

56

Pramen: EUROTAX

Tělesně postižení koupí auto s výhodou

Škodu Octavia kombi vybral z testované pětice za nejvhodnější pro tělesně postiženého řidiče Martin Kovář, který sám s tělesným handicapem absolvoval už přes 400 tisíc kilometrů. "Oceňuji její užitné i jízdní vlastnosti," říká. "I vozík nakládám dobře - ale je třeba přiznat, že o nic lépe než do Škody Felicia, která je o třídu níž."

Za výhodu pro tělesně postiženého člověka Martin Kovář považuje fakt, že nový vůz kvalit Škody Octavia může při všech výhodách a slevách v nejlevnější verzi pořídit už za zhruba 186 tisíc korun a kombi kupříkladu s úsporným motorem 1.9 SDI lze koupit za 246 tisíc korun.

"Handicapovaný motorista má nárok na vrácení DPH a na příspěvek na koupi automobilu," informuje Martin Kovář. "Vyřizování není poslední dobou složité - nové nebo i starší auto může mít postižený řidič do dvou měsíců," pokračuje Martin Kovář, který působí jako poradce ministra práce a sociálních věcí.

"Stalo se pravidlem, že příspěvek na koupi automobilu a další úlevy dostává bez složitého posuzování člověk, kterému okresní úřad přiznal zhruba třetí stupeň výhod, tedy ZTP/P, což značí člověka zdravotně těžce postiženého s průvodcem."

 Příspěvky jsou pochopitelně i na jiná nová nebo starší auta. "Z testovaných vozů dál považuji za vhodné pro tělesně postižené lidi či pro rodiny s tělesně handicapovaným nebo starým a hůř pohyblivým člověkem Toyotu Yaris Verso a Peugeota Partner," informuje Martin Kovář.

"Zvlášť toyota má dobré jízdní vlastnosti, je hezká a velmi oceňuji výborný přístup do kufru, který má nízkou hranu a dveře otevírané do strany. U partnera chválím posuvné dveře na obou stranách a mimořádně velký zavazadlový prostor, na jehož vyklopené dveře se ovšem z vozíku těžko dosáhne."

Renaulta Scénic označil Martin Kovář za designově velmi hezký a snad až příliš měkký automobil, který ho však zklamal vnitřním prostorem. "Ničím zvlášť příjemným, co bych mohl doporučit tělesně postiženým lidem, mě nezaujal Opel Agila," uvádí Martin Kovář.

Auta prošla i zkouškou, koli uvezou bicyklů