Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motorářská fyzika v praxi: samopřeplňovací motor je levný a úsporný

Firma Oaktec vyvíjí nový jednoduchý motor, který bude schopen vlastního přeplňování bez turbodmychadla. Úpravou obyčejného malého dieselu vznikl motor, který je o 20 % výkonnější a také úspornější než originál. Může běžet na řadu paliv, bude ideální jako generátor pro elektromobily s prodlouženým dojezdem.

Jednoválec Oaktec se schopností samopřeplňování | foto: Oaktec

Paul Andrews ze společnosti Oaktec vymyslel způsob, jak u běžného motoru dosáhnout určité úrovně přeplňování bez toho, aby motor používal turbodmychadlo nebo kompresor. Jeho řešení navíc očividně funguje, protože motor před časem získal hlavní cenu 40 tisíc liber (téměř 1,4 milionu korun) v soutěži Shell Springboard, která je určena pro inovativní nápady z oblasti snižování spotřeby. Motor Oaktec v ní porazil 110 soupeřů.

Soutěž přitom není založena jen na teoretických předpokladech, přihlášená řešení musí efektivitu prokázat při praktických zkouškách. A tak motor Oaktec není jen další spásnou myšlenkou, u které se v praxi ukáže, že nefunguje tak docela. Andrews navíc tvrdí, že jeho řešení je velmi jednoduché a levné, takže bude možné jej snadno masově vyrábět. Nejsou potřeba žádné speciální revoluční součástky, drahé materiály, ani jiná nestandardní řešení. Vše funguje v podstatě s běžnými díly, které jsou na trhu dostupné.

U Oakteku zvolili jako základ jednoduchý vznětový jednoválec Yamada o objemu 400 kubických centimetrů, tedy 0,4 litru. Sériový motor byl upraven tak, aby bylo docíleno efektu samopřeplňování. Není k tomu přitom použito externí zařízení, podle slov autorů je efektu plnění válců vyšším než atmosférickým tlakem vzduchu docíleno jen úpravou proudění a práce s plyny v motoru. Konstrukční úpravy jsou prý tak jednoduché, že není problém začít vylepšený motor vyrábět sériově.

Stávající úprava motoru přitom přinesla navýšení výkonu o 20 % a zároveň přitom klesla spotřeba paliva. Autoři zároveň dodávají, že optimalizací použitých standardních součástek by mělo jít docílit ještě dalšího 10% navýšení výkonu a poklesu spotřeby. Motor navíc může běžet na celou řadu paliv. Kromě nafty může spalovat i benzín, bio-ethanol nebo metan a seznam by jistě mohla rozšířit i další paliva. Zatím vše funguje jen na malém jednoválci, ale Andrews tvrdí, že není problém docílit stejného efektu i u víceválcových motorů.

Sami autoři přitom hovoří o tom, že jejich motor je ideální pro generování elektrické energie. Hodit se tedy může jako generátor do elektromobilů s prodlouženým dojezdem, vzhledem k funkčnosti i v malém měřítku v něm někteří vidí potenciál pro rozvoj hybridních motocyklů. Tím však možnosti uplatnění nekončí.

Motor by mohl fungovat i jako pohonná jednotka v malých letadlech nebo dopravních prostředcích jako jsou v Asii oblíbené tuk-tuky (tříkolové rikši). V neposlední řadě z něj může být klasický stacionární generátor elektřiny.

Autoři projektu zatím tají konkrétní technické řešení, kterým samopřeplňování dosáhli. Myšlenka jako taková však není ničím nová a už delší dobu se ve spalovacích motorech v různé podobě používá. Jedním z jednoduchých řešení je například nucené sání, tedy sací otvory vyvedené kolmo na rovinu proudění vzduchu. Při pohybu auta pak proudí vzduch do sání pod tlakem vyšším, než je ten atmosférický. Tento efekt však funguje pouze za jízdy a v nízkých rychlostech je malý, proto se takové řešení používá u závodních a sportovních aut. U motoru Oaktec, který byl prezentován staticky, však takové řešení nepřipadá v úvahu.

Určité úrovně samopřeplňování se dá dosáhnout i pečlivým naladěním komory sání nebo sacího potrubí. Využívá se přitom jevu Helmholzovy rezonance. Při každém uzavření ventilu vznikají v sacím potrubí pulzy, které mají za následek kolísání tlaku v potrubí. Při správném naladění sacích kanálů a odpovídajících otáčkách pak dochází k tomu, že se ventil otevře zrovna ve chvíli, kdy je v potrubí za ním zrovna vyšší tlak než atmosférický. Tento efekt však funguje jen ve velmi úzkém rozsahu otáček, na který je potrubí konstruováno.

Vliv efektu je opět relativně malý, i když ne nezanedbatelný. Často se využívá jako jeden z prostředků ladění charakteristiky motoru. Pokud motoru například chybí výkon v nižších otáčkách, je sací potrubí konstruováno tak, aby efekt přeplňování vznikal právě při nich. Ve vyšších otáčkách se pak efekt ztrácí, ale to už se projevují jiné silné stránky motoru. Samozřejmě tomu může být i naopak a efekt může pomáhat k maximálním výkonům v nejvyšším otáčkovém spektru.

Není jisté, zda motor Oaktec tohoto principu využívá, ale zdá se, že na něm alespoň částečně staví. Zdá se přitom, že se autorům přece jen podařilo rozšířit jeho úroveň i využitelné spektrum otáček, nikoli však na spektrum celé. To odpovídá tomu, že je motor vychvalován jako ideální generátor elektřiny nebo je vhodný pro provoz v takových aplikacích, kde postačí užší pracovní spektrum otáček.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

(zleva) První náměstkyně primátora New Yorku Sheena Wrightová, starosta New...

Západní svět začíná přecházet z klasických spalovacích motorů na auta s elektrickým pohonem. Změna...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Cestovatelé vyměnili trabanty za obojživelná auta. Míří s nimi do Mongolska

8. dubna 2024  7:58

Skupina cestovatelů vedená Danem Přibáněm odstartovala v neděli 7. dubna po 15:00 od pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...