Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trump přezkoumá Obamovy normy spotřeby aut

  12:30aktualizováno  12:30
Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa přezkoumá přísné normy spotřeby automobilů, jimiž v samém závěru svého působení popudila předešlá administrativa Baracka Obamy americké automobilky.

Nejžádanější kategorií aut na severoamerickém trhu jsou velké pick-upy, které mají velkoobjemové motory. | foto: Shelby

O osudu této regulace se rozhodne do dubna příštího roku, sdělil federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA). Rozhodnutí Trumpovy vlády je velkým vítězstvím pro domácí automobilový průmysl, od něhož chce republikánský prezident na oplátku zvýšení domácí produkce a zaměstnanosti.

EPA oznámila, že zahájí prověrku pravidel, které Obamova vláda v lednu závazně určila pro období 2022 - 2025, a posoudí, zda jsou uskutečnitelná.

Obamova vláda postupně zpřísňovala celkové normy spotřeby pohonných hmot v zájmu omezení emisí skleníkových plynů, to ale znamenalo vyšší náklady pro automobilky a pro zákazníky.

Nastavení limitů spotřeby bylo velmi přísné. Obamova vláda stanovila flotilový limit - tedy průměr spotřeby za celou značku na 36 mil na galon, což odpovídá 4,3 litru na 100 km. Při skladbě vozového parku a modelové nabídky na americkém trhu je to nerealistický cíl.

Americké automobilky Trumpa od jeho listopadového zvolení žádaly, aby lednové rozhodnutí Obamovy EPA zvrátil. Argumentovaly tím, že zpřísněné normy jsou pro ně příliš nákladné a budou stát množství pracovních míst.

Poukazovaly také na to, že menší úsporné vozy nejdou v USA v situaci levného benzinu na odbyt, takže jejich vývoj a výroba jen kvůli splnění celkové kvóty spotřeby jsou neefektivní.

Prezident Trump má oznámit rozhodnutí své administrativy na pozdější akci na předměstí Detroitu. Zúčastní se jí manažeři a zaměstnanci místních automobilek General Motors, Ford Motor a Fiat Chrysler Automobiles.

Představitelé automobilek vyjadřovali od Trumpova zvolení naděje na to, že nová vláda bude svou politikou vycházet vstříc domácím výrobcům, aby je odradila od přesouvání produkce do zahraničí. Krok Trumpovy vlády naopak kritizují opoziční demokraté a ekologické organizace.

Autoři: ,




Nejčtenější

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.