Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Objednejte se do pneuservisu, než bude pozdě

aktualizováno 
Od 1. listopadu se musí jezdit na zimních gumách, když je na silnici sníh nebo led. Koho načapají policisté na letních, může dostat až dvoutisícovou pokutu. Zimní gumy jsou určitě bezpečnější, nepřezouvejte tedy jen kvůli tomu, že to vyžaduje zákon.

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Na nájezdech na dálnici to občas klouže už déle než týden a na horách klesají noční teploty pod nulu již pravidelně. To už je teplota, ve které jsou letní pláště ztvrdlé a nedrží vás s autem na silnici tak, jak by měly.

Obecná poučka zní, že pokud teploty dlouhodobě poklesnou pod sedm stupňů, máte mít přezuto. Kouzlo je v takzvané silice. To je náplň do gumárenských směsí na bázi oxidu křemičitého, která nahradila saze; její výhodou je, že gumy s vysokým podílem siliky tvrdnou při výrazně nižších teplotách – až kolem minus 30 stupňů. Zimní gumy tak zůstávají pružné – což je důležité pro přilnavost – i za nízkých teplot. Po čase však tuto vlastnost pneumatiky ztrácejí.

Pneu v číslech

1. listopadu začíná platit vyhláška, podle které je potřeba jezdit na všech komunikacích se zimními pneumatikami.

4 milimetry je nejmenší hloubka vzorku zimní gumy.

5 let je podle některých odborníků maximální životnost zimních pneumatik. Jiní ovšem tvrdí, že je ještě o rok kratší.

7 stupňů Celsia průměrné teploty je hranice, při níž je vhodné používat zimní obutí.

500 korun stojí přezutí čtyř pneumatik v nejlevnějších pneuservisech.

2 000 korun blokové pokuty maximálně může na místě zaplatit řidič, kterého policisté chytnou bez zimních pneumatik.

35 metrů je brzdná dráha na sněhu u auta, které jede třicetikilometrovou rychlostí a má zimní gumy. V případě letních gum je o osm metrů delší.

31. března končí zákonná povinnost mít na autě zimní obutí.

Pořídit nové pneumatiky co nejdřív se navíc vyplatí i proto, že někteří výrobci a prodejci slibují zdražit. Pneuservisy se plní. S přezouváním neotálejte taky proto, že to do konce měsíce nemusíte stihnout. Už teď začíná být v pneuservisech nával. Objednává se na několik dní dopředu. Navíc do konce října nás čeká ještě jeden státní svátek (pátek 28. 10.), kdy budou mnohé pneuservisy zavřené, a ti, kdo by chtěli přezouvat na poslední chvíli, můžou mít smůlu.

"Pneuservisy mají stále volné termíny na přezutí pneumatik i ke konci tohoto měsíce. Požadovanou hodinu v konkrétní den zájemce přesto už nemusí sehnat. Bude se muset volným termínům trochu přizpůsobit," upozorňuje Martin Urban ze specializovaného serveru AutemBezpečně.cz.

Nejhorší situace se dá očekávat v příštích dnech v Praze. Nápor motoristů s žádostí o výměnu letního obutí za zimní lze očekávat i v dalších větších městech, určitě v Brně a Ostravě.

Že nápor v pneuservisech právě začíná, potvrzují i zkušenosti těch, kteří chtěli svědomitě přezout s předstihem. "Zamířil jsem jako obvykle do malého pneuservisu v Kladně, kde se neobjednává, ale člověk tam čeká, až přijde na
řadu," popisuje Tomáš Plachký z Kladna svou zkušenost z půlky uplynulého týdne. "Počítal jsem, že tam budou přede mnou tak dvě až tři auta jako v předchozích letech touto dobou. Bohužel, ve frontě jich čekalo tolik, jako nikdy předtím – šest nebo sedm. To by znamenalo čekání přes tři hodiny," líčí. "Nakonec jsem vzal mobil, začal hledat na internetu malé venkovské pneuservisy v okolí a v jednom jsem měl štěstí. Čekal jsem tam jenom tři čtvrtě hodiny."

Nemáte gumy od nás? Musíte si počkat

Některé pneuservisy si už několik sezon zákazníky rozdělují. Těm, kteří u nich nakupují pneumatiky, poskytují slevy na další služby, třeba právě na přezutí, ale i na uskladnění letních plášťů. "Raději si zařídím přezutí pneumatik dřív, protože vloni mě dva pneuservisy odmítly s tím, že dávají přednost zákazníkům, kteří mají zimní gumy od nich," popisuje svou zkušenost Lenka Havlová z Prahy.

"Já jsem je ale pořídila přes internet, a tak by se na moje auto dostala řada až za několik dní. Nakonec jsem byla ráda, že pneumatiky za draho přezuli v dost vzdáleném servisu. Čas jsem si rozhodně nemohla vybírat," dodává.

Za pět set i dvakrát dráž

Přezutí plášťů pořídíte už za pětistovku, v Praze však stojí klidně víc než dvakrát tolik. "Obtelefonovala jsem několik servisů a zjistila, že ceny jsou hodně odlišné," popisuje svou zkušenost z Prahy Tamara Nová. "Ceny byly od 600 do 1 200 korun, někde účtují zvlášť vyvážení, takže si člověk musí konečnou cenu nasčítat," říká. "Ve finále jsem svěřila pneumatiky malému servisu na chalupě, i s vyvážením jsem zaplatila celkem 500 korun."

Co obout autu na zimu

Test zimních pneumatik ČTĚTE ZDE

Vyměňte je sami

Pokud máte zimní sadu kol schovanou v garáži, máte situaci usnadněnou. Když neseženete volný pneuservis, můžete kola přehodit sami. I tak ale zamiřte alespoň jednou za čas do pneuservisu na jejich vyvážení; počkat s tím můžete, až opadne nával. Pokud obouváte starší pláště, zkontrolujte hloubku dezénu, která nesmí být menší než čtyři milimetry.

Výrobci také radí nepoužívat zimní pneumatiky starší čtyř let – ztrácejí totiž své "zimní" vlastnosti. Rok výroby vyčtete na boku pláště. Používání zimních pneumatik nařizuje novela silničního zákona. Auta do tří a půl tuny hmotnosti je musí mít od 1. listopadu do 31. března v případech, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze takové podmínky očekávat. "Povinnost se nevztahuje na případy nouzového dojetí s rezervní pneumatikou," dodává zástupce Autoklubu České republiky Václav Špička.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.