Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Objednejte se do pneuservisu, než bude pozdě

  • 180
Od 1. listopadu se musí jezdit na zimních gumách, když je na silnici sníh nebo led. Koho načapají policisté na letních, může dostat až dvoutisícovou pokutu. Zimní gumy jsou určitě bezpečnější, nepřezouvejte tedy jen kvůli tomu, že to vyžaduje zákon.

Na nájezdech na dálnici to občas klouže už déle než týden a na horách klesají noční teploty pod nulu již pravidelně. To už je teplota, ve které jsou letní pláště ztvrdlé a nedrží vás s autem na silnici tak, jak by měly.

Obecná poučka zní, že pokud teploty dlouhodobě poklesnou pod sedm stupňů, máte mít přezuto. Kouzlo je v takzvané silice. To je náplň do gumárenských směsí na bázi oxidu křemičitého, která nahradila saze; její výhodou je, že gumy s vysokým podílem siliky tvrdnou při výrazně nižších teplotách – až kolem minus 30 stupňů. Zimní gumy tak zůstávají pružné – což je důležité pro přilnavost – i za nízkých teplot. Po čase však tuto vlastnost pneumatiky ztrácejí.

Pneu v číslech

1. listopadu začíná platit vyhláška, podle které je potřeba jezdit na všech komunikacích se zimními pneumatikami.

4 milimetry je nejmenší hloubka vzorku zimní gumy.

5 let je podle některých odborníků maximální životnost zimních pneumatik. Jiní ovšem tvrdí, že je ještě o rok kratší.

7 stupňů Celsia průměrné teploty je hranice, při níž je vhodné používat zimní obutí.

500 korun stojí přezutí čtyř pneumatik v nejlevnějších pneuservisech.

2 000 korun blokové pokuty maximálně může na místě zaplatit řidič, kterého policisté chytnou bez zimních pneumatik.

35 metrů je brzdná dráha na sněhu u auta, které jede třicetikilometrovou rychlostí a má zimní gumy. V případě letních gum je o osm metrů delší.

31. března končí zákonná povinnost mít na autě zimní obutí.

Pořídit nové pneumatiky co nejdřív se navíc vyplatí i proto, že někteří výrobci a prodejci slibují zdražit. Pneuservisy se plní. S přezouváním neotálejte taky proto, že to do konce měsíce nemusíte stihnout. Už teď začíná být v pneuservisech nával. Objednává se na několik dní dopředu. Navíc do konce října nás čeká ještě jeden státní svátek (pátek 28. 10.), kdy budou mnohé pneuservisy zavřené, a ti, kdo by chtěli přezouvat na poslední chvíli, můžou mít smůlu.

"Pneuservisy mají stále volné termíny na přezutí pneumatik i ke konci tohoto měsíce. Požadovanou hodinu v konkrétní den zájemce přesto už nemusí sehnat. Bude se muset volným termínům trochu přizpůsobit," upozorňuje Martin Urban ze specializovaného serveru AutemBezpečně.cz.

Nejhorší situace se dá očekávat v příštích dnech v Praze. Nápor motoristů s žádostí o výměnu letního obutí za zimní lze očekávat i v dalších větších městech, určitě v Brně a Ostravě.

Že nápor v pneuservisech právě začíná, potvrzují i zkušenosti těch, kteří chtěli svědomitě přezout s předstihem. "Zamířil jsem jako obvykle do malého pneuservisu v Kladně, kde se neobjednává, ale člověk tam čeká, až přijde na
řadu," popisuje Tomáš Plachký z Kladna svou zkušenost z půlky uplynulého týdne. "Počítal jsem, že tam budou přede mnou tak dvě až tři auta jako v předchozích letech touto dobou. Bohužel, ve frontě jich čekalo tolik, jako nikdy předtím – šest nebo sedm. To by znamenalo čekání přes tři hodiny," líčí. "Nakonec jsem vzal mobil, začal hledat na internetu malé venkovské pneuservisy v okolí a v jednom jsem měl štěstí. Čekal jsem tam jenom tři čtvrtě hodiny."

Nemáte gumy od nás? Musíte si počkat

Některé pneuservisy si už několik sezon zákazníky rozdělují. Těm, kteří u nich nakupují pneumatiky, poskytují slevy na další služby, třeba právě na přezutí, ale i na uskladnění letních plášťů. "Raději si zařídím přezutí pneumatik dřív, protože vloni mě dva pneuservisy odmítly s tím, že dávají přednost zákazníkům, kteří mají zimní gumy od nich," popisuje svou zkušenost Lenka Havlová z Prahy.

"Já jsem je ale pořídila přes internet, a tak by se na moje auto dostala řada až za několik dní. Nakonec jsem byla ráda, že pneumatiky za draho přezuli v dost vzdáleném servisu. Čas jsem si rozhodně nemohla vybírat," dodává.

Za pět set i dvakrát dráž

Přezutí plášťů pořídíte už za pětistovku, v Praze však stojí klidně víc než dvakrát tolik. "Obtelefonovala jsem několik servisů a zjistila, že ceny jsou hodně odlišné," popisuje svou zkušenost z Prahy Tamara Nová. "Ceny byly od 600 do 1 200 korun, někde účtují zvlášť vyvážení, takže si člověk musí konečnou cenu nasčítat," říká. "Ve finále jsem svěřila pneumatiky malému servisu na chalupě, i s vyvážením jsem zaplatila celkem 500 korun."

Co obout autu na zimu

Test zimních pneumatik ČTĚTE ZDE

Vyměňte je sami

Pokud máte zimní sadu kol schovanou v garáži, máte situaci usnadněnou. Když neseženete volný pneuservis, můžete kola přehodit sami. I tak ale zamiřte alespoň jednou za čas do pneuservisu na jejich vyvážení; počkat s tím můžete, až opadne nával. Pokud obouváte starší pláště, zkontrolujte hloubku dezénu, která nesmí být menší než čtyři milimetry.

Výrobci také radí nepoužívat zimní pneumatiky starší čtyř let – ztrácejí totiž své "zimní" vlastnosti. Rok výroby vyčtete na boku pláště. Používání zimních pneumatik nařizuje novela silničního zákona. Auta do tří a půl tuny hmotnosti je musí mít od 1. listopadu do 31. března v případech, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze takové podmínky očekávat. "Povinnost se nevztahuje na případy nouzového dojetí s rezervní pneumatikou," dodává zástupce Autoklubu České republiky Václav Špička.