Na nájezdech na dálnici to občas klouže už déle než týden a na horách klesají noční teploty pod nulu již pravidelně. To už je teplota, ve které jsou letní pláště ztvrdlé a nedrží vás s autem na silnici tak, jak by měly.
Obecná poučka zní, že pokud teploty dlouhodobě poklesnou pod sedm stupňů, máte mít přezuto. Kouzlo je v takzvané silice. To je náplň do gumárenských směsí na bázi oxidu křemičitého, která nahradila saze; její výhodou je, že gumy s vysokým podílem siliky tvrdnou při výrazně nižších teplotách – až kolem minus 30 stupňů. Zimní gumy tak zůstávají pružné – což je důležité pro přilnavost – i za nízkých teplot. Po čase však tuto vlastnost pneumatiky ztrácejí.
Pneu v číslech1. listopadu začíná platit vyhláška, podle které je potřeba jezdit na všech komunikacích se zimními pneumatikami. 4 milimetry je nejmenší hloubka vzorku zimní gumy. 5 let je podle některých odborníků maximální životnost zimních pneumatik. Jiní ovšem tvrdí, že je ještě o rok kratší. 7 stupňů Celsia průměrné teploty je hranice, při níž je vhodné používat zimní obutí. 500 korun stojí přezutí čtyř pneumatik v nejlevnějších pneuservisech. 2 000 korun blokové pokuty maximálně může na místě zaplatit řidič, kterého policisté chytnou bez zimních pneumatik. 35 metrů je brzdná dráha na sněhu u auta, které jede třicetikilometrovou rychlostí a má zimní gumy. V případě letních gum je o osm metrů delší. 31. března končí zákonná povinnost mít na autě zimní obutí. |
Pořídit nové pneumatiky co nejdřív se navíc vyplatí i proto, že někteří výrobci a prodejci slibují zdražit. Pneuservisy se plní. S přezouváním neotálejte taky proto, že to do konce měsíce nemusíte stihnout. Už teď začíná být v pneuservisech nával. Objednává se na několik dní dopředu. Navíc do konce října nás čeká ještě jeden státní svátek (pátek 28. 10.), kdy budou mnohé pneuservisy zavřené, a ti, kdo by chtěli přezouvat na poslední chvíli, můžou mít smůlu.
"Pneuservisy mají stále volné termíny na přezutí pneumatik i ke konci tohoto měsíce. Požadovanou hodinu v konkrétní den zájemce přesto už nemusí sehnat. Bude se muset volným termínům trochu přizpůsobit," upozorňuje Martin Urban ze specializovaného serveru AutemBezpečně.cz.
Nejhorší situace se dá očekávat v příštích dnech v Praze. Nápor motoristů s žádostí o výměnu letního obutí za zimní lze očekávat i v dalších větších městech, určitě v Brně a Ostravě.
Že nápor v pneuservisech právě začíná, potvrzují i zkušenosti těch, kteří chtěli svědomitě přezout s předstihem. "Zamířil jsem jako obvykle do malého pneuservisu v Kladně, kde se neobjednává, ale člověk tam čeká, až přijde na
řadu," popisuje Tomáš Plachký z Kladna svou zkušenost z půlky uplynulého týdne. "Počítal jsem, že tam budou přede mnou tak dvě až tři auta jako v předchozích letech touto dobou. Bohužel, ve frontě jich čekalo tolik, jako nikdy předtím – šest nebo sedm. To by znamenalo čekání přes tři hodiny," líčí. "Nakonec jsem vzal mobil, začal hledat na internetu malé venkovské pneuservisy v okolí a v jednom jsem měl štěstí. Čekal jsem tam jenom tři čtvrtě hodiny."
Nemáte gumy od nás? Musíte si počkat
Některé pneuservisy si už několik sezon zákazníky rozdělují. Těm, kteří u nich nakupují pneumatiky, poskytují slevy na další služby, třeba právě na přezutí, ale i na uskladnění letních plášťů. "Raději si zařídím přezutí pneumatik dřív, protože vloni mě dva pneuservisy odmítly s tím, že dávají přednost zákazníkům, kteří mají zimní gumy od nich," popisuje svou zkušenost Lenka Havlová z Prahy.
"Já jsem je ale pořídila přes internet, a tak by se na moje auto dostala řada až za několik dní. Nakonec jsem byla ráda, že pneumatiky za draho přezuli v dost vzdáleném servisu. Čas jsem si rozhodně nemohla vybírat," dodává.
Za pět set i dvakrát dráž
Přezutí plášťů pořídíte už za pětistovku, v Praze však stojí klidně víc než dvakrát tolik. "Obtelefonovala jsem několik servisů a zjistila, že ceny jsou hodně odlišné," popisuje svou zkušenost z Prahy Tamara Nová. "Ceny byly od 600 do 1 200 korun, někde účtují zvlášť vyvážení, takže si člověk musí konečnou cenu nasčítat," říká. "Ve finále jsem svěřila pneumatiky malému servisu na chalupě, i s vyvážením jsem zaplatila celkem 500 korun."
Co obout autu na zimuTest zimních pneumatik ČTĚTE ZDE |
Vyměňte je sami
Pokud máte zimní sadu kol schovanou v garáži, máte situaci usnadněnou. Když neseženete volný pneuservis, můžete kola přehodit sami. I tak ale zamiřte alespoň jednou za čas do pneuservisu na jejich vyvážení; počkat s tím můžete, až opadne nával. Pokud obouváte starší pláště, zkontrolujte hloubku dezénu, která nesmí být menší než čtyři milimetry.
Výrobci také radí nepoužívat zimní pneumatiky starší čtyř let – ztrácejí totiž své "zimní" vlastnosti. Rok výroby vyčtete na boku pláště. Používání zimních pneumatik nařizuje novela silničního zákona. Auta do tří a půl tuny hmotnosti je musí mít od 1. listopadu do 31. března v případech, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze takové podmínky očekávat. "Povinnost se nevztahuje na případy nouzového dojetí s rezervní pneumatikou," dodává zástupce Autoklubu České republiky Václav Špička.