Brouzdat městem na motorce je rychlé a pohodlné. Hlavně s letošním uvolněním pravidel pro jízdu na velkém skútru s řidičákem na osobní auto se jich vyrojilo o to víc. Ale čeští řidiči stále nejsou na motorkáře zvyklí. O to víc jde při jízdě městem plným aut o zdraví.
V horku, které panuje, je nejpohodlnější mít toho na sobě co nejméně. Ale pro motorkáře, byť jedou na pomalém skútru, to neplatí.
Německý autoklub ADAC a rakouský ÖAMTC společně provedly speciální test, při kterém simulovaly pád řidiče ze skútru. Účelem bylo ukázat, jak odolávají různé druhy oblečení asfaltu.
Lidská kůže je sice zázračná, ale drhnutí po asfaltu odolává špatně, to testovací komisaři ani nezkoušeli.
Motorkářské džíny, obyčejné a oblek. Výsledek testu je vidět na první pohled.
Figurínu pána v obleku shodili v technickém centru ADACu v Landsbergu z padesátikilometrové rychlosti i s torzem skútru ze speciálního přívěsu zavěšeného za dodávkou. Manažerské montérky podle očekávání neodolaly. Překvapivá může být pro mnohé motorkáře i malá odolnost zdánlivě pevných džín. Doplněné o lehkou bundu a plátěné tenisky dopadly jen o trochu lépe, ale i tak se prodřely až na stehno figuríny.
"Bezpečné oblečení by si neměli oblékat jen majitelé silných strojů. Odolné kalhoty a bundu potřebují také jezdci na skútrech. Když v takovém oblečení upadnou v padesátikilometrové rychlosti, roztrhá se textilie na ramenou a na stehnech. Jezdec se nevyhne vážným zraněním," komentuje výsledky testu šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.
Testovací figurína pak oblékla speciální motorkářské džíny s kevlarem a dalšími chrániči na kolenou a bocích. Ty při pádu odolaly a ochránily kůži dobře. Podle Steffana Kerbla z ÖAMTC by z takového pádu vyvázl motorkář z masa a kostí s modřinami.
"Džíny na motorku přitom nejsou drahé. V e-shopech jsou k mání například za 1 400 korun. Běžné značkové rifle nebývají levnější," komentuje Buček. "Riflové bundy na motorku, opět se speciální ochrannou úpravou, stojí od dvou tisíc korun."