Cílem Cettla jsou vraky historických aut ponechané napospas přírodě. Fotograf se za nimi vypravuje na vrakoviště i lesní skládky.
"Už v tom hledačství je pořádný kus dobrodružství. Stará auta dnes totiž strašně rychle mizí. Dřív se válela na lecjaké mezi, dnes musí být každé vyřazené auto sešrotováno," poznamenal autor.
Výstava se stěhuje do kopřivniceZ Ústí výstava putuje do muzea Tatry Kopřivnice, kde expozici doplní dokonce tři celé autovraky značky Tatra. Už předtím ji viděli návštěvníci pražské Malostranské besedy. Originálně zarámované fotografie lze zakoupit přímo v expozici. |
Na výstavě představuje nejen tuzemské objevy, jakými jsou především staré tatrovky a škodovky, ale také výsledky výpravy na jeden z největších hřbitovů veteránů v Evropě u belgického městečka Arlon.
V tamním lese "hnije" už 60 let okolo dvou set vozů rozličných značek, mezi nimiž nechybí ani legendární ameriky z padesátých let. Co je na fotografování rozpadajících se aut tak fascinující?
"Pořizování fotografií reznoucích veteránů obnáší často skoro až archeologický přístup a zprostředkovává nám nevšední reflexivní pohled na motoristickou historii zdánlivě nedávnou. Za druhé jde o svědectví o procesu, kterak se materiál člověkem přetvořený ve vyspělý nástroj silou přírody opět vrací do koloběhu světa," uvádí Cettl.
Kouzlo fotografií umocňuje originální zarámování. Pasparta je ze zrezivělého plechu a podpis autora vysvítá vrstvou koroze. Na vernisáži dokonce vyzdobily prostor restaurace části skutečného autovraku Škody Tudor z padesátých let.
Putováním za vraky navázal Vladimír Cettl po desetileté pauze na svou výstavní činnost. Naposledy veřejně představil svůj fotograficko-kostýmní projekt Dívčí válka, který uskutečnil se sourozenci herečkou Klárou a fotografem Salimem Issovými.