Výstaviště Palexpo, které je na dohled od břehu ženevského jezera, je opět plné aut. Novinky všech světových značek se sjely do města na západním konci Švýcarska na tradiční autosalon. Letos je to už osmdesátý ročník.
Na premiéru se těší kolem stovky novinek. Hodně se bude mluvit o ekologii, alternativních palivech a elektromotorech. Zelené ferrari na stánku legendární automobilky je už také hybridní.
Na výstavišti se oproti předchozím ročníkům udála "škatulata", která ukazují, jak se v automobilovém světě za poslední rok změnilo rozložení sil. Velký prostor v koutě haly 6, kde ještě loni rozbila svůj stánek americká automobilka Chrysler, letos zabrala Kia. Chrysler, který mezitím téměř dospěl k likvidaci, se uchýlil k expozici Fiatu. Italové teď ve značkách Dodge, Chrysler a Jeep začínají úřadovat. A tak si značky rozdělili. Stánek Dodge je hned vedle Alfy Romeo, Jeep je naproti Fiatu. Nejtěsněji demonstruje americko-italské spojení Lancia s Chryslerem, které se dělí o jeden stánek. Spojení symbolizuje motiv stavebnice puzzle, který vládne celé expozici.
Loni na výstavišti chybělo legendární jméno Bertone. Známá karosárna, která oblékla před lety i Škodu Favorit, je zpátky. Minulý týden dokončené převzetí legendárního švédského Saabu nizozemským stavitelem superluxusních aut Spyker se na rozmístění stánků projevit nestačilo. Mají to k sobě asi třicet metrů spojenou halou 1 a 2.
Dělníci montují stánky a nastavují reflektory, hostesky trénují úsměvy a pánové s leštěnkami šlechtí plechové hvězdy.
Nechybí velká překvapení. Na stánku švédského výrobce supersportů Koenigsegg stojí zbrusu nový model Agera.
Velké pozdvižení udělá ale znovuoživená značka Hispano-Suiza. Automobilka, která vyráběla před druhou světovou válkou luxusní limuzíny, se vrací k výrobě aut (doteď funguje v leteckém průmyslu) ladným a pohledným supersportem. Premiéra v Ženevě je symbolická, v logu značky je švýcarská i španělská vlajka, podle národností zakladatelů značky.
Nechybí ani stánek Škody. Je obehnaný černým suknem a za ním se chystá premiéra inovované fabie a roomsteru. Hlavně se ale Ženeva dočká premiéry nejrychlejší Fabie RS a dokonce i ve verzi combi (viz článek o Fabii RS).
Opodál se také chystají na uvedení novinky, které zatopí i škodováckým modelům. Škodu Yeti na trhu potrápí Dacia Duster i futuristický Nissan Juke a Fabia Combi dostane konkurenta v podobě Seatu Ibiza ST.
Nechybí čínská značka BYD, která se usadila naproti aristokratickému Rolls-Roycu a spousta tuningových firem a malovýrobců. Nechybí zajímavé koncepty sporťíků i malých aut budoucnosti. V pozoru je i armáda modelek.
Zítra v osm hodin ráno vtrhnou na autosalon Ženeva novináři a ve čtvrtek otevře výstaviště Palexpo i pro veřejnost.