Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Saabisté bojují za svou značku. Zn.: Soba a saaba s sebou

  12:14aktualizováno  12:14
Kar, to slovo znají všichni křížovkáři. Říká se tak smuteční hostině. V neděli tak měli pražští saabisté smuteční snídani v Ikee. Konvoje na podporu značky, která je dnes na kolenou a její resuscitace stále nepravděpodobnější, uspořádali nadšenci ve více než 40 zemích celého světa.

Na pražském Zličíně je na parkovišti před modrožlutým obchodním domem s nábytkem v devět ráno minus devět. Saaby se začínají slétat. "Přijďte ukázat světu, že Saab nikdy neumírá," svolávali se milovníci značky na internetu. O uplynulém víkendu tak jely konvoje na podporu značky Austrálií, Japonskem, ale i Mauriciem, celkem více než stovkou měst světa. 

Pražský sraz na podporu značky Saab

Soba a saaba s sebou

Namísto nadávání na zimu si dají za okno svého saaba plyšového soba a drží zmrzlé palce milované automobilce. Na podporu značky, která už téměř rok nevyrábí, vyrazily stovky saabistů.

Přímo v rodišti saabů ve švédském Trollhättanu se akce s názvem We are many, we are Saab (Je nás hodně, jsme Saab) uskutečnila v sobotu 14. ledna, české saabí kolony projely Prahou a Brnem o den později. Z okraje Prahy dojela kolona čtyřiceti saabů ke švédské ambasádě na Hradčany, kde vytvořili improvizované pietní místo.

Pražský sraz na podporu značky Saab
Pražský sraz na podporu značky Saab

"Žádoucí jsou v tomto případě svíčky, plyšová zvěř, kousky saabů..." stálo v předběžných instrukcích. "Doporučený oděv: saab," bylo taky na pozvánce.

Na programu pak bylo 99 sekund ticha za promarněné příležitosti k záchraně automobilky a 99 sekund hluku na znamení naděje. Devětadevadesátka je jeden z legendárních modelů značky.

Pražský sraz na podporu značky Saab


 Na brněnskou část srazu dorazilo přes 60 saabů. Kromě aut s českými "espézetkami" dorazili podle organizátorů také saabisté ze Slovenska, Španělska a Běloruska.

Saaby pak vyrazily na brněnský automotodrom na společné fotografování. Fotky z brněnského srazu najdete na rajčeti:

Fotogalerie na Rajce.net

Budoucnost nejistá

Analytici předpokládají, že firma bude po vstupu do konkurzu rozporcována a po částech prodána. Zástupci města Trollhätttan, kde Saab zaměstnává více než 3 000 lidí, se však nevzdávají naděje, že se objeví kupec, který by značku na poslední chvíli ještě zachránil. "Rozhodně chováme naděje, že konkurzní správce bude usilovat o řešení, v jehož rámci bude společnost prodána jako celek," uvedl koncem loňského prosince starosta Trollhättanu Paul Akerlund.

Saab ale už začínají opouštět důležití lidé. Na dvě stovky inženýrů přešlo do vývoje vojenské techniky Saab AB, čtyřicet už jich je také ve strojírenském koncernu Volvo AB sdružujícím mimo jiné výrobce autobusů, stavebních strojů a kamionů.

O záchraně na poslední chvíli pořád bojuje šéf značky Victor Muller, šéf nizozemské společnosti Swedish Automobile, která Saab vlastní.

Saabí sraz v Praze

Záchranné práce vedení značky komplikoval její původní vlastník, americký koncern General Motors. Nechtěl povolit převzetí značky čínskými automobilkami Pang Da a Youngman, které měly zájem. Saaby totiž využívají technologie, na které drží patenty GM, byť je třeba vyvinuli konstruktéři Saabu. I proto je třeba k přeprodání Saabu souhlas amerického mamuta.

Původnímu majiteli se nelíbilo, že by se jejich technika přes Saab mohla rozšířit k čínským výrobcům, kteří dřív nebo později začnou GM silně konkurovat na celém světě.

Muller a konkurzní správci Hans Bergqvist a Anne-Marie Pouteauxová jednají podle posledních informací s novými kupci. Zájem má indický mamut Mahindra & Mahindra a turecká investiční společnost Brightwell.

Hraje se o čas. Na sehnání investora a alespoň dvou set milionů eur, které jsou nutně potřeba, je velmi málo času. Věřitelé totiž začnou brzy tlačit na rozprodej a vypořádání toho, co ze Saabu zbylo.

Švédský soud vyhlásil bankrot Saabu v půlce prosince 2011. Automobilka již v dubnu zastavila výrobu, protože její dodavatelé přerušili dodávky kvůli nezaplaceným účtům.

Swedish Automobile koupila ztrátový Saab za 400 milionů dolarů (osm miliard Kč) od americké automobilky General Motors v roce 2010.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.