Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Trabanty zahalily své rodiště do namodralého dýmu

aktualizováno 
Poslední červnový víkend patřil německý Cvikov opět trabantům. Poslední duroplastový zázrak opustil fabriku před dvaceti lety, saské město tentokrát přivítalo jejich šestnáctý mezinárodní sraz.

Během své běžné kariéry si trabant vysloužil od ostatních motoristů spíše posměch, což dokládají i přezdívky jako splašené trsátko nebo bakeliťák. Povrch auta totiž nebyl z plechu, ale z duroplastu – směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Prvním dílem, pro který byl duroplast použit, byla v roce 1952 kapota vozu IFA F8. Aby nedošlo k mýlce, pod duroplastem je konstrukce z pevného kovu.

Nenávist trabant vzbuzoval kvůli namodralému dýmu valícímu se z výfuku. Pod kapotou se totiž téměř po celou dobu výroby, tedy od roku 1957 až do konce 80. let, skrýval jen dvouválcový, vzduchem chlazený dvoutaktní motor s nezaměnitelným zvukem.

Na srazu nechyběly tradiční hrátky: slalom, návštěva muzea nebo volba

Poslední exemplář (trabantů vznikly víc než tři miliony) sjel z výrobních pásů 30. dubna 1991. Jen zlomek z nich měl po kapotou čtyřtakt z Volkswagenu Polo s objemem 1,1 litru, montovaný od roku 1988.

Nejoceňovanější na trabantu byla jednoduchá konstrukce. Částečnou generálku motoru umí zručnější majitel provést třeba na kuchyňské lince.

Na vlastní nos

Čmoudivý zázrak z DDR v akci – test trabantu čtěte zde

V minulých letech se několikrát objevily plány na oživení legendární značky. Asi nejdál jel projekt hračkářské firmy Herpa, která před dvěma lety představila elektromobil Trabant nT, dnes hledá investora pro dokončení vývoje a zahájení výroby.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.