BMW 5 GT

BMW 5 GT | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Obří podivnost 5 GT je nejklidnější BMW všech dob

  • 289
"Tohle není BMW," bude se vztekat pravověrný milovník značky, jezdící i pro rohlíky na roh dveřmi napřed. Nejen takoví ale chodí bavoráky kupovat. A 5 GT je přesně pro ty ostatní. V Mnichově totiž poslední dobou rádi vymýšlejí auta, která by nikoho jiného nenapadla. A když už ano, neodvážil by se je postavit.

Závodníci nemusí číst dál, tohle auto je rozhodně neuspokojí. Ale ti jsou stejně v menšině, víc je těch, kteří si jdou pro mamutí X5 a X6, o které je v autosalonech BMW teď největší rvačka. A 5 Gran Turismo tuhle zavalitou partičku skvěle doplňuje.

BMW 5 GT

Když u BMW vymýšleli nové auto, kterým by vyplnili skulinu v nabídce, asi se špatně podívali do slovníku. V dokladech má tahle obrovitá věc psáno Gran Turismo, v automobilové hantýrce to představuje velké kupé, kterým upalujete napříč Evropou. Je už od pohledu ladné, rychlé, prostě šik... V Mnichově si to ale vyložili jinak, po částech: Gran znamená velký a Turismo má něco společného s cestováním, rodinným cestováním. A tak postavili MPVčko. A ke všemu na základech šéfovské limuzíny BMW řady 7.

Může se hodit

Automobily značky BMW
na obřím online portálu
v ČR www.automodul.cz

Aby těch překvápek nebylo málo, měří tahle obrovitá věc pět metrů a je to asi nejméně sportovní model téhle sportovní značky. A vůbec to není na škodu.

Nic bachratějšího už asi BMW nepostaví. Jen se prostě museli snažit zabalit praktický MPVčkovitý interiér do něčeho, co je hodno znaku mnichovské automobilky. Už na pohled je obrovské a má k tomu ještě variabilní interiér a přesto dodržuje požadavky na luxusní a reprezentativní vzhled. Třeba na severoamerickém trhu pětkové GT nabízí BMW namísto kombíku, s jehož prodejem se za oceánem vůbec nepočítá.

Království klidu

I pan továrník má rodinu, která chce někdy na výlet. Jenže nacpěte všechny výletnické serepetičky do nízkého kufru sedanu tím malým víkem. Právě pro ně vymysleli tohle BMW. Sedmička je možná ladnější a před ministerstvem působí patřičněji, ale tím všechny výhody klasicky tvarované limuzíny končí.

BMW 5 GT

Argumentem sedanářů bývá i to, že je v interiéru tišeji, protože nad zadními koly nemají ozvučnici kufru spojeného s interiérem jako u kombíků nebo hatchbacků. U BMW to vyřešili tak, že GTčko dostalo za zadní sedadla přepážku, která se v případě stěhování sklopí.

Zadní sedadla jsou posuvná a mají polohovatelná opěradla. Když chcete do kufru, otevíráte buď celý zadek jako u liftbacku, nebo neobvykle jen zadní čelo, podobně jako to má Škoda Superb.

Základní objem kufru 440 litrů není žádná sláva a je to i míň, než odveze BMW 7 (500litrový kufr). Ale když sklopíte sedačky, naložíte 1700 litrů, což žádná šéfovská limuzína nezvládne. Kufr je dobře přístupný. Nebojte, až budete nakládat bagáž na dovolenou, s otvíráním těch obřích vrat vám pomohou elektromotorky.

BMW 5 GTBMW 5 GT

Tímhle obrem umlčíte i manželku, která remcá, že chce SUVčko. Když sedíte uvnitř, vsadili byste se, že sedíte v nějakém teréňáku. Buď si nastavíte sedačku řidiče dolů nebo nahoru. Před sebou máte obrovskou kapotu a cítíte, že řídíte pořádný kus auta, Uvnitř je GT parádně pohodlné, neslyšně jedete, tedy spíše plujete krajinou a libujete si nad skvělým odhlučněním interiéru.

Vzadu je opravdu spousta místa do všech směrů. Podle dokladů je GTčko pětimístné, ale pohodlí na toho prostředního vzadu moc nečeká. Sedadla jsou výrazně tvarovaná jen pro dva.

Seznam výbavy kopíruje ten z BMW řady sedm, takže i do GTčka pořídíte vyhřívaná odvětrávaná a do nemyslitelných směrů polohovatelná sedadla, adaptivní tempomat, kameru, která za vás hledá v noční tmě schované chodce a zvířata podél cesty, čtyřzónovou klimatizaci, systém monitorující slepé úhly a varující před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu, boční kamery, automatická dálková světla, bi-xenony, vyhřívaný volant, head-up displej promítající provozní údaje na čelní sklo nebo dovírání dveří obstarávané elektromotorky.

BMW 5 GT

Nejlevnější BMW 5 Gran Turismo stojí 1 467 700 korun a má náš testovaný třílitrový turbodiesel. Další v nabídce je ještě třílitrový přeplňovaný benziňák a 4,4litrový osmiválec, se kterým vyjde GTčko na dva miliony. Za příplatky ale utratíte hravě dalších pár set tisíc.

Silný a tichý

Třílitrový turbodiesel se jeví pro 5 GT jako ideální volba. Je hezky silný a vystačí s nějakými deseti litry průměrné spotřeby, když se budete trošku snažit budete jezdit o litr až litr a půl úsporněji.

Stoosmdesátikilowattový - samozřejmě řadový - šestiválec s mamutím točivým momentem 540 newtonmetrů je skvěle odhlučněný. Nejdřív o něm skoro nevíte, i ve vyšších otáčkách při dálničním kalupu je hezky kultivovaný. Jen musíte počítat s tím, že než rozpohybuje dvě tuny pohotovostní hmotnosti GTčka, chvíli to při startu ze semaforu trvá.

Osmistupňový automat řadí tak nějak samozřejmě. Rychle, nepostřehnutelně a logicky. Takže vlastně ani nemáte potřebu mu říkat co má dělat tou podivnou věcí trčící na středovém tunelu. Designéři BMW jsou sice na speciálně tvarovaný ovladač automatu hrdí a ostatní je za něj chválí, tady ale vypadá ještě divněji než jinde a dost překáží.

BMW 5 GTBMW 5 GT

Plavba

BMW 5 GT je hodně vyklidněné auto, nenutí vás závodit, důstojně si plyne krajinou. GTčko vás nepopouzí k řádění jako ostatní bavoráky. Prostě usednete za přístrojovoku vypůjčenou ze sedmičkového bmw i se všemi multimediálními vychytávkami a jedete.

Že má velké tělo, které taky něco váží, poznáte hlavně na rozvlněné silnici, když se zhoupne; v zatáčce je spíše nedotáčivé a nevrhá se do nich s takovou radostí, jak jsou řidiči bavoráků zvyklí. Na každou větší díru si velká kola postěžují ránou do podvozku.

Pro BMW 5 GT si konstruktéři vybrali podvozkové díly ze skladu sedmičkové řady. Nápravy jsou hliníkové a zadní poháněná je dokonce odpružená vzduchem a může mít za příplatek i natáčecí zadní kola, což při manévrování s tímhle obrem rozhodně uvítáte.

BMW 5 GT

Nebo si můžete zvolit podvozek Adaptive Drive s elektronicky stavitelnou tuhostí tlumičů a aktivními stabilizátory, kde vybíráte od houpavého komfortu až po Sport+, ve kterém podvozek ztuhne.

Odtažité řízení byste žádnému jinému bavoráku neodpustili, k téhle plavné dálniční vzducholodi ale tak nějak sedí. Driftovací speciály mají holt v autosalonech s modrobílým logem v opačném koutě.

Občas si říkám, že poslední roky BMW zkouší, co ještě skalní fanoušci snesou. Do nabídky přidávají další a další auta, která toho s čistokrevnými "bavoráky" mají čím dál míň společného. A ne a ne je naštvat. Naopak, zákazníků přichází stále víc a těm podivnostem tleskají... A nadšeně je kupují.

BMW 530d Gran Turismo v číslech
motor přeplňovaný turbodiesel R6, 2993 ccm
převodovka osmistupňová automatická
max. výkon (kW/k) 180/245
max. točivý moment (Nm) 540
nejvyšší rychlost (km/h) 240
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,9
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,5
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4998 x 1901 x 1559 x 3070
objem kufru (l) 440-1700
pohotovostní hmotnost (kg) 2035
pneumatiky 245/50 R18
základní cena (Kč) 1 467 700
Poznámka: údaje uváděné výrobcem