Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Špičková observatoř používá 40 let stará auta. Nová by rušila měření

aktualizováno 
Americká astronomická laboratoř v Západní Virginii používá pro bádání to nejlepší vybavení současnosti, ale pro dopravu na svých pozemcích používá desítky let stará auta se vznětovými motory. A zbavit se jich rozhodně nechystají. Největší strach tu mají ze zapalovacích svíček motorů.

Chevrolety Suburban C10 v areálu NRAO v Green Bank, Západní Virginie, USA | foto: Jarek Tuszynski / Wikimedia Commons

K obřím teleskopům National Radio Astronomy Observatory (NRAO) v Green Bank v Západní Virginii mohou jen staré herky s naftovými motory. Nejstarším modelům ve vozovém parku NRAO je asi 45 let, většina aut tu slouží už déle než 30 let. Moderní auta k teleskopům nesmějí, důvodem je jejich elektronika.

Fotogalerie

V Green Bank totiž stojí několik velmi citlivých radioteleskopů, mezi nimi i ten momentálně největší řiditelný na světě. Teleskop Roberta C. Byrda má v průměru 100 metrů a jeho ohnisková vzdálenost je 60 metrů. Díky možnosti natáčení dovede při zkoumání pokrýt plných 85 % oblohy. Jde o světový unikát, na kterém se provádí nákladná zkoumání signálů z hloubi vesmíru. Špičková citlivost není dána jen velikostí, ale i mimořádnou přesností povrchu.

Proto je nutné v oblasti zamezit jakémukoli zdroji nežádoucích elektromagnetických impulzů. A takovým zdrojem může být i moderní automobil plný elektroniky. V Green Bank dokonce nemohou používat ani jakákoli auta s benzinovým motorem. Místní teleskopy jsou totiž tak citlivé, že by měřená data mohla být ovlivněna rádiovými pulzy vytvářenými zapalovacími svíčkami. A nejen jimi, vadí například i připomínače nezapnutých pásů a další chytrá elektronika moderních aut.

Zóna rádiového klidu

Areál NRAO v Green Bank stojí v Národní zóně rádiového klidu, která je definována americkými zákony a nařízeními úřadu FCC. Rozkládá se na ploše 34 000 km² na rozhraní Virginie a Západní Virginie. Nejpřísnější pravidla tu platí v okolí 16 km od teleskopů, pak se nároky snižují. V celé oblasti funguje například jen několik nízkovýkonných rozhlasových stanic, pro příjem televize je nezbytné se spolehnout na služby kabelových operátorů nebo satelitní vysílání. Mobilní telefony tu až na výjimky nefungují, protože signál operátorů tu standardním způsobem šířen není.

V bezprostředním okolí teleskopů se může jejich obsluha pohybovat jen ve starých modelech se vznětovými motory. Jde například o velký kombík Chevrolet Suburban sedmé generace, vozy Checker Marathon, International Harvester Travelall a různé pick-upy Chevrolet a GMC.

Některé zdroje tvrdí, že zástavbu blíže neurčených dieselových motorů prováděli sami mechanici NRAO. A nejspíš to bude pravda, protože v roce 1971, ze kterého podle fanoušků používané suburbany pocházejí, Chevrolet vznětové motory do vozů oficiálně nedodával.

Slouží tu však i sériová auta. Jedna z oficiálních fotografií NRAO ukazuje například první generaci Volkswagenu Golf, která se v USA prodávala pod označením Rabbit. Na fotografii si nelze nevšimnout značky s přeškrtnutou zapalovací svíčkou a dodatkovým textem "diesels only". Tu jen tak někde nepotkáte.

V používaných autech je elektroniky naprosté minimum, což snižuje případné rušení radioteleskopů na nejnižší možnou úroveň. V Green Bank se o vozy náležitě starají. Především zajišťují, aby motory vydržely množství startů a krátkých cest po areálu. Mimo něj se pak k dopravě používají běžná auta, takže jinak nemusí být technický stav používaných aut kdovíjak skvělý. Na běžnou silnici se nedostanou a nejspíš vůbec neprocházejí technickými prohlídkami.

Vadí notebook i mikrovlnka

Celkově není o vozovém parku v Green Bank k dispozici mnoho informací. Hlavními hvězdami jsou tu teleskopy, které se řády a pravidla snaží maximálně chránit proti nežádoucím elektromagnetickým vlnám. Areál se řídí přísnými pravidly používání elektrických zařízení, takže například počítačové servery nebo mikrovlnné trouby jsou umístěny výhradně ve speciálních odstíněných budovách. Využívání bezdrátových zařízení je tu zakázáno a třeba notebooky mohou zaměstnanci používat pouze s vypnutými bezdrátovými moduly a jen po nezbytně nutnou dobu.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.