Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Špičková observatoř používá 40 let stará auta. Nová by rušila měření

aktualizováno 
Americká astronomická laboratoř v Západní Virginii používá pro bádání to nejlepší vybavení současnosti, ale pro dopravu na svých pozemcích používá desítky let stará auta se vznětovými motory. A zbavit se jich rozhodně nechystají. Největší strach tu mají ze zapalovacích svíček motorů.

Chevrolety Suburban C10 v areálu NRAO v Green Bank, Západní Virginie, USA | foto: Jarek Tuszynski / Wikimedia Commons

K obřím teleskopům National Radio Astronomy Observatory (NRAO) v Green Bank v Západní Virginii mohou jen staré herky s naftovými motory. Nejstarším modelům ve vozovém parku NRAO je asi 45 let, většina aut tu slouží už déle než 30 let. Moderní auta k teleskopům nesmějí, důvodem je jejich elektronika.

Fotogalerie

V Green Bank totiž stojí několik velmi citlivých radioteleskopů, mezi nimi i ten momentálně největší řiditelný na světě. Teleskop Roberta C. Byrda má v průměru 100 metrů a jeho ohnisková vzdálenost je 60 metrů. Díky možnosti natáčení dovede při zkoumání pokrýt plných 85 % oblohy. Jde o světový unikát, na kterém se provádí nákladná zkoumání signálů z hloubi vesmíru. Špičková citlivost není dána jen velikostí, ale i mimořádnou přesností povrchu.

Proto je nutné v oblasti zamezit jakémukoli zdroji nežádoucích elektromagnetických impulzů. A takovým zdrojem může být i moderní automobil plný elektroniky. V Green Bank dokonce nemohou používat ani jakákoli auta s benzinovým motorem. Místní teleskopy jsou totiž tak citlivé, že by měřená data mohla být ovlivněna rádiovými pulzy vytvářenými zapalovacími svíčkami. A nejen jimi, vadí například i připomínače nezapnutých pásů a další chytrá elektronika moderních aut.

Zóna rádiového klidu

Areál NRAO v Green Bank stojí v Národní zóně rádiového klidu, která je definována americkými zákony a nařízeními úřadu FCC. Rozkládá se na ploše 34 000 km² na rozhraní Virginie a Západní Virginie. Nejpřísnější pravidla tu platí v okolí 16 km od teleskopů, pak se nároky snižují. V celé oblasti funguje například jen několik nízkovýkonných rozhlasových stanic, pro příjem televize je nezbytné se spolehnout na služby kabelových operátorů nebo satelitní vysílání. Mobilní telefony tu až na výjimky nefungují, protože signál operátorů tu standardním způsobem šířen není.

V bezprostředním okolí teleskopů se může jejich obsluha pohybovat jen ve starých modelech se vznětovými motory. Jde například o velký kombík Chevrolet Suburban sedmé generace, vozy Checker Marathon, International Harvester Travelall a různé pick-upy Chevrolet a GMC.

Některé zdroje tvrdí, že zástavbu blíže neurčených dieselových motorů prováděli sami mechanici NRAO. A nejspíš to bude pravda, protože v roce 1971, ze kterého podle fanoušků používané suburbany pocházejí, Chevrolet vznětové motory do vozů oficiálně nedodával.

Slouží tu však i sériová auta. Jedna z oficiálních fotografií NRAO ukazuje například první generaci Volkswagenu Golf, která se v USA prodávala pod označením Rabbit. Na fotografii si nelze nevšimnout značky s přeškrtnutou zapalovací svíčkou a dodatkovým textem "diesels only". Tu jen tak někde nepotkáte.

V používaných autech je elektroniky naprosté minimum, což snižuje případné rušení radioteleskopů na nejnižší možnou úroveň. V Green Bank se o vozy náležitě starají. Především zajišťují, aby motory vydržely množství startů a krátkých cest po areálu. Mimo něj se pak k dopravě používají běžná auta, takže jinak nemusí být technický stav používaných aut kdovíjak skvělý. Na běžnou silnici se nedostanou a nejspíš vůbec neprocházejí technickými prohlídkami.

Vadí notebook i mikrovlnka

Celkově není o vozovém parku v Green Bank k dispozici mnoho informací. Hlavními hvězdami jsou tu teleskopy, které se řády a pravidla snaží maximálně chránit proti nežádoucím elektromagnetickým vlnám. Areál se řídí přísnými pravidly používání elektrických zařízení, takže například počítačové servery nebo mikrovlnné trouby jsou umístěny výhradně ve speciálních odstíněných budovách. Využívání bezdrátových zařízení je tu zakázáno a třeba notebooky mohou zaměstnanci používat pouze s vypnutými bezdrátovými moduly a jen po nezbytně nutnou dobu.





Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Další z rubriky

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.