Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obyčejné chryslery, které tankují u zásuvky

aktualizováno 
Na právě probíhajícím autosalonu v Detroitu představil Chrysler jako jeden z mnoha výrobců svou podobu takzvaného plug-in hybridu, tedy elektromobilu, který se dobíjí buď ze zásuvky, nebo pomocí malého spalovacího motoru na palubě. Na rozdíl od mnoha konkurentů nemá koncept 200c EV futuristický vzhled.

Chrysler ENVI | foto: Chrysler LLC

Autosalon Detroit

Módu plug-in hybridů a elektromobilů sleduje i americká automobilka Chrysler. Ta již na podzim loňského roku představila trojici konceptů plně elektrických a hybridních vozů různých kategorií. Na svědomí je má nově vzniklá divize ENVI, která se právě vývojem elektromobilů a plug-in hybridů má zabývat.

Jeep Wrangler EV

Jeep Wrangler EV

Na detroitském autosalonu Chrysler představil aktualizovanou verzi trojice a přidal k ní dva nové modely. K minivanu Chrysler Town & Country EV, teréňáku Jeep Wrangler Unlimited EV a sportovnímu vozu Dodge Circuit EV tak přibyla ještě hybridní verze Jeepu Patriot a klasický sedan Chrysler 200c EV.

Automobilka při uvedení konceptu zdůraznila, že jeden z této pětice se dostane do sériové výroby již v roce 2010 a do roku 2013 uvede koncern ještě další tři automobily na platformě ENVI.

Chrysler Town&Country EV

Chrysler Town & Country EV

A právě sedan 200c EV je podle všeho nejžhavější adept na sériovou výrobu. Mohl by se totiž přímo utkat se současnou i připravovanou konkurencí, respektive by k ní mohl nabídnou zajímavou, větší alternativu.

Crysler 200c EV totiž stojí na zkrácené platformě s pohonem zadních kol a s délkou 4 879 mm jde o standardní sedan na pomezí střední a vyšší střední třídy třídy, rozvorem 2 948 mm se řadí spíše do třídy vyšší. Většina v současnosti představovaných hybridů přitom patří spíše na spodní okraj střední třídy nebo i o třídu níž.

Chrysler 200c EV Concept

Chrysler 200c EV Concept

Zadní kola sedanu pohání elektromotory o výkonu 200 kW. Ty získávají energii ze sady Li-ion baterií, které zaručí čistě elektrický dojezd asi 64 kilometrů. Na palubě vozu se dále nachází malý spalovací motor o výkonu 55 kW, který je schopen baterie dobíjet.

Celkový akční rádius vozidla tak činí 640 kilometrů. Baterie se nemusí dobíjet jen pomocí motoru, vůz lze připojit i ke klasické 220V zásuvce. Pak se dobije zhruba za 4 hodiny.

Chrysler 200c EV Concept

Na rozdíl od mnoha hybridních konceptů nejsou automobily koncernu Chrysler žádnými lenochy. Výkonné elektromotory tak zajišťují konceptu 200c EV akceleraci z 0 na 96 km/h za 7 sekund a maximální rychlost zhruba 193 km/h.

Obdobnou dynamiku lze očekávat i od modelů Town & Country EV a Wrangler Unlimited EV, které jsou vybaveny stejným pohonným ústrojím. Malý Jeep Patriot si vystačí se slabšími elektromotory o celkovém výkonu 150 kW, přesto akceleruje z 0 na 96 km/h za stále velmi dobrých 8 sekund a pokračuje až za hranici 160 km/h.

Jeep Patriot EV

Nejrychlejším ze všech elektrokonceptů Chrysleru je však plně elektrický sporťák Circuit EV. Ten nemá spalovací motor, ale jen sadu baterií. Výkon elektromotorů opět činí 200 kW a malý vůz s ním zrychluje z 0 na 96 km/h za 5 sekund a pokračuje zhruba k hranici 200 km/h. Dojezd elektromobilu je přitom 240-320 kilometrů.


Vraťme se ale ještě na chvíli ke konceptu 200c EV. Jeho klasicky tvarovaná karoserie totiž překvapivě schovává velmi moderně zpracovaný interiér. Na první pohled zaujmou už netradičně tenká sedadla s výrazným tvarováním.

V interiéru také nenalezneme prakticky žádná mechanická tlačítka a různé páčky. Jejich funkci převzaly podobně jako u konceptu Subaru Legacy dotykové displeje. Středová konzola přitom u 200c plynule přechází do přístrojového štítu a tvoří tak jeden obří širokoúhlý zobrazovací a ovládací prvek.

Chrysler 200c EV Concept

Ve schránce před spolujezdcem se ukrývá dotykový tablet, díky kterému může posádka přistupovat na internet a využívat všelijaké multimediální funkce. Cestující vpředu i vzadu pak mají k dispozici speciální schránku, která slouží k dobíjení jejich mobilních elektronických přístrojů.

Samozřejmostí u 200c EV je rozsáhlé použití recyklovaných a ekologických materiálů. Kombinací všech těchto vlastností získáváme jeden z nejzajímavějších plug-in hybridů současnosti. Uvidíme, kolik odvahy Chrysler najde a jak bude vypadat jeho případná sériová verze.







Nejčtenější

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Toyota C-HR
Opiový sen mistra origami: první jízda s bláznivou toyotou

Toyota má image solidních aut pro starší a pokročilé. Poctivě však pracuje na tom, aby se to změnilo. Novinka v podobě křížence jménem C-HR patří svým vzhledem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.