Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obytná auta jdou do módy

aktualizováno 
Obytný automobil v Česku - to v sedmdesátých a hlavně osmdesátých letech bývala především svépomoc. Kreace vytvořené v nejhorších případech na základech dýchavičné Škody 1203, o poznání hbitějšího Barkasu 1000 nebo na bázi nákladních avií se dnes krčí v koutech zapadlých bazarů prakticky bez zájmu kupců.

Také zdejší lidé už totiž pošilhávají po tom, s čím se na dovolenkových trasách v zimě v létě dávají vidět tradiční západoevropští cestovatelé - především Němci, Nizozemci a Dánové, jejichž země v posledních letech zažívají boom ve výrobě i prodeji karavanů. 

V Česku sice na koupi kvalitních a profesionálně vyrobených obytných vozů, jejichž ceny se pohybují od jednoho do čtyř milionů korun, sice zatím nemá kdekdo, nicméně prodávají se. "Odhaduji, že v zemi si v posledním desetiletí koupilo zcela nový obytný automobil západoevropské značky kolem 250 motoristů," říká Richard Zelinger z pražského zastoupení německé firmy Hymer která je největším výrobcem obytných automobilů v Evropě.

"Další tovární obytná auta se do Česka dostala ze západní Evropy jako ojetiny, ale ještě v daleko větší míře v tuzemsku přibývá nových i v západní Evropě použitých obytných přívěsů." Tomáš Pánek, znalec zdejšího trhu ojetin a šéf nákupu použitých vozů pražského Autocentra Na strži, doplňuje: "Dobře, že někdejší kutilské výrobky pomalu mizí ze scény.

I když mají ze svých časů úřední schválení k provozu na silnicích, byly mnohdy lidskému zdraví a životům nebezpečné. Na pasivní bezpečnost při podomácké výrobě málokdo myslel, vozidla byla nevyvážená, někdy už jen samotnou nástavbou přetížená... Raději ani nemyslet na to, co by se dělo, kdyby se při nehodě v autě obsazeném lidmi uvolnil nábytek s ostrými hranami."

Tón ve výrobě současných obytných automobilů - necháme-li stranou americké "pojízdné domy", v jejichž apartmá nechybí třeba ani vířivá vana - udávají v západoevropské nabídce především Němci. V jednodušších verzích upravují k turistickému cestování bus-modely sériových automobilů, vyšší stupně představují speciální nástavby na osvědčených podvozcích někdy i s kabinami známých dodávkových vozů, zatímco jindy je originální celá karoserie.

"Moderním obytným vozům nechybí v interiéru nábytek, který cestou ani neklapne. Samozřejmostí je toaleta, sprcha a vlastní zásobárny vody i odpadní nádrže. V některých verzích nechybí třeba ani vestavěná garáž pro motocykl a další vymoženosti," informuje Richard Zelinger.

Doplňuje, že kupříkladu evropsky nejrozšířenější automobily Hymer, kterých bylo od roku 1964 vyrobeno 75 tisíc, po létech zkoušek podvozků různých značek včetně Fordu a Peugeotu využívají od začátku devadesátých let Fiaty, luxusní modely S jsou na základech Mercedesu.

Za obytnými automobily často výbavou nezaostávají současné obytné přívěsy, jejichž ceny se v kvalitních modelech pohybují od čtvrt milionu až do milionu korun. "Postrádají ovšem jednu velmi zásadní výhodu obytných vozů: nelze je za jízdy obývat a třeba v nich i spát," připomíná Tomáš Pánek.


Hymercamp Star-Line

V mnoderních obytných autech slouží prostory k pohodlnému odpočinku, nocování i vaření.

V mnoderních obytných autech slouží prostory k pohodlnému odpočinku, nocování i vaření.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.