Obytná auta jdou do módy

Obytný automobil v Česku - to v sedmdesátých a hlavně osmdesátých letech bývala především svépomoc. Kreace vytvořené v nejhorších případech na základech dýchavičné Škody 1203, o poznání hbitějšího Barkasu 1000 nebo na bázi nákladních avií se dnes krčí v koutech zapadlých bazarů prakticky bez zájmu kupců.

Také zdejší lidé už totiž pošilhávají po tom, s čím se na dovolenkových trasách v zimě v létě dávají vidět tradiční západoevropští cestovatelé - především Němci, Nizozemci a Dánové, jejichž země v posledních letech zažívají boom ve výrobě i prodeji karavanů. 

V Česku sice na koupi kvalitních a profesionálně vyrobených obytných vozů, jejichž ceny se pohybují od jednoho do čtyř milionů korun, sice zatím nemá kdekdo, nicméně prodávají se. "Odhaduji, že v zemi si v posledním desetiletí koupilo zcela nový obytný automobil západoevropské značky kolem 250 motoristů," říká Richard Zelinger z pražského zastoupení německé firmy Hymer která je největším výrobcem obytných automobilů v Evropě.

"Další tovární obytná auta se do Česka dostala ze západní Evropy jako ojetiny, ale ještě v daleko větší míře v tuzemsku přibývá nových i v západní Evropě použitých obytných přívěsů." Tomáš Pánek, znalec zdejšího trhu ojetin a šéf nákupu použitých vozů pražského Autocentra Na strži, doplňuje: "Dobře, že někdejší kutilské výrobky pomalu mizí ze scény.

I když mají ze svých časů úřední schválení k provozu na silnicích, byly mnohdy lidskému zdraví a životům nebezpečné. Na pasivní bezpečnost při podomácké výrobě málokdo myslel, vozidla byla nevyvážená, někdy už jen samotnou nástavbou přetížená... Raději ani nemyslet na to, co by se dělo, kdyby se při nehodě v autě obsazeném lidmi uvolnil nábytek s ostrými hranami."

Tón ve výrobě současných obytných automobilů - necháme-li stranou americké "pojízdné domy", v jejichž apartmá nechybí třeba ani vířivá vana - udávají v západoevropské nabídce především Němci. V jednodušších verzích upravují k turistickému cestování bus-modely sériových automobilů, vyšší stupně představují speciální nástavby na osvědčených podvozcích někdy i s kabinami známých dodávkových vozů, zatímco jindy je originální celá karoserie.

"Moderním obytným vozům nechybí v interiéru nábytek, který cestou ani neklapne. Samozřejmostí je toaleta, sprcha a vlastní zásobárny vody i odpadní nádrže. V některých verzích nechybí třeba ani vestavěná garáž pro motocykl a další vymoženosti," informuje Richard Zelinger.

Doplňuje, že kupříkladu evropsky nejrozšířenější automobily Hymer, kterých bylo od roku 1964 vyrobeno 75 tisíc, po létech zkoušek podvozků různých značek včetně Fordu a Peugeotu využívají od začátku devadesátých let Fiaty, luxusní modely S jsou na základech Mercedesu.

Za obytnými automobily často výbavou nezaostávají současné obytné přívěsy, jejichž ceny se v kvalitních modelech pohybují od čtvrt milionu až do milionu korun. "Postrádají ovšem jednu velmi zásadní výhodu obytných vozů: nelze je za jízdy obývat a třeba v nich i spát," připomíná Tomáš Pánek.


Hymercamp Star-Line

V mnoderních obytných autech slouží prostory k pohodlnému odpočinku, nocování i vaření.

V mnoderních obytných autech slouží prostory k pohodlnému odpočinku, nocování i vaření.