Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ochránci poškozených: Nové světlo má po nehodě platit pojišťovna celé

  18:01aktualizováno  18:01
Kancelář pro ochranu práv poškozených chce získat od pojišťoven až deset miliard korun pro účastníky dopravních nehod. Účastníci nehod podle kanceláře mají nárok na proplácení celkové škody.

Ilustrační snímek | foto: Policie ČR

Účastníci dopravních nehod podle Kanceláře pro ochranu práv poškozených (KOPP) v posledních čtyřech letech museli doplácet při opravě vozidla za takzvanou amortizaci.

Pojišťovny prý v některých případech nechtějí platit u bouraných starších aut nové náhradní díly, sdělila KOPP. Pojišťovny ale tvrdí, že auto by mělo být ve stejném stavu jako před nehodou. Kancelář uvedla, že bude soudní cestou vymáhat peníze, o které podle ní pojišťovny záměrně připravily poškozené účastníky dopravních nehod v souvislosti s neoprávněným krácením pojistného plnění z povinného ručení.

Částku se rozhodla vymáhat poté, co ji začaly kontaktovat stovky nespokojených klientů pojišťoven. Pojišťovny prý přes závěry uvedené v nálezu Ústavního soudu z roku 2008 nadále pokračují v krácení plnění za opravu vozidla.

"Podle Občanského zákoníku má poškozený nárok na úhradu skutečné škody, výše náhrady vychází z ceny v době poškození," reagovala Marcela Kubešová z České asociace pojišťoven.

Podle nálezu je s ohledem na možný vznik bezdůvodného obohacení v důsledku opravy pochopitelně nutné zvažovat i účelnost a nezbytnost nákladů vynaložených na uvedení poškozené věci do původního stavu.

"Pojistitelé posuzují každý případ individuálně. Korekce neuplatňují paušálně u všech škod, ale jen v případech, kdy zjistí, že náklady na opravu významně převýšily náklady nezbytné. Takovou korekci ale nelze považovat za neoprávněnou," dodala Kubešová.

KOPP nabízí všem poškozeným, kteří využijí bezplatného posouzení případu krácení pojistného plnění hned několik variant řešení. Jde o okamžité odkoupení jejich nároků, kdy po uzavření příslušné smlouvy obdrží zákazník finanční náhradu za jejich postoupení.

Pokud zákazník postoupení nároku nevyužije, nabídne kancelář zajištění právního zastoupení při jeho vymáhání. Současně zřídila právní poradnu, kde poskytuje pomoc a zastoupení všem poškozeným.

V roce 2008 bylo podle statistik ČAP nahlášeno 347 000 dopravních nehod, jejichž nároky byly hrazeny z povinného ručení. Průměrná škoda dosáhla 29 545 korun. Pojišťovny podle analýzy KOPP snižují výplatu pojistného plnění kvůli korekci nákladů na materiál (amortizace) v průměru o 23 procenta. Poškozený může uplatnit nárok na plnění vůči pojišťovně do čtyř let od data vzniku škody.

"Pevně věříme, že soudním vymáháním nároků přimějeme pojišťovny přehodnotit svůj postup a uhradit poškozeným částku, o kterou neoprávněně snížily pojistné plnění v posledních čtyřech letech. Je to bohužel jediná cesta jak přimět pojistitele uplatňovat stejná pravidla při řešení jednotlivých případů a zabránit tak v praxi vznikajícím situacím, kdy pojistitel přizná v případě dvou identických dopravních nehod rozdílnou výši náhrady," uvedla členka advokátní kanceláře zastupující KOPP Hana Kameníková.

Autoři: ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.