Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Policie ČR

Ochránci poškozených: Nové světlo má po nehodě platit pojišťovna celé

  • 72
Kancelář pro ochranu práv poškozených chce získat od pojišťoven až deset miliard korun pro účastníky dopravních nehod. Účastníci nehod podle kanceláře mají nárok na proplácení celkové škody.

Účastníci dopravních nehod podle Kanceláře pro ochranu práv poškozených (KOPP) v posledních čtyřech letech museli doplácet při opravě vozidla za takzvanou amortizaci.

Pojišťovny prý v některých případech nechtějí platit u bouraných starších aut nové náhradní díly, sdělila KOPP. Pojišťovny ale tvrdí, že auto by mělo být ve stejném stavu jako před nehodou. Kancelář uvedla, že bude soudní cestou vymáhat peníze, o které podle ní pojišťovny záměrně připravily poškozené účastníky dopravních nehod v souvislosti s neoprávněným krácením pojistného plnění z povinného ručení.

Částku se rozhodla vymáhat poté, co ji začaly kontaktovat stovky nespokojených klientů pojišťoven. Pojišťovny prý přes závěry uvedené v nálezu Ústavního soudu z roku 2008 nadále pokračují v krácení plnění za opravu vozidla.

"Podle Občanského zákoníku má poškozený nárok na úhradu skutečné škody, výše náhrady vychází z ceny v době poškození," reagovala Marcela Kubešová z České asociace pojišťoven.

Podle nálezu je s ohledem na možný vznik bezdůvodného obohacení v důsledku opravy pochopitelně nutné zvažovat i účelnost a nezbytnost nákladů vynaložených na uvedení poškozené věci do původního stavu.

"Pojistitelé posuzují každý případ individuálně. Korekce neuplatňují paušálně u všech škod, ale jen v případech, kdy zjistí, že náklady na opravu významně převýšily náklady nezbytné. Takovou korekci ale nelze považovat za neoprávněnou," dodala Kubešová.

KOPP nabízí všem poškozeným, kteří využijí bezplatného posouzení případu krácení pojistného plnění hned několik variant řešení. Jde o okamžité odkoupení jejich nároků, kdy po uzavření příslušné smlouvy obdrží zákazník finanční náhradu za jejich postoupení.

Pokud zákazník postoupení nároku nevyužije, nabídne kancelář zajištění právního zastoupení při jeho vymáhání. Současně zřídila právní poradnu, kde poskytuje pomoc a zastoupení všem poškozeným.

V roce 2008 bylo podle statistik ČAP nahlášeno 347 000 dopravních nehod, jejichž nároky byly hrazeny z povinného ručení. Průměrná škoda dosáhla 29 545 korun. Pojišťovny podle analýzy KOPP snižují výplatu pojistného plnění kvůli korekci nákladů na materiál (amortizace) v průměru o 23 procenta. Poškozený může uplatnit nárok na plnění vůči pojišťovně do čtyř let od data vzniku škody.

"Pevně věříme, že soudním vymáháním nároků přimějeme pojišťovny přehodnotit svůj postup a uhradit poškozeným částku, o kterou neoprávněně snížily pojistné plnění v posledních čtyřech letech. Je to bohužel jediná cesta jak přimět pojistitele uplatňovat stejná pravidla při řešení jednotlivých případů a zabránit tak v praxi vznikajícím situacím, kdy pojistitel přizná v případě dvou identických dopravních nehod rozdílnou výši náhrady," uvedla členka advokátní kanceláře zastupující KOPP Hana Kameníková.

,