Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ochranné trubkové rámy mohou být pro chodce smrtelné

  18:48aktualizováno  18:48
- Když automobil vybavený ochranným trubkovým rámem narazí do člověka, hrozí dotyčnému nešťastníkovi rychlá smrt. Místo toho, aby při neštěstí vůz do chodce narazil co největší plochou a odhodil ho, soustředí se veškerá energie auta s rámem jen do několika čtverečních centimetrů těla. To vše s požehnáním úřadů - pokud je totiž rám homologovaný a jeho montáž zapsána v technickém průkazu vozu, je legální prohánět se s takovýmto nebezpečným doplňkem na voze ulicemi.
Když automobil vybavený ochranným trubkovým rámem narazí do člověka, hrozí dotyčnému nešťastníkovi rychlá smrt. Místo toho, aby při neštěstí vůz do chodce narazil co největší plochou a odhodil ho, soustředí se veškerá energie auta s rámem jen do několika čtverečních centimetrů těla. To vše s požehnáním úřadů - pokud je totiž rám homologovaný a jeho montáž zapsána v technickém průkazu vozu, je legální prohánět se s takovýmto nebezpečným doplňkem na voze ulicemi.
"Trubkový rám může chodci mimo jiné zlomit stehenní kost, rozdrtit pánev a zlomit spodní žebra. Pokud rána přijde zleva, je pravděpodobné, že dojde k poškození sleziny a k velmi vážnému vnitřnímu krvácení. Zlomeniny žeber navíc ohrožují plíce, rozdrcenou pánev lze rovněž považovat za kritické zranění." Taková jsou slova lékaře rychlé záchranné služby, který si z obav o své zaměstnání nepřeje být jmenován. Jeho pracoviště je totiž vybaveno terénními vozy s ochrannými rámy. Připouští, že k několika střetům s "vylepšenou" sanitkou už došlo a chodci přitom utrpěli některá z výše jmenovaných zranění.
Riziko vážných poranění potvrzuje i soudní znalec pro obor zdravotnictví Miroslav Nosek z Prahy. "Nikdy jsem sice nevypracovával posudek, který by jednoznačně dokládal větší zranění chodce sraženého vozem s rámem. Jsem si ale jist, že v případě střetu hraje rám negativní úlohu. Doposud však nikdo nezpracoval statistiku, podle níž by se dalo určit, zda je pro chodce nebezpečnější hranaté auto než oblé, natož aby existovaly studie o nebezpečnosti samotných rámů."
Ještě větším nebezpečím jsou pro chodce neschválené rámy. I ty se na tuzemských silnicích objevují. Mnozí řidiči jednoduše vezmou pár trubek či ocelových profilů, svaří je do žádoucího tvaru a namontují na svůj vůz. V ten moment sice poruší vyhlášku, ale policie si na ně stejně jen tak nepřijde. "Montáž homologovaného rámu je zapsána ve velkém technickém průkazu, a policista tak při běžné silniční kontrole nemá šanci zjistit, zda je vše v souladu s předpisy," říká ředitel pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška. "Pokud se mu ale kvalita a zpracování rámu nezdá, může zadržet řidiči malý technický průkaz a nařídit odbornou prohlídku na stanici technické kontroly. Nic jiného mu zákon neumožňuje." Zdeněk Bezouška k tomu dodává, že na montáž neschváleného zařízení se prý přijde při pravidelné dvouleté technické prohlídce. Pochopitelně zde hrozí riziko, že řidič rám předem odstraní a po prohlídce zase namontuje. To je však stejné jako s dalšími nepovolenými doplňky, které se na vozidlech objevují. Řešením by bylo, aby s sebou řidič vozil samostatný doklad o montáži a homologaci. Toho se však tuzemští kutilové obávat nemusí, nic podobného se zatím v souvislosti s nově připravovanou vyhláškou vůbec neprojednávalo.
Zdeněk Bureš, jeden z největších výrobců homologovaných ochranných rámů v republice, tvrdí, že rám má chránit hlavně posádku, která si jej koupila a nechala na auto namontovat. "Daleko častější nehodou je střet s jiným vozidlem či s nějakou pevnou překážkou než srážka s chodcem. Nelze vyvrátit argument, že rána trubkou je pro chodce závažnější, nikdo to ale zatím jednoznačně nedokázal. Já sám mám na druhou stranu celou řadu dopisů, kdy mně řidiči děkují za to, že jim rám zachránil život. A je jedno, jestli při srážce s jiným vozem nebo při bočním nárazu autobusu."
Podle Zdeňka Bureše si lidé kvůli bezpečnosti pořizují i terénní vozy, rám je jen jakousi další pojistkou. Stejně jako neexistují žádná přesná čísla o tom, jak velkou zápornou roli hrál rám při střetu s chodcem, nejsou k dispozici ani statistiky o tom, co udělá rám s osobním vozidlem. "Každý ochranný rám má deformační zónu, která při nárazu splní svůj účel. Pokud ale vím, bariérovou zkoušku s ochranným rámem nikdo v Česku zatím nedělal," přiznává Zdeněk Bureš.
Pouze o málo menší zlo než rámy na terénních vozech může způsobit jejich menší provedení na osobních automobilech. V případě střetu s průměrně rostlým člověkem ohrozí "jen" jeho nohy. "Místo toho, aby člověk přepadl na kapotu, přerazí mu trubky nohu a vykloubí koleno," soudí lékař záchranné služby. Vzápětí však dodává, že osobně žádný podobný úraz neošetřoval.
Rámy na osobních vozech má i policie. "Rám na policejní Felicii patří do nadstandardní výbavy vozu a na automobilech slouží k odstrčení překážky nebo proražení bariéry a také pro ochranu posádky při kontaktu s jiným automobilem," uvádí Jiří Hájek z tiskového oddělení ministerstva vnitra. "Souhlasím s tím, že v případě střetu s chodcem jsou následky nehody vážnější, ale to je riziko, které k policejní práci neodmyslitelně patří. Je to jako s pistolí - policista ji desetkrát použije pro dobro věci, pojedenácté třeba zraní nevinného člověka," míní Jiří Hájek. Na nově dodané policejní Felicie prý už rámy montovány nejsou. Ne pro jejich nebezpečnost, ale jednoduše proto, že na ně nejsou peníze.
Stejný rám, jako mají starší policejní vozy, si však na Felicii může pořídit každý. "Rám má homologaci a dá se koupit u každého našeho prodejce za osm tisíc korun včetně montáže," říká Bohumír Kuhn z tiskového oddělení mladoboleslavské automobilky. Bez jediného problému zprostředkují prodej a montáž ochranného rámu skoro všichni prodejci terénních vozů. Důležité je, aby měl rám homologaci a výrobce automobilu jej schválil k použití na jeho výrobku.
Petr Baláž, brněnský majitel několika terénních vozů, upozorňuje ještě na jedno nebezpečí, které má s ochrannými rámy mnoho společného. "Někteří majitelé off-roadů si pro dokonalý image pořizují na auto ještě navíjecí zařízení. To při nehodě působí stejně jako třeba závěsné zařízení tramvaje." Podle slov výše jmenovaného soudního znalce nemá navíjecí zařízení vůbec na autě co dělat. "Naviják opravdu patří jen na speciální automobily, v případě nehody je riziko těžšího zranění takřka stoprocentní," tvrdí Miroslav Nosek.
O ochranných rámech na osobní a terénní vozy se již hovořilo i na několika zasedáních rady Evropské unie. Ta totiž zahájila program "Auta přátelská k lidem", který má za úkol prosazovat nová řešení pro zvýšení bezpečnosti chodců. S tím souvisí jak důraznější homologační zkoušky ochranných rámů, přesně definovaná výška a tvar nárazníků a zpracování přední masky vozidla, tak i speciální airbagy na přední kapotě, které chrání chodce před přímým nárazem.

Rámy mají jen starší policejní Felicie, to na ně byly ještě peníze.

Medvědí služba - rámy mají i vybrané vozy pražské záchranky.

Ochranné rámy podle mnohých k terénním vozům nerozlučně patří, jejich majitelé rádi hovoří o tom, jak bezpečný je jejich automobil. Bohužel hlavně pro ně.

Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.