Nelichotivé závěry výzkumu jsou výsledkem měření zraku 589 řidičů (průměrný věk 45 let), které během dvou měsíců provedlo Mezinárodní sdružení optiků a optometristů ve spolupráci s organizací BESIP a Policií ČR.
U třetiny řidičů bylo zjištěno skryté šilhání a u více než čtvrtiny potíže s prostorovým viděním. Téměř 44 % osob nedosahovalo alespoň na jednom oku optimální zrakové ostrosti. Průměrný věk těchto řidičů je 51 let.
Mezi nejrizikovějšími řidiči se zrakovou ostrostí pod 50 % nebyl jediný nositel brýlí nebo čoček. Podle odborníků to znamená, že tito řidiči si buď deficit svého zraku neuvědomují, nebo ho zodpovědně neřeší.
Odborníci při měření sledovali, zda lidé dokážou rozlišit požadovaný detail na odpovídající vzdálenost, a to každým okem zvlášť i oběma dohromady. Zkoumali i prostorové vidění, což je důležité například pro správný odhad vzdálenosti protijedoucích vozidel.
Řidiči se špatným zrakem by měli podle odborníků okamžitě vyhledat očního lékaře, oční vady mají totiž nebezpečný dopad na dopravní bezpečnost.
"Když jeden řidič spatří překážku a začne brzdit, druhý k ní musí dojet na poloviční vzdálenost, aby ji vůbec rozeznal a mohl zareagovat. Co to udělá, setkají-li se v hustém provozu na dálnici? Řada lidí předpokládá, že druzí vidí stejně dobře jako oni," konstatuje vedoucí BESIP Roman Budský.
Řidiči, jejichž zraková ostrost nedosahovala 70 % a jejichž způsobilost k řízení motorových vozidel je tak do budoucna podmíněna odborným vyšetřením, tvořili lehce přes 6 % z celkového počtu zkoumaných. Jejich věkový průměr činil 58,1 roku.
"Znepokojivou, avšak očekávatelnou zprávou je prokazatelně vyšší zastoupení starších řidičů ve skupinách s nejhorší zrakovou ostrostí,“ dodává Roman Budský. Z testovaných řidičů bylo 24 % těžce tupozrakých nebo s pouze jedním ostře vidícím okem.