Octavia odhalena: Škoda oznámila cenu základního modelu

  • 144
Škoda Octavia patřila vždycky k tomu lepšímu a pohlednějšímu, co jsme na našich silnicích potkávali. O novém modelu, který byl dnes na autosalonu v Ženevě odhalen, se vedly diskuze již několik měsíců. Dnes však veškeré dohady končí.

Automobilka ráda sahá do své přebohaté historie. První model značky octavia mladoboleslavští představili už v roce 1959 (těch vzniklo více než 350 tisíc). Doba novodobé octavie se pak počítá od roku 1996.

Stávající model, který před nedávnem oslavil milion vyrobených kusů, svým charakterem vždy "nakukoval" o stupínek výš, než kam jej řadili odborníci. Nižší střední třída ji byla malá, měla ale podvozek propůjčený od typického představitele této třídy (VW Golf).
 
Posadíte-li se v Ženevě do nové octavie, setkáte se s autem, které vlastně dokonale znáte. Zvenku o dost dospělejší a reprezentativnější než ta "stará", kterou ale ještě nějaký ten pátek automobilka hodlá vyrábět. Vždyť je například o 4 milimetry širší, než Škoda Superb.

Vůz dokonale klame tělem, designéři protentokrát mnohem více akcentovali sedanovitou záď, nenechte se ale zmást - nová Škodovka je i "v novém" praktický hatchback s obrovským a dobře přístupným zavazadelníkem (jen ta nákladová hrana by mohla být nižší). Pro úplnost dodejme čísla: základních 560 l objemu, lze sklopením opěradla zadních sedadel zvětšit až na 1350 l. U dosavadního modelu je základní objem 528 l a 1328 l při sklopených sedadlech. Dobrou zprávou je, že oproti předchůdkyni přibylo místo pro kolena cestujících na zadních sedadlech.

Uvnitř je to ale stále "středotřídní" octavie, ctící strohý VW-styl vyhovující umírněnější a prakticky zaměřené klientele. I v případě nové octavie bude platit, že výsledný dojem vozu bude určovat především naditost zákazníkovy peněženky. Na škodovkách je tento trend výrazný především od éry předchozí octavie. V té nové alespoň mysleli na bezpečnost a tak má "v základu" 4 airbagy, ABS a kotoučové brzdy na všech kolech.

Na ženevském stánku octavie vedle sebe trůní dva extrémy, které tento fakt podtrhují. První je chudá verze, hned za ní stojí naopak našlapané a po střechu vybavené "fáro", s kůží v interiéru, stylovým zadním nárazníkem, střešním oknem apod. Jeho cena ale bude pravděpodobně úspěšně atakovat cenu superbu.

Ze zajímavostí příplatkové výbavy vyjmenujme alespoň: dvouzónovou klimatizaci, ESP, kotrolu tlaku v pneumatikách (systém je založen na porovnávání otáček jednotlivých kol, přičemž využívá snímačů otáček kol systému ABS), hlavové airbagy, xenonové světlomety, parkovací asistent, nebo dešťový senzor.

Automobilka chce přebudovat image značky, trochu nejasné je ale kam míří. Na jedné straně má jedinečnou možnost stavět na výjimečné pozici na českém trhu, vyráží ale "dobývat divoký západ", který má plnou hlavu asijské konkurece. Nedá se ani předpokládat, že by mu koncernová strategie dovolila konkurovat ne zrovna nejlépe se prodávajícímu golfu.

Šetřivému národu ve středu Evropy pravděpodobně nebude moc po chuti ani "startovací" nabídka motorů. Na výběr bude ze slabé benzinové "jedna-čtyřky" MPI 55 kW a 1,6 MPI 75 kW. Kapitolou samou pro sebe je nabídka motorů využívajících technologii přímého vstřiku benzinu FSI. Motory se sice chlubí vysokými výkony a rozumnou spotřebou, ale chutná jim 98 oktanový benzin.

Češi sice jsou závodníci tělem i duší, ale i oni chtějí o víkendu odvézt rodinu na výlet nebo zajet vozem na nákup. Zůstává záhadou, jak chce automobilka přesvědčit zákazníky, že jezdit o 4 koruny na litr dráž je pro ně "to pravé ořechové". Tím nabídka zážehových agregátů končí. Oblíbená "TDIčka" pak najdeme v nabídce pouze dvě: 77 a 103 kiloWattové.

Převodovky budou pěti a šestistupňové manuální, nechybí ani šestistupňový automat. Sportovně zaměření řidiči pak budou moci sáhnout po výjimečné DSG převodovce.

Mnohem více než navenek se toho událo na mechanice vozu. Octavia dostala nový podvozek s víceprvkovou zadní nápravou, nové technologie, díky kterým má karoserie minimální spáry (laserový svár mezi střechou a postranicemi – díky tomu je přechod mezi střechou a boky  bez obvyklé střešní lišty). Zajímavá je i hodnota součinitele odporu vzduchu Cx = 0,30.

Octaviechtiví řidiči, kteří obléhají autosalony Škody, budou muset počkat ještě do června, kdy bude novinka uváděna na jednotlivé trhy. Cena nové Octavie začíná na částce 424 900 Kč.

Škoda Octavia - kufr

Škoda Octavia - kufr

Škoda Octavia - zepředu

Škoda Octavia - v Ženevě

Škoda Octavia - pracoviště řidiče

Škoda Octavia - v Ženevě

Škoda Octavia - na premiéře v Ženevě

Škoda Octavia - zezadu

Škoda Octavia - detail zádi

Škoda Octavia - detail zrcátka

Škoda Octavia - na autosalonu

Rozvod ventilace.

Automobilka Škoda na autosalonu v Ženevě oficiálně představila novou octavii. (2. března 2004)

,