Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Octavia přestavěná na zemní plyn dostala solidní vysvědčení

aktualizováno 
- Škoda Octavia 1,8, kterou jako první automobil tohoto typu dala společnost Pražská plynárenská upravit ke kombinovanému provozu na benzin a na zemní plyn, se po čtyřiceti tisících kilometrech podrobila měřením v nezávislém Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze a dostala tam solidní vysvědčení jak za vztah k životnímu prostředí, tak za podávané výkony.
»Na začátku testu vůz při pohonu na zemní plyn plnil rozhodující emisní limity s pětadvaceti- až sedmdesátiprocentní rezervou vůči předpisům a po čtyřiceti tisících kilometrech se výsledky v podstatě nezměnily. Lze tedy předpokládat, že m u to vydrží dlouhodobě. Po zmíněné porci kilometrů podává octavie při pohonu na zemní plyn výkon o patnáct procent nižší ve srovnání s benzinem, což představuje dobrý střed,« říká šéf zkušebny Chodovec pražského ÚSMD Petr Říha a pro srovnání upřesňuje, že při pohonu na plyn - ať už na zemní či propan butan - lze u osobního auta očekávat snížení výkonu o pět až 30 procent v porovnání s benzinem. »Za normálních provozních podmínek je patnáctiprocentní pokles výkonu nevýznamný,« doplňuje Petr Říha. »Zaznamenal by ho řidič kupříkladu při jízdě s naloženým vlekem.« Vedoucí technického odboru Pražské plynárenské Jan Žákovec, který o zkušební Škodu Octavii pečuje, z praxe konstatuje, že pokles výkonu je u vozu znát až při vyšších rychlostech. »Třeba při akceleraci ze 120 na 140 kilometrů v hodině,« tvrdí Jan Žákovec, který s automobilem střídavě jezdí na benzin a na zemní plyn. »Ze čtyřiceti tisíc kilometrů má za sebou Škoda Octavia 1,8 patnáct tisíc kilometrů na benzin s průměrnou spotřebou 8,8 litru na sto kilometrů. Zbývajících pětadvacet tisíc kilometrů absolvovala se spotřebou 8,9 metru krychlového plynu ve městě a 8,1 metru krychlového, což je ekvivalent litru benzinu, mimo město,« sděluje Jan Žákovec. To znamená, že v rozhodující části testu zmíněný vůz šetřil při provozu na zemní plyn zhruba korunu na každý kilometr. Roční úspora tak za zmíněných podmínek představovala 27 tisíc korun. V současné době, kdy benzin významně podražil a cena zemního plynu naopak u některých čerpacích stanic poklesla až na necelou třetinu ceny benzinu, by úspory byly ještě významnější a dosáhly by až 1,40 koruny na kilometr. V průběhu testu vůz nepotřeboval kvůli plynu nic víc než předepsanou kontrolu těsnosti plynové techniky po každých deseti tisících kilometrech. Jezdí s plynovým zařízením italské značky Landi Renzo, které je v Česku jako jediné schváleno k hromadným - administrativně nejjednodušším přestavbám. V případě Škody Octavie 1,8 stojí necelých 37 tisíc korun. Techniku Landi Renzo nabízí jako jediná v tuzemsku firma Ekoss Boskovice se svými dealery pro celou řadu Škoda od typu Favorit až po modely Octavia. Ve světě jezdí na zemní plyn 1,1 milionu automobilů. V tuzemsku se perspektivní alternativní palivo teprve začíná šířit. Využívá ho kolem tří set vozidel, z toho polovina osobních. Třetinu z uvedených osobních aut mají jednotlivci, zbytek je ve službách firem.

Současné ceny kilometru jízdy u Škody Octavie

benzin 2 Kč
nafta 0,95 Kč
propan butan 0,90 Kč
zemní plyn 0,65 Kč

Ceny jsou orientační a vycházejí z průměrných spotřeb vozu

ZDROJ: AUTO-MOT O

V Německu, kde testovaná Škoda Octavia 1,8 také jezdila, je přes sto veřejných čerpacích stanic zemního plynu - snímek přibližuje toto zařízení v Mannheimu.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.