Octavia přestavěná na zemní plyn dostala solidní vysvědčení

- Škoda Octavia 1,8, kterou jako první automobil tohoto typu dala společnost Pražská plynárenská upravit ke kombinovanému provozu na benzin a na zemní plyn, se po čtyřiceti tisících kilometrech podrobila měřením v nezávislém Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze a dostala tam solidní vysvědčení jak za vztah k životnímu prostředí, tak za podávané výkony.
»Na začátku testu vůz při pohonu na zemní plyn plnil rozhodující emisní limity s pětadvaceti- až sedmdesátiprocentní rezervou vůči předpisům a po čtyřiceti tisících kilometrech se výsledky v podstatě nezměnily. Lze tedy předpokládat, že m u to vydrží dlouhodobě. Po zmíněné porci kilometrů podává octavie při pohonu na zemní plyn výkon o patnáct procent nižší ve srovnání s benzinem, což představuje dobrý střed,« říká šéf zkušebny Chodovec pražského ÚSMD Petr Říha a pro srovnání upřesňuje, že při pohonu na plyn - ať už na zemní či propan butan - lze u osobního auta očekávat snížení výkonu o pět až 30 procent v porovnání s benzinem. »Za normálních provozních podmínek je patnáctiprocentní pokles výkonu nevýznamný,« doplňuje Petr Říha. »Zaznamenal by ho řidič kupříkladu při jízdě s naloženým vlekem.« Vedoucí technického odboru Pražské plynárenské Jan Žákovec, který o zkušební Škodu Octavii pečuje, z praxe konstatuje, že pokles výkonu je u vozu znát až při vyšších rychlostech. »Třeba při akceleraci ze 120 na 140 kilometrů v hodině,« tvrdí Jan Žákovec, který s automobilem střídavě jezdí na benzin a na zemní plyn. »Ze čtyřiceti tisíc kilometrů má za sebou Škoda Octavia 1,8 patnáct tisíc kilometrů na benzin s průměrnou spotřebou 8,8 litru na sto kilometrů. Zbývajících pětadvacet tisíc kilometrů absolvovala se spotřebou 8,9 metru krychlového plynu ve městě a 8,1 metru krychlového, což je ekvivalent litru benzinu, mimo město,« sděluje Jan Žákovec. To znamená, že v rozhodující části testu zmíněný vůz šetřil při provozu na zemní plyn zhruba korunu na každý kilometr. Roční úspora tak za zmíněných podmínek představovala 27 tisíc korun. V současné době, kdy benzin významně podražil a cena zemního plynu naopak u některých čerpacích stanic poklesla až na necelou třetinu ceny benzinu, by úspory byly ještě významnější a dosáhly by až 1,40 koruny na kilometr. V průběhu testu vůz nepotřeboval kvůli plynu nic víc než předepsanou kontrolu těsnosti plynové techniky po každých deseti tisících kilometrech. Jezdí s plynovým zařízením italské značky Landi Renzo, které je v Česku jako jediné schváleno k hromadným - administrativně nejjednodušším přestavbám. V případě Škody Octavie 1,8 stojí necelých 37 tisíc korun. Techniku Landi Renzo nabízí jako jediná v tuzemsku firma Ekoss Boskovice se svými dealery pro celou řadu Škoda od typu Favorit až po modely Octavia. Ve světě jezdí na zemní plyn 1,1 milionu automobilů. V tuzemsku se perspektivní alternativní palivo teprve začíná šířit. Využívá ho kolem tří set vozidel, z toho polovina osobních. Třetinu z uvedených osobních aut mají jednotlivci, zbytek je ve službách firem.

Současné ceny kilometru jízdy u Škody Octavie

benzin 2 Kč
nafta 0,95 Kč
propan butan 0,90 Kč
zemní plyn 0,65 Kč

Ceny jsou orientační a vycházejí z průměrných spotřeb vozu

ZDROJ: AUTO-MOT O

V Německu, kde testovaná Škoda Octavia 1,8 také jezdila, je přes sto veřejných čerpacích stanic zemního plynu - snímek přibližuje toto zařízení v Mannheimu.