Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Octavia Scout: nejlepší škodovka do terénu

Škodovka obula pohorky a vyráží na výlety i mimo silnice. Octavia 4X4 zakládá skautský oddíl a zanedlouho dostane kamaráda v podobě Roomsteru Scout. Jak se octavii líbí v terénu?
Škoda Octavia Scout

Škoda Octavia Scout | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Stoupající zájem o lehké terénní vozy, SUV a soft off-roady nenechává chladným žádného výrobce automobilů. Uspokojit poptávku hodlá i tuzemská automobilka.

Do příchodu ryze terénního modelu Yeti bude o přízeň zákazníků bojovat stylizovanou Octavií Combi 4x4 s označením Scout.

Exteriér: pár plastů dělá divy
První setkání tváří v tvář mladoboleslavské novince vzbudilo veskrze pozitivní reakce. Nelakované části modifikovaných nárazníků, plastové lemy blatníků a prahové nástavce terénní octavii opticky velmi prospěly.

Decentní oplastování dodalo vozu patřičnou individualitu aniž by tím byla narušena celistvost designu karoserie.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých automobilů Škoda Octavia www.automodul.cz

Auto.iDNES.cz představilo terénní derivát octavie ještě dříve než Škoda Auto ve svém dubnovém článku. ZDE...

Oproti stávající čtyřkolové verzi je scout podstatně nápaditější, výraznější a je více orientován na cílovou klientelu. K jeho terénnímu vzhledu přispívá i 18 centimetrů světlé výšky, což je o dalších 17 mm více než případě klasické verze 4x4.

Novinkou v exteriéru jsou i atraktivní sedmnáctipalcová kola, která našla své místo v mohutných podbězích. Většina nových částí karoserie působí prakticky a esteticky.

Drobné výhrady máme pouze ke stříbrně lakovaným spoilerům na spodcích nárazníků, které se při kontaktu s tvrdou podložkou mohou lehce poškrábat. S povděkem naopak kvitujeme přítomnost sériově montovaného krytu motoru a převodovky, který chrání mechanické díly při výletech mimo silnice.

Interiér: revoluce za pár korun
Vnitřní prostor scouta se od verze 4x4 Elegance liší jen minimálně. Nepřehlédnutelnou novinkou v interiéru je rozměrné stříbrné madlo s červeným nápisem Scout umístěné nad výklopnou schránkou před sedadlem spolujezdce.

Shodný rudý emblém zdobí i nové dekorativní prahové lišty. Pozornějším neunikne jiný vzor čalounění sedadel. Ve všem ostatním je interiér scoutu shodný se standardní octavií. Vyniká tedy nejen praktičností a prostorem, ale i kvalitní ergonomií a řemeslným zpracováním.

Jízdní vlastnosti: vysoký standard
Při jízdě po asfaltových komunikacích nezaznamenáte žádný významnější rozdíl v chování vozu. Větší světlá výška se v zásadě neprojevuje ani výrazně větším nakláněním karoserie, ani sníženou odolností vůči bočnímu větru.

Oproti standardní verzi s poháněnou přední nápravou je znát především vyšší hmotnost a z toho plynoucí trochu těžkopádnější počínání v zatáčkách.

Podvozek je tradičně tužší, ale s přehledem absorbuje většinu drobných nerovností. Přenos hnací síly na vozovku zajišťují historicky nejširší sériově montované pneumatiky o rozměru 225/50 R17.

Zvýšení podvozku zlepšilo nejen průchodnost octavie terénem, ale i přehlednost nad dopravní situací a nastupování do vozu.

Větší nájezdové úhly a schopnost překonávat ostřejší terénní zlomy bez rizika kontaktu s podložkou ocení čas od času každý řidič. Trakční schopnosti jsou shodné s modelem 4x4, přenos hnacího momentu na zadní nápravu je zajištěn pomocí mezinápravové spojky Haldex.

Od tohoto řešení sice nemůžeme očekávat schopnosti na úrovni ryzího off-roadu, ale pro běžné výlety mimo zpevněný povrch je tato koncepce více než dostačující.

Jízda po zasněžené a zablácené trati nečiní scoutu výraznější problémy a i s vypnutým systémem ESP je snadné udržovat vůz na vytyčené dráze. Překvapivě hladce zdolává nová škodovka i strmé kluzké svahy, ovšem za předpokladu alespoň minimální nájezdové rychlosti. 

Benzínové provedení má i na blátivém povrchu vyvážené jízdní vlastnosti, o poznání těžší příď dieselové verze způsobuje mírnou nedotáčivost, připojitelný zadní pohon ale dokáže smyk rychle a snadno neutralizovat.

Pohonné jednotky: staří známí
Octavia Scout bude k dispozice se dvěma známými dvoulitry. Přímovstřikovým benzínovým agregátem 2,0 FSI a přeplňovaným vznětovým motorem 2,0 TDI.

Podle nepotvrzených informací by se časem mohl v nabídce objevit i přeplňovaný čtyřválec 1,8 TFSI.

Zážehový agregát ve spojení s šestistupňovou převodovkou odvádí výtečnou práci pod kapotou klasické silniční "octavie“, se scoutem, který je zhruba o 170  kg těžší, je jeho projev ale o poznání unavenější. Na klikatých horských silnicích bylo pro udržení dostatečné jízdní dynamiky zapotřebí udržovat motor ve vyšších otáčkách a řadit tedy častěji než by bylo milé.

Kvality zážehového čtyřválce naopak vyniknou v táhlých, zejména dálničních úsecích kde se tolik neprojevuje deficit točivého momentu oproti dieselové verzi. K dalším přednostem agregátu je i nadstandardní úroveň odhlučnění i při jízdě konstantně vyšší rychlostí.

Vznětový dvoulitr si se scoutem poradí o poznání lépe, 320 Nm kroutícího momentu je znát především mimo zpevněné komunikace. Dostatek výkonu při nižších otáčkách navíc nevyžaduje tak častou změnu převodových stupňů. Deficitem je tradičně hrubší zvuk "tédéíčka“ pronikající do prostoru pro posádku prakticky v celém spektru otáček.

Vznětový scout si v praxi řekl zhruba o 7 litrů nafty, spotřeba benzínové verze oscilovala asi o dva litry výše.

Cena: příjemné překvapení
Škoda Octavia Scout se už několik týdnů prodává v Rakousku, Švýcarsku a na dalších vybraných evropských trzích. Do tuzemských autosalonů přijde mladoboleslavská novinka v březnu. Základní cena zážehové verze byla stanovena na 734 900 Kč, provedení s přeplňovaným dieselovým dvoulitrem si výrobce cení na 780 900 Kč.

Srovnatelně vybavená Škoda Octavia Combi 4x4 v provedení Elegance je v prodeji za 719 900 Kč (FSI), respektive 765 900 (TDI). Patnáctitisícový příplatek za scouta lze hodnotit s ohledem na zlepšenou průchodnost terénem a individualizační sadu doplňků jako velmi příznivý.

Resumé: sama sobě parazitem?
Prodejní úspěchy allroadů (Audi), outbacků (Subaru) a podobně stylizovaných kombíků byly pro českého výrobce výzvou. Designově konzervativní a poněkud nevýrazná Octavie Combi 4x4 dostala v modelu Scout sebevědomého soupeře z vlastních řad.

O tom, jestli mladoboleslavská novinka automobilce zajistí výraznější příliv nových zákazníků můžeme prozatím jen spekulovat. Vzhledem k podobné cenové politice obou škodováckých čtyřkolek lze především očekávat úbytek klientely u klasické verze 4x4. Už jen proto, že scout je nejlepší škodovka do terénu.

Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout



Škoda Octavia ScoutŠkoda Octavia Scout


Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...