Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Octavia za cenu fabie aneb jak jezdí Hyundai i30

aktualizováno 
Vyzkoušeli jsme, jak jezdí "český korejec". Je velký jako Škoda Octavia, stojí ale přibližně stejně jako lépe vybavená fabia. Nošovický Hyundai i30 má velkou šanci uspět i na českém trhu. Začne se prodávat za pár týdnů.

Velvyslanec
Ike OH, prezident evropského Hyundaie, říká: "Vývoj budoucích klíčových modelů bude probíhat v Evropě."  I tak ale vypadá i30 víc korejsky než koncernové dvojče Kia cee´d. Proporce a základní tvary mají plechoví sourozenci díky stejné technice identické.

"Evropský hyundai (rozuměj model i30) má zlepšit vnímání značky," dodává Oh, má to být jakýsi velvyslanec automobilky.

Hans-Ulrich Goebel, který má u Hyundaie na starosti prodej, popisuje typického zákazníka i30 podle představ marketérů. Zacilují na 35-50 leté muže, manažery s průměrným platem 2600 eur měsíčně. Česká realita bude pravděpodobně poněkud odlišná.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Hyundai můžete koupit na www.automodul.cz

Díky velmi příznivé ceně se i30 stane stejně jako Kia cee´d jasnou volbou pro ty, kterým se nechce přeplácet desítky tisíc za VW Golf či Opela Astru. Velkou cílovou skupinou budou také rodiny, které před několika lety vlastně za stejné peníze kupovaly hůře vybavenou a menší fabii kombi, které s postupem let odrostly a která postupně dosluhuje.

Hyundai i30 v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4245 x 1775 x 1480 x 2650
objem kufru/nádrže (l) 340-1250/53
základní cena (1,4i) 344 900

"Kromě pětidveřového hatchbacku přijede také kombík, který bude k vidění i na autosalonu ve Frankfurtu. A do prodeje vyrazí na jaře příští rok," slibuje Goebel. Rádi by ročně prodali 100 tisíc "i-třicítek".

Prostor a kvalita
Líbí se vnitřek 4,25 metru dlouhého hatchbacku, je prostorný, vše je po evropsku tam, kde má být, nic nevrže, nepraská. Žádné laciné šedivé plasty. Ty v i30 jsou naopak příjemné na omak ruky i pro oko. Hezky tlustý volant padne dobře do ruky, všechno funguje, jak má, i hromada věcí, s kterou do auta nastupujeme, je kam odložit. Zaujmou pohledné budíky v kapličce pod všestranně nastavitelným volantem. Líbí se modré podsvícení displejů.

Uvnitř je hromada místa pro cestující vepředu i vzadu, za sebe si sednou i vysokánští hromotluci. Dobře přístupný kufr s hezky nízkou nákladovou hranou pojme 340 litrů věcí. Nejvíc to i30 sluší ve smetanově bílé, prakticky založeným majitelům budou chybět boční ochranné lišty, které zabrání městským zraněním karoserie.

Vybírejte pečlivě
V případě i30 se vyplatí dobře vybírat motor. Vyzkoušeli jsme dvě auta, která se lišila víc, než by kdokoliv čekal.

Nejdřív jsme chtěli vyzkoušet po závodnicku benzinový dvoulitr. Ten však přinesl velké rozčarování. Papírových 143 koní líného a hlučného motoru, kterému se nechce do otáček, maximálně vyklusávalo.

Ve snaze z motoru alespoň něco vydolovat nás občas musel zkrotit omezovač, v serpentinách do kopce by se nám možná hodila "minus jednička" ve skříni převodovky.

Na vině mohlo být i málo zajížděcích kilometrů zkoušeného exempláře. Ovšem stejné množství odjetých kilometrů měla i druhá testovaná čtrnáctistovka, která svým sympatickým projevem rozpaky z dvoulitru poslala do říše zapomnění.

Optimistická hodnota výkonu v tabulce specifikace 1,4i 80 kW (109 koní) zní možná velmi sebevědomě. Ale přesně takhle se má chovat lehkonohý motor sportovnějšího charakteru. Subjektivně se zdálo, že motor jede snad lépe než velkoobjemový příbuzný.

Zdobí ho sympatičtější zvukový doprovod, v nižších otáčkách se zdá i tišší, rád se žene do otáček. Pravda, nad nějakých sto čtyřicet a nad čtyřmi tisíci otáček mu dochází dech a začne lehce obtěžovat hlukem. Vyřešila by to šestka v převodové skříni.

Tento motor je nejžádanější u sbratřeného slovenského cee´du od Kie. Pro i30 se ukázal být dobrou volbou. Díky nižší hmotnosti motoru zatěžujícímu přední nápravu se také lépe cítil v zatáčkách.

Obě pohonné jednotky si při ostřejším testovacím provozu řekly o devět litrů benzinu na sto kilometrů. Po zajetí motorů a pod vedením zákonů dbalého řidiče by měly pít kolem šesti a sedmi litrů na sto kilometrů.

Dospělák
Zadní víceprvková náprava, kterou se nemůže chlubit leckterá renomovaná a mnohem dražší konkurence, odvádí svou práci na výbornou a pomáhá dobře vykroužit i razantně projetý oblouk. Podvozek drží stopu velmi statečně a rozhodně zvládne víc, než na kolik si troufne řidič.

Jako největší problém testovaných exemplářů se ukázaly šestnáctipalcové pneumatiky Kumho, obuté ovšem na nádherných litých kolech. Každý pokus o razantnější průjezd zatáčkou odměnily koncertem pískotu a jekotu a v červenci daly řidiči vzpomenout, jak to asi klouže na ledu.

Za pěkné peníze
Dospělé auto, které může směle konkurovat zavedeným evropanům. Takové je i30, za srdce pravděpodobně nechytne, racionálně uvažujícímu uživateli poslouží nadmíru dobře a udělá i parádu.

Kromě jedna-čtyřky a dvoulitru bude k mání ještě s motorem objemu 1,6. Turbodiesely mají objem 1,6 a dva litry. Kromě nejsilnějšího turbodieselu s šestistupňovou převodovkou motory spolupracují s pětistupňovými manuály. Kdo chce automat, dostane ho za 40tisícový příplatek čtyřstupňový a nebude moci mít 1,4.

Základní cena je postavena o pět tisíc výš než u cee´du, Hyundai 130 stojí s motorem 1,4i 344 900, za nejlevnější nafťák připlatíte 45 tisíc. Nejdražší český korejec vyjde na 589 900, připlatit pak už půjde jen 20 tisíc za střešní okno a necelých deset za metalízovaný lak.

V základní výbavě dostanete palubní počítač, centrální zamykání a elektricky ovládaná přední okna. Pěkně tvarovaný audiosystém na vrcholu středového panelu je možné ovládat také tlačítky na volantu (od základní verze), rozumí také jazyku MP3. Mladí ocení USB vstup, rozumní zase ABS a 6 airbagů. ESPčko je ale bohužel jen v nejvyšším stupni výbavy.

Manuální klimatizace je za 25 tisícový příplatek pouze k základní výbavě, ve všech vyšších je standardně automatická.

Motory max. výkon (kW/k) max. kroutící moment (Nm) max. rychl (km/h) zrychlení 0-100 km/h (s) prům. spotřeba (l/100 km)
1,4 benzin 80/105 137 187 11,7 6,1
1,6 benzin 90/115 154 192 11,0 6,2
2,0 benzin 105/143 186 205 10,6 7,1
1,6 nafta 85/115 255 188 11,6 4,7
2,0 nafta 103/140 304 205 10,3 5,5

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.