Octavia - žíznivý motor 1,8 nahradil dvoulitr

- Škoda Octavia s benzinovým motorem 1,8 odstartovala před třemi roky prodej své modelové řady a právě premiérový pohon v nabídce jako první opustila. Už několik týdnů totiž původní 1,8litrový motor v ceníku nahrazuje dvoulitr s výkonem o deset koní menším, a jak se v redakčním testu potvrdilo - i s nižší spotřebou.

Může se hodit

Automobil Škoda
Česká kvalita s více
než stoletou historiií.
Na online obřím portálu www.automodul.cz

Právě benzinový apetyt byl nejčastějším terčem kritiky dvacetiventilového motoru 1,8. Přesně před třemi lety odstartovala Škoda Octavia s tímto pohonem dlouhodobý test v redakci MF DNES, která jej získala v aukci na dobročinné účely jako vůbec první vůz svého typu prodaný v tuzemsku. Během půl roku Octavia 1,8 absolvovala třicet tisíc kilometrů, při nichž se jen výjimečně podařilo spotřebu stlačit pod osm litrů na sto kilometrů. Automobilka Škoda nedávno žíznivý motor 1,8 v nabídce nahradila osmiventilovou pohonnou jednotkou 2,0, která v koncernu Volkswagen patří spíše k osvědčeným než novým. Kromě Octavie lze zmíněný pohon najít také pod kapotou Volkswagenů New Beetle a Bora. Asi jediným záporem motoru 2,0 v porovnání s osmnáctistovkou je jeho vyšší zdvihový objem, který ho řadí do dražší kategorie povinného ručení. Hlavně ve spotřebě však dvoulitr ušetří řidičovu peněženku nadměrných vydání. Při klidné jízdě bez zbytečného vytáčení motoru do vysokých otáček se Octavia 2,0 v testech MF DNES spokojila se šesti a půl litry benzinu na sto kilometrů, na dálnici si řekla o osm litrů, a ani ve městě se nemusí spotřeba při běžném provozu přehoupnout výrazně přes deset litrů paliva na sto kilometrů. Ač má dvoulitr vyšší zdvihový objem než motor 1,8, nabízí výkon o deset koní nižší. Méně síly nahrazuje jeho dobrý zátah od nízkých otáček, což se nedalo prohlásit o osmnáctistovce. Ta vybízela k vysokým otáčkám, aby až v nich dala řidiči pocítit zátah silného motoru. To se projevovalo na pružnosti vozu. Jestliže Octavii 1,8 před třemi lety naměřila nezávislá zkušebna zrychlení z nuly na sto kilometrů za třináct vteřin, u dvoulitrového vozu tentokrát technici pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) docílili téhož o půldruhé sekundy dřív. Přesto Škoda Octavia 2,0 není ve své kategorii nejsvižnější. O sekundu lepší zrychlení naměřila zkušebna například Fordu Focus 2,0. Ve zrychlení z padesáti na devadesát kilometrů za hodinu a z osmdesátky na sto dvacet zaostala Octavia 2,0 nejen za Fordem, ale třeba i za Opelem Zafira 1,8. Ve stejném porovnání se dvoulitrové Octavii podle měření ÚSMD vyrovná i slabší Renault Mégane Break 1,6. Naopak výborného výsledku tentokrát Octavia dosáhla v testu brzdné dráhy. Z rychlosti osmdesát kilometrů za hodinu zastavila po osmadvaceti a půl metru. Tím se mezi zhruba dvěma desítkami aut, které letos zkušebna ÚSMD pro přílohu AUTO MOTO prověřila, dostala spolu s Hondou HRV a Mazdou 323 na první příčku v žebříčku nejlepších brzd.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  11,6
Zrychlení 0-400 m (s)  17,7
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  10,5
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  22,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  28,5
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Líbí se nám Škoda Octavia pořád? Nenecháváme se pohledem na množství jiných krásek svádět k nevěře? Celkový tvar Octavie vnímám stále jako působivý a přitažlivý. Nějaký ten make-up by jí neuškodil: ten vážný až smutný pohled očí, tedy světel! Takhle pohlednou, solidní, plnoštíhle vypruženou zdravou figuru s nezaměnitelnými tvary hned tak nějaké auto ani vyšší kategorie nemá. Delší rozvor kol by však byl na místě,aniž by její plavné křivky utrpěly. (Ve vládních garážích jsem takové dvě delší - o osm centimetrů - viděl. Byly krásné!) Maska chladiče byla volena dobře. Její vazba na silnou tradici Škody je zřetelná a sympatická. U Octavie má i správnou velikost. (Vídávám různé náhražky za ni - bez loga - vypadající jako oteklé rybí rty. Nemám nic proti rybám, spíše proti deformování hodnotných tradic).
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Pro motoristy, kteří budou chtít na silnici se škodovkou konkurovat zahraničním vozům střední třídy (neuvěřitelné se stalo skutkem), je určena Octavia 2,0. Nabídka motorů pro Octavii je dnes tak široká, že je možné mít prakticky vše. Pokles prodeje v prvním pololetí 1999 druhého nejprodávanějšího osobního automobilu v Česku to však krátkodobě zřejmě nezastaví. Octavia 2,0 SLX navíc míří ke skupině zákazníků, kteří více než na peníze hledí na image a dají přednost zahraničnímu autu. Je obdivuhodné,jak rychle se Škodovce spolu s Volkswagenem povedlo zvrátit tento fenomén na zahraničních trzích ve svůj prospěch. Pokles ceny »největší« ze škodovek bude také největší: pětileté průměrně ojeté auto bude pravděpodobně k mání za 230 000 korun.
Petr Liška, autor je spolupracovník redakce

Škoda Octavia 2.0