Policie má nové stíhačky na okresky. Octavie se skrytými radary a majáky

  • 338
Je to evropský unikát, chlubí se policejní prezident Tomáš Tuhý. Nové policejní speciály na silnici nepoznáte. Nemají typickou stříbrnou uniformu s nápisy a pruhy. Maják mají schovaný uvnitř. Jsou ale prošpikované tou nejmodernější výbavou. Jeden takový speciál vyšel na 1,3 milionu.

Zástupci policie převzali 50 octavií a tři superby v civilním provedení. Octavie pohání přeplňované benzinové motory 1,8 TSI/132 kW v kombinaci s pohonem všech kol a automatickými dvouspojkovými převodovkami DSG.

Za padesát octavií dala policie šedesát milionů. Na první pohled jsou nenápadné, modré, stříbrné, černé. Na pohled jsou zcela obyčejné, nemají ani LEDková světla denního svícení. Při bližším ohledání rozpoznáte jen LED světla za okny, anténku na střeše a kameru na přístrojovce.

Jde o zcela novou konstrukci majákové soustavy, jejíž signalizace je pro účastníky provozu lépe viditelná a zásahové jednotky již nemusí umísťovat magnetický maják na střechu vozidla.

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě prosadit záměr zvláštního výstražného zařízení, které nebude potřeba používat v kombinaci s takzvaným střešním majákem,“ řekl Tuhý novinářům. „Je to nový produkt, se kterým jsme v rámci vývoje policejních speciálů přišli na trh, a je to také z důvodu bezpečnosti,“ uvedl s poukazem na dosavadní manipulaci se střešními majáky na neoznačených autech, která byla podle něj pro policisty velmi nebezpečná. Standardem je už dnes také ovládání majáku z místa řidiče.

Octavie mají také radary umožňující dynamické i stacionární měření rychlosti. K tomu také kameru schopnou přečíst registrační značku vozidla a porovnat ji s evidencí odcizených a hledaných vozidel.

Zakázku na dodávku vozů získala mladoboleslavská automobilka ve veřejném tendru v červnu letošního roku. Jde o první část dodávky 88 škodovek za 110 milionů korun. Zbylých 35 octavií policisté dostanou do konce června.

„Jde o první plošnou obměnu služebních vozidel s měřicí technikou pro skrytý dohled nad bezpečností silničního provozu od roku 1994, kdy byla obdobná vozidla poprvé pořízena,“ uvedl policejní prezident Tomáš Tuhý. „Vozidla jsou financována z Fondu zábrany škod a budou alokována na jednotlivé dopravní inspektoráty napříč Českou republikou,“ upřesnil Tuhý.

Podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha budou nové vozy nasazovány jako dohled na silnice prvních, druhých a třetích tříd. Na dálnicích a rychlostních silnicích se s nimi řidiči nepotkají - ty jsou doménou čtyř desítek silnějších passatů a superbů, pořizovaných od roku 2012.