Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Octavii RS nechybí rychlost, zato komfort ano

aktualizováno 
Škoda Octavia RS 1.8 T za 669 900 korun není nejdražší v nabídce mladoboleslavského výrobce, zato se pyšní postavením největšího dravce. Motor má výkon 132 kilowattů (180 koní), což je o 22 kilowattů více, než nabízí civilnější Octavia 1.8 T Elegance. Jízdní parametry obou octavií s rozdílným výkonem motoru jsou však srovnatelné. Rozdíly lze nalézt ve sportovních doplňcích v interiéru, na karoserii modelu RS i na jeho brzdách a tvrdším podvozku.

Právě tvrdší odpružení Octavie RS, která navíc jezdí o 15 milimetrů níže nad silnicí než klasické octavie, je příčinou snížení komfortu při jízdě. Na městské dlažbě, při přejezdu výmolů nebo hrbolatých železničních přejezdů musí řidič hodně zpomalit. Zato na dobrých vozovkách sedí Octavia RS jako přibitá. V extrémních situacích zasahuje stabilizační systém podvozku ESP, který však je za příplatek 21 700 korun.

Bezpečnému chování vozu pomáhají i výztuhy mezi kufrem a zadními sedadly, čímž se však zmenšuje možnost využití pověstně velkého nákladového prostoru octavie po složení sedadel. Jeho základní a v nižší střední třídě nepřekonaný objem 548 litrů zůstává nezměněn.

Škodu Octavia RS pohání koncernový benzinový motor 1.8 s přeplňováním. Shodný pohon montuje Audi do svého sportovního kupé TT. Pro srovnání: navlas stejný výkon (132 kilowattů) měla v padesátých letech vyrobená sportovní Škoda Sport, dnešní sportovní klenot Škody Auto - Octavii WRC - pohání motor 2.0 s výkonem podle závodních regulí omezeným na 221 kilowattů.

Měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) při testu MF DNES ukázalo, že 30 koní, které má Octavia RS navíc oproti již několik let prodávané Octavii 1.8 T, sportovní vůz od civilní verze příliš neodlišuje v ochotě zrychlovat. Už Octavia 1.8 T o výkonu 110 kilowattů má nadprůměrnou akceleraci a z klidu na 100 kilometrů v hodině se podle zjištění ÚSMD rozjede za 8,7 vteřin.

Silnější Octavia RS stejnou disciplínu zvládla za 8,3 vteřiny. Také pružnost motoru při zrychlování na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň je - jak plyne z výsledků měření v nezávislé zkušebně - srovnatelné. Škoda Octavia RS je o zhruba 100 tisíc korun dražší než Octavia 1.8 T Elegance. Kromě většího výkonu, který se však příliš u testovaného vozu neprojevil, přináší stotisícová investice brzdy s vnitřním chlazením, pneumatiky větších rozměrů (205/55 16), v ceně je také autorádio a hlavně sada sportovních doplňků.

Uvnitř jsou estetické doplňky v barvě stříbrné metalízy kolem hlavních ukazatelů a na středu palubní desky kombinované se všudypřítomnou černou. Sportovní nádech má rovněž kožený tříramenný volant stejně jako další kožené doplňky od sedadel až po madlo ruční brzdy. A vnější odlišení? Vzadu má Octavia RS sportovní křídlo, zepředu je nejmarkantnější mohutný přední nárazník.

Při pohledu z boku někoho nadchnou zelené brzdové třmeny, vzadu vozí Octavia RS kromě spoileru také velkou koncovku výfuku. Spotřeba benzinu se během testu Octavie RS 1.8 T pohybovala v průměru mezi sedmi a šestnácti litry na sto kilometrů. Při předpisové jízdě po dálnici stačilo sportovní octavii necelých osm litrů paliva na 100 kilometrů. Spotřeba šplhá přes desetilitrovou hranici vždy, když řidič začne využívat maximální výkon motoru.


Škody Octavia v měření MF DNES

Typ

Zrychlení 0-100 km/h (s)

Zrychlení 0-400 m (s)

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

1.6 (55 kW)

17,3

20,4

14,1

36,0

1.6 (74 kW)

13,1

18,7

11,6

23,5

2.0 (85 kW)

11,6

17,7

10,5

22,0

1.8 T (110 kW)

8,7

16,6

8,8

16,1

1.8 RS T (132 kW)

8,3

16,3

8,9

14,2

1.9 TDI (66 kW)

13,9

19,1

10,1

22,7

1.9 TDI (81 kW)

11,9

18,3

8,7

16,6

1.9 TDI 4x4 (66 kW)

16,2

20,1

11,9

27,1

1.8 T 4x4 (110 kW)

10,6

17,2

8,7

16,0

Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 9
Převodovka 8
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 8
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Očima designéra
Škoda Octavia RS se od standardní verze liší především mohutnějším předním nárazníkem s výraznými otvory pro vstup vzduchu k chladiči a atraktivními trojitými světlomety. Zatímco předek vozu spolu s atraktivními litými koly považuji za velmi povedený, zadní spoiler ve mně budí rozpaky. Nelze ho označit ani za decentně elegantní, ani za dravě vyhlížející. Soudím, že sázka na decentnější vzhled je u pětidveřové limuzíny s velkým zavazadlovým prostorem přece jen uváženější. V interiéru se najde symbolická chybička – ciferníky palubních přístrojů se špatně čitelnými stupnicemi.
Jan Prokop je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Ve srovnání s podobnými sportovně laděnými auty jiných značek, kterých je i na zdejším trhu dost, bude Octavia RS ztrácet hodnotu se stářím pomaleji. A to proto, že Škoda obecně patří mezi značky, o jejichž výrobky je trvale stabilní zájem mezi motoristy všech věkových kategorií, ale také s ohledem na skutečnost, že auto je i při sportovním ladění nenápadné a ani po víceletém užívání nebude odsouzeno do role zboží pro mladíky vyznávající rychlost. Vzhledem k relativně příznivé pořizovací ceně a menšímu počtu vyrobených kusů lze dokonce předpokládat pokles ceny mírnější než u některých slabších verzí octavie: po pětiletém provozu na zhruba 330 tisíc korun.
Peter Kolník je spolupracovníkem redakce



Škoda Octavia RS 1.8 T

Škoda Octavia RS 1.8 T

Škoda Octavia RS 1.8 T

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.