Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Octaviím kralují motory 1.6 a 1.9 TDI

  13:54aktualizováno  13:54
- Vítězný benzinový motor 1.6 o výkonu 74 kilowattů (100 koní) slučuje ve Škodě Octavia solidní cenu s dostatečným výkonem. Vyplývá to z testu MF DNES, který se uskutečnil ve druhém květnovém týdnu na silnicích Křivoklátska, Prahy a Velkopopovicka za účasti sedmi testujících řidičů a porovnával tři octavie s motory, o něž je v Česku největší zájem. Slabší z rovněž velmi oblíbených turbodieselů (66 kW) se představil jako drahý, ovšem dostatečně svižný a úsporný. Zákazníci často sahají i po jeho silnější variantě (81 kW), která je ještě o poznání dražší a s tendencí ke sportovní jízdě.

Z informací mladoboleslavské Škody Auto plyne, že většina zájemců je ochotna zaplatit za octavii více než 400 tisíc korun. Menšina volí méně výkonné a levnější verze s motory 1.4 (44 kW), 1.6 (55 kW) a 1.9 SDI (50 kW).

Populární nejen v Česku

Dřívější testy MF DNES ukázaly, že slabší benzinové motory uspokojí toho, kdo pravidelně nejezdí na dlouhé vzdálenosti, a přitom využije obrovský prostor pro zavazadla a dost místa na předních sedadlech. Naopak málo vhodným vozidlem jsou lacinější octavie pro řidiče, který často jezdí po dálnici.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Octavia 
můžete koupit na www.automodul.cz

Kromě levnějších benzinových motorů se nabízí jako zajímavá volba i nepřeplňovaný naftový motor SDI. Octavia s tímto pohonem patří pružností k podprůměru, ale přesvědčuje nízkou spotřebou nafty. Ne náhodou s tímto pohonem jezdí v západní Evropě řady Volkswagenů Golf a dalších koncernových sourozenců.

Největší zájem je o verze 1.6 (74 kW/100 k), 1.9 TDI (66 kW/90 k) a 1.9 TDI (81 kW/110 k). "Tyto motory nejsou nejoblíbenější jen v tuzemsku, ale také u slovenských a německých zákazníků," komentuje statistiky prodejů na největších trzích mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Šetří za všech okolností

Z výsledků měření v nezávislé zkušebně Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze je největším rychlíkem z testovaných verzí silnější turbodiesel. Jeho zrychlení a pružnost udělá radost řidičům, kteří rádi přinejmenším občas zaslechnou při rozjezdu pištění pneumatik.

To slibuje i druhý rychlostní stupeň. Spotřebu výkonné octavie přitom lze držet pod pěti litry. Dokázalo to také měření na zkušební trase, kde octavia spotřebovala 4,8 litru nafty na sto kilometrů. "I když se s tímto motorem jezdí s těžkou nohou na plynu a převážně ve městě, nepřekročí spotřeba sedm litrů," říká Michal Kolář, člen poroty, která v testu nejprodávanějších octavií zastupovala širokou motoristickou veřejnost.

Ani o dvacet koní slabší verze naftového turbomotoru nesklidila kritiku poroty, byť se do testu podařilo zařadit slabší turbodiesel pouze v kombinaci 4x4 Combi. Čtyřkolka je těžší než běžná verze a oproti ní zrychluje o něco pomaleji a při vyšší spotřebě. "Bohatě stačí, protože má k dispozici velký točivý moment," míní další z hodnotitelů Vladimír Petruš. Při měření spotřeby spolykala Octavia 1,9 TDI 4x4 Combi SLX 5,2 litrů nafty na sto kilometrů.

Žíznivější než konkurenti

Ačkoliv přeplňované naftové motory pod kapotou octavií již nepatří mezi technické novinky, dávají tušit nelibé vlastnosti svých hlučných a nekultivovaných dieselových předchůdců jen bezprostředně po nastartování. "Když se rozjedou do běžné dálniční rychlosti, jsou příjemně tiché," soudí porotce Kolář.

To u zákazníků rovněž velmi oblíbený benzinový motor 1.6 s výkonem sta koní je právě při jízdě po dálnici o něco hlučnější, protože pracuje ve vyšších otáčkách. Ale ani v případě stokoňového motoru nejde o lenocha, se kterým by byl strach předjíždět. Jeho osmiventilová technika zaručuje dobrý zátah již od nízkých otáček a solidní pružnost dokazují i výsledky měření v ÚSMD.

A konečně - na testovacím okruhu polykala Octavia 1.6 přesně 6,9 litrů benzinu na sto kilometrů. To není nejméně na stejné trase měly v předchozích testech podobně výkonné konkurenční šestnáctistovky menší žízeň. Třemi oblíbenými motory nabídka motorů pro octavii nekončí. Následují silnější benzinové verze 2.0 a přeplňovaný motor 1.8 s výkonem 150 koní.

Zatímco dvoulitr zákazníky neláká svou vyšší cenou, motor 1.8 turbo dělá z octavie závodníka v civilním kabátě. Jeho ještě silnější variace se skrývají například i pod kapotou ryze sportovního kupé Audi TT. V široké nabídce octavií nechybí ani automatická převodovka a luxusní verze Laurin & Klement, jehož cena v plné výbavě atakuje hranici milionu korun. To je v porovnání s nejlacinější Octavií 1.4 LX téměř trojnásobek.

Vzadu komfort jen pro děti

Srovnávací test potvrdil výborné jízdní vlastnosti octavie. "Ať už má pod kapotou jakýkoliv motor, podvozek je nadprůměrný," hodnotí porotce Vladimír Petruš. "Testovali jsme tři auta a všechna jsou výborně dílensky zpracovaná," všímá si další člen poroty Ivan Zatyko.

Dříve kritizovaná přístrojová deska dostala před dvěma lety kvalitnější plasty, od té doby výtky ustaly. U testovaných aut se však přece jen projevovaly nedostatky. Ze sedadla řidiče se občas ozývalo vrzání, otevírání kufru dvou ze tří octavií bylo pro prsty namáhavé a zadní sklo jednoho z testovaných sedanů značně zkreslovalo obrysy vzadu jedoucích aut.

Kromě zkušeností z přímého srovnání hovoří pro koupi octavie i další okolnosti. Mladoboleslavská limuzína s přibývajícími léty dobře udržuje svou hodnotu, v tuzemsku má největší servisní síť a havarijní pojištění je u většiny pojišťoven levnější než pro zahraniční vozy. Největším nedostatkem octavie tak zůstává malý prostor na zadních sedadlech.

V tomto ohledu automobil patří v nižší střední třídě k podprůměru, přičemž jej porazí i nejeden zástupce ještě menších vozů, jako jsou Felicia, Fabia či Opel Corsa. Zkušenosti ukazují, že prostor na zadních sedadlech octavie stačí dětem do věku kolem 13 až 14 let. Starší a vzrostlejší nemohou čekat velký komfort.

Do octavie se hůře nastupuje

Tělesně postižení s těžšími handicapy mají při nastupování a vystupování z octavie problémy. Důvodem je masivní práh dveří. Naopak dobrá je šířka předních dveří a objemný kufr. Zavírání mohutného víka zavazadlového prostoru však vyžaduje námahu. Praktické je, že přes zadní dveře lze díky aretačním bodům jednoduše nakládat vozík.
Martin Kovář, autor hodnotí vozy z pozice tělesně handicapovaného člověka

Výsledky srovnávacího testu

V hodnocení tří redaktorů přílohy << AUTO MOTO>>  a čtyř zástupců motoristické veřejnosti zvítězila Škoda Octavia 1.6 MPI (74 kilowattů) GLXi. Ukázala se jako ekonomicky nejvhodnější pro průměrného motoristu, jakých je většina. Z turbodieselů dostal přednost - opět z ekonomických důvodů - slabší a levnější typ, přičemž svou roli sehrála také okolnost, že byl v karoserii kombi.

Hodnocení MF DNES

Vůz

body

pořadí

Škoda Octavia 1.6 MPI (74 kW)

16

1

Škoda Octavia 1.9 TDI (66 kW)

15

2

Škoda Octavia 1.9 TDI (81 kW)

10

3

Poznámka: 1. místo - 3 body, 2. místo - 2 body, 3. místo - 1 bod
Pramen: MF DNES
Názory veřejné poroty viz str. 6

Přednosti a slabiny octavie

PLUSY 
- prostor vpředu
- bezpečný a komfortní podvozek
- tuhá, ale pohodlná sedadla
- široká servisní síť
- levnější pojištění ve srovnání s konkurencí
- kvalita výrobního zpracování
- objemný kufr
- široká nabídka výbav i motorů
- komfort řidiče - dvěma směry nastavitelný volant a výškově regulovatelné sedadlo řidiče
- pomalejší ztráta hodnoty
- kvalitní brzdy
- přesné řazení rychlostních stupňů
- úsporné naftové motory
- atraktivní design
- praktická dvojitá podlaha u kombi (za příplatek)
- verze 4x4
- nabídka automatických převodovek
- spolehlivé díly koncernu Volkswagen
- přehledné ovládací prvky
- přesné řízení
- jednodušší a levnější přestavba na LPG ve srovnání se zahraniční konkurencí 

MINUSY
- nedostatek místa na zadních sedadlech
- drahý ABS
- špatný výhled dozadu
- vrzající sedadla
- chybí pátá opěrka hlavy
- pouze dvoubodový pás vzadu uprostřed
- motory nemají nejmodernější techniku
- vyšší hrana kufru
- vyšší ceny náhradních dílů
- žíznivé benzinové motory
- nekomfortní sezení na zadním sedadle uprostřed

Redakčního testu se zůčastnily tři Škody Octavia - benzinová 1,6 a dvě verze naftového motoru 1,9 TDI.

Autor:




Nejčtenější

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů, ale připravte si milion

Možná máte k elektromobilům podobné výhrady jako většina prakticky založených lidí, totiž že na jedno nabití baterií moc daleko nedojedou a pak musejí pár...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Další z rubriky

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů, ale připravte si milion

Možná máte k elektromobilům podobné výhrady jako většina prakticky založených lidí, totiž že na jedno nabití baterií moc daleko nedojedou a pak musejí pár...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Suzuki Ignis
Kapesní teréňák i městský frajer. Ignis je v Česku, má italský oblek

Po deseti letech se vrací na scénu Suzuki Ignis. Jde opět o SUV velikosti malého auta, které překvapí jízdními schopnostmi a nezklame možností pořídit si pohon...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.