Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Octaviím kralují motory 1.6 a 1.9 TDI

  13:54aktualizováno  13:54
- Vítězný benzinový motor 1.6 o výkonu 74 kilowattů (100 koní) slučuje ve Škodě Octavia solidní cenu s dostatečným výkonem. Vyplývá to z testu MF DNES, který se uskutečnil ve druhém květnovém týdnu na silnicích Křivoklátska, Prahy a Velkopopovicka za účasti sedmi testujících řidičů a porovnával tři octavie s motory, o něž je v Česku největší zájem. Slabší z rovněž velmi oblíbených turbodieselů (66 kW) se představil jako drahý, ovšem dostatečně svižný a úsporný. Zákazníci často sahají i po jeho silnější variantě (81 kW), která je ještě o poznání dražší a s tendencí ke sportovní jízdě.

Z informací mladoboleslavské Škody Auto plyne, že většina zájemců je ochotna zaplatit za octavii více než 400 tisíc korun. Menšina volí méně výkonné a levnější verze s motory 1.4 (44 kW), 1.6 (55 kW) a 1.9 SDI (50 kW).

Populární nejen v Česku

Dřívější testy MF DNES ukázaly, že slabší benzinové motory uspokojí toho, kdo pravidelně nejezdí na dlouhé vzdálenosti, a přitom využije obrovský prostor pro zavazadla a dost místa na předních sedadlech. Naopak málo vhodným vozidlem jsou lacinější octavie pro řidiče, který často jezdí po dálnici.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Octavia 
můžete koupit na www.automodul.cz

Kromě levnějších benzinových motorů se nabízí jako zajímavá volba i nepřeplňovaný naftový motor SDI. Octavia s tímto pohonem patří pružností k podprůměru, ale přesvědčuje nízkou spotřebou nafty. Ne náhodou s tímto pohonem jezdí v západní Evropě řady Volkswagenů Golf a dalších koncernových sourozenců.

Největší zájem je o verze 1.6 (74 kW/100 k), 1.9 TDI (66 kW/90 k) a 1.9 TDI (81 kW/110 k). "Tyto motory nejsou nejoblíbenější jen v tuzemsku, ale také u slovenských a německých zákazníků," komentuje statistiky prodejů na největších trzích mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.

Šetří za všech okolností

Z výsledků měření v nezávislé zkušebně Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze je největším rychlíkem z testovaných verzí silnější turbodiesel. Jeho zrychlení a pružnost udělá radost řidičům, kteří rádi přinejmenším občas zaslechnou při rozjezdu pištění pneumatik.

To slibuje i druhý rychlostní stupeň. Spotřebu výkonné octavie přitom lze držet pod pěti litry. Dokázalo to také měření na zkušební trase, kde octavia spotřebovala 4,8 litru nafty na sto kilometrů. "I když se s tímto motorem jezdí s těžkou nohou na plynu a převážně ve městě, nepřekročí spotřeba sedm litrů," říká Michal Kolář, člen poroty, která v testu nejprodávanějších octavií zastupovala širokou motoristickou veřejnost.

Ani o dvacet koní slabší verze naftového turbomotoru nesklidila kritiku poroty, byť se do testu podařilo zařadit slabší turbodiesel pouze v kombinaci 4x4 Combi. Čtyřkolka je těžší než běžná verze a oproti ní zrychluje o něco pomaleji a při vyšší spotřebě. "Bohatě stačí, protože má k dispozici velký točivý moment," míní další z hodnotitelů Vladimír Petruš. Při měření spotřeby spolykala Octavia 1,9 TDI 4x4 Combi SLX 5,2 litrů nafty na sto kilometrů.

Žíznivější než konkurenti

Ačkoliv přeplňované naftové motory pod kapotou octavií již nepatří mezi technické novinky, dávají tušit nelibé vlastnosti svých hlučných a nekultivovaných dieselových předchůdců jen bezprostředně po nastartování. "Když se rozjedou do běžné dálniční rychlosti, jsou příjemně tiché," soudí porotce Kolář.

To u zákazníků rovněž velmi oblíbený benzinový motor 1.6 s výkonem sta koní je právě při jízdě po dálnici o něco hlučnější, protože pracuje ve vyšších otáčkách. Ale ani v případě stokoňového motoru nejde o lenocha, se kterým by byl strach předjíždět. Jeho osmiventilová technika zaručuje dobrý zátah již od nízkých otáček a solidní pružnost dokazují i výsledky měření v ÚSMD.

A konečně - na testovacím okruhu polykala Octavia 1.6 přesně 6,9 litrů benzinu na sto kilometrů. To není nejméně na stejné trase měly v předchozích testech podobně výkonné konkurenční šestnáctistovky menší žízeň. Třemi oblíbenými motory nabídka motorů pro octavii nekončí. Následují silnější benzinové verze 2.0 a přeplňovaný motor 1.8 s výkonem 150 koní.

Zatímco dvoulitr zákazníky neláká svou vyšší cenou, motor 1.8 turbo dělá z octavie závodníka v civilním kabátě. Jeho ještě silnější variace se skrývají například i pod kapotou ryze sportovního kupé Audi TT. V široké nabídce octavií nechybí ani automatická převodovka a luxusní verze Laurin & Klement, jehož cena v plné výbavě atakuje hranici milionu korun. To je v porovnání s nejlacinější Octavií 1.4 LX téměř trojnásobek.

Vzadu komfort jen pro děti

Srovnávací test potvrdil výborné jízdní vlastnosti octavie. "Ať už má pod kapotou jakýkoliv motor, podvozek je nadprůměrný," hodnotí porotce Vladimír Petruš. "Testovali jsme tři auta a všechna jsou výborně dílensky zpracovaná," všímá si další člen poroty Ivan Zatyko.

Dříve kritizovaná přístrojová deska dostala před dvěma lety kvalitnější plasty, od té doby výtky ustaly. U testovaných aut se však přece jen projevovaly nedostatky. Ze sedadla řidiče se občas ozývalo vrzání, otevírání kufru dvou ze tří octavií bylo pro prsty namáhavé a zadní sklo jednoho z testovaných sedanů značně zkreslovalo obrysy vzadu jedoucích aut.

Kromě zkušeností z přímého srovnání hovoří pro koupi octavie i další okolnosti. Mladoboleslavská limuzína s přibývajícími léty dobře udržuje svou hodnotu, v tuzemsku má největší servisní síť a havarijní pojištění je u většiny pojišťoven levnější než pro zahraniční vozy. Největším nedostatkem octavie tak zůstává malý prostor na zadních sedadlech.

V tomto ohledu automobil patří v nižší střední třídě k podprůměru, přičemž jej porazí i nejeden zástupce ještě menších vozů, jako jsou Felicia, Fabia či Opel Corsa. Zkušenosti ukazují, že prostor na zadních sedadlech octavie stačí dětem do věku kolem 13 až 14 let. Starší a vzrostlejší nemohou čekat velký komfort.

Do octavie se hůře nastupuje

Tělesně postižení s těžšími handicapy mají při nastupování a vystupování z octavie problémy. Důvodem je masivní práh dveří. Naopak dobrá je šířka předních dveří a objemný kufr. Zavírání mohutného víka zavazadlového prostoru však vyžaduje námahu. Praktické je, že přes zadní dveře lze díky aretačním bodům jednoduše nakládat vozík.
Martin Kovář, autor hodnotí vozy z pozice tělesně handicapovaného člověka

Výsledky srovnávacího testu

V hodnocení tří redaktorů přílohy << AUTO MOTO>>  a čtyř zástupců motoristické veřejnosti zvítězila Škoda Octavia 1.6 MPI (74 kilowattů) GLXi. Ukázala se jako ekonomicky nejvhodnější pro průměrného motoristu, jakých je většina. Z turbodieselů dostal přednost - opět z ekonomických důvodů - slabší a levnější typ, přičemž svou roli sehrála také okolnost, že byl v karoserii kombi.

Hodnocení MF DNES

Vůz

body

pořadí

Škoda Octavia 1.6 MPI (74 kW)

16

1

Škoda Octavia 1.9 TDI (66 kW)

15

2

Škoda Octavia 1.9 TDI (81 kW)

10

3

Poznámka: 1. místo - 3 body, 2. místo - 2 body, 3. místo - 1 bod
Pramen: MF DNES
Názory veřejné poroty viz str. 6

Přednosti a slabiny octavie

PLUSY 
- prostor vpředu
- bezpečný a komfortní podvozek
- tuhá, ale pohodlná sedadla
- široká servisní síť
- levnější pojištění ve srovnání s konkurencí
- kvalita výrobního zpracování
- objemný kufr
- široká nabídka výbav i motorů
- komfort řidiče - dvěma směry nastavitelný volant a výškově regulovatelné sedadlo řidiče
- pomalejší ztráta hodnoty
- kvalitní brzdy
- přesné řazení rychlostních stupňů
- úsporné naftové motory
- atraktivní design
- praktická dvojitá podlaha u kombi (za příplatek)
- verze 4x4
- nabídka automatických převodovek
- spolehlivé díly koncernu Volkswagen
- přehledné ovládací prvky
- přesné řízení
- jednodušší a levnější přestavba na LPG ve srovnání se zahraniční konkurencí 

MINUSY
- nedostatek místa na zadních sedadlech
- drahý ABS
- špatný výhled dozadu
- vrzající sedadla
- chybí pátá opěrka hlavy
- pouze dvoubodový pás vzadu uprostřed
- motory nemají nejmodernější techniku
- vyšší hrana kufru
- vyšší ceny náhradních dílů
- žíznivé benzinové motory
- nekomfortní sezení na zadním sedadle uprostřed

Redakčního testu se zůčastnily tři Škody Octavia - benzinová 1,6 a dvě verze naftového motoru 1,9 TDI.

Autor:




Nejčtenější

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Další z rubriky

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.