Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od listopadu musí mít zimáky všichni. Prodejci slibují zdražení

aktualizováno 
Když nebudete mít po prvním listopadu na ledu nebo sněhu zimní gumy, čeká vás pokuta. Zout zimáky můžete zase až v dubnu příštího roku. Prodejci pneumatik letos v tuzemsku očekávají nárůst zájmu o zimní gumy o deset až patnáct procent.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Pořízení zimních gum není lacinou záležitostí. Obout fabii do zimního se dá do pěti tisíc, u superbu to může být ale klidně i patnáct až dvacet.

"Nabídka obchodů s tímto vybavením se bude s rostoucí poptávkou zužovat," varuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného serveru AutemBezpečně.cz. "V listopadu a především v prosinci už mohou být nejžádanější rozměry gum vyprodané," upozorňuje. Nákup zimního obutí proto Petr Buček radí neodkládat.

Jak poznáte zimní pneumatiku

Zimní pneumatika má více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh.

Dalším bezpečným poznávacím znamením je nápis M+S, nebo symbol sněhové vločky na boku pneumatiky. Odborníci doporučují přezout na zimní pláště, když průměrné denní teploty klesnou k sedmi stupňům Celsia.

I když se obchodníci na letošní nápor snažili předzásobit, sami očekávají, že sklady budou rychle prázdné a ceny dostupného obutí skokově porostou.

Na druhou stranu si dejte pozor na pneumatiky, které prodejci vytahují ze skladu neprodané po lonské sezoně. Zimní guma stárne a po čtyřech letech je zralá na výměnu, protože je ztvrdlá a nemá požadovanou přilnavost za nízkých teplot. Při nákupu si tedy zkontrolujte datum výroby pneumatiky. Všechny pneumatiky mají na bočnici takzvaný DOT kód, který udává datum výroby. Bývá v oválném rámečku. "Dvě první číslice udávají týden výroby, druhé dvě potom rok," vysvětluje na svých stránkách výrobce pneumatik Continental.

"Zvýšený zájem lze pozorovat již od počátku září. Důvodem však není pouze nová úprava, ale především avizované zdražování pneumatik ze strany výrobců a efekt dojíždění zimních pneumatik v letních měsících," říká jednatel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Například Bridgestone plánuje podle marketingového specialisty Jaroslava Třetiny v listopadu další vlnu zdražování, která bude znamenat celkové zvýšení cen proti loňsku o desetinu. Goodyear zvýší ceny dokonce o 13 procent. Důvodem je růst cen ropy a kaučuku na světových trzích spolu se zdražováním energií.

"Díky současným podmínkám se ceny pneumatik během následujících dvou měsíců mohou vyšplhat až na 1,5násobek. Jednoduché ale nebude ani objednání do servisu. Lidé často nechávají přezutí doslova na poslední chvíli. Díky tomu se v servisech objeví dlouhé pořadníky," předpověděl Václav Částka ze společnosti Dobré pneu.

Již v roce 2008 používalo zimní pneu podle marketingového manažera Goodyear Dunlop Tires Borise Tománka víc než 70 procent tuzemských řidičů a téměř devět z deseti motoristů, kteří jezdí automobilem denně. "Proto neočekáváme dramatický nárůst poptávky způsobený legislativní změnou," dodal.

Do loňského roku bylo v Česku nutné nazouvat zimní pneu jen na úsecích označených dopravní značkou "zimní výbava". Letos jsou zimní gumy v případě nepříznivých podmínek povinné na všech komunikacích od listopadu do konce března. Povinnost přezouvat na zimní obutí platí pro zasněžené silnice i v sousedním Německu, Rakousku a na Slovensku. V Polsku naopak zimní gumy povinné nejsou.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.