Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od pump zmizí olovo

aktualizováno 
Od Nového roku se u tuzemských čerpacích stanic mnohé mění. Rozhodující je, že nejužívanější paliva - kromě nafty/dieselu - dostanou nové úřední názvy a z nabídky zmizí veškerý olovnatý benzin. Většina motoristů se v té souvislosti bude zamýšlet nad svým dalším ježděním. Kdo má modernější auto s katalyzátorem, ten se jen naučí, že jeho palivo - složením naprosto stejné jako dosud - už nenese jméno Natural 91 a 95, nýbrž Normal či Super, dosavadní Super Plus zůstává beze změny. Ovšem zhruba milion motoristů, kteří pro své starší vozy bez katalyzátorů dosud využívají olovnatá paliva, se s novinkami potká konkrétněji a ve svém rozhodování se rozdělí na dvě skupiny.

Ti, kdož dosud ke své spokojenosti využívali olovnatý Special 91, budou tankovat rovněž Special 91 a vůbec je nemusí zajímat, že olovo v něm nahradili méně škodlivým draslíkem už v rafinerii. Ne jvětší změny tak čekají na jezdce, kteří dlouhé roky používali olovnatý benzin zvaný Super. Nemají-li auta, která vysloveně nepřijmou nic jiného, tak mohou za cenu nepatrně sníženého výkonu poupravit seřízení motoru a přejít rovněž na draslíkový benzin Special. Ostatním nezbude než kupovat bezolovnaté palivo a individuálně je upravovat draslíkovou přísadou. Zřejmě nejběžnější a pravděpodobně nejlevnější tuzemský přípravek ponese název Benadit a bude k mání v různých baleních hlavně u pump.

Příklad dala Evropa

Evropská unie se olovnatých benzinů zbavila nejpozději k začátku letošního roku a Česko ji následuje s ročním zpožděním. "Z předpisů plyne, že od l. ledna 2001 již nepatří olovnaté benziny ke schváleným palivům. Nelze je tedy používat ani prodávat," říká místopředseda představenstva Ústavu paliv a maziv, a. s., Praha, Vladimír Matějovský. Protože v Česku přece jen jezdí víc starších automobilů, které byly původně konstruovány na olovnatý benzin, než v západní Evropě, zůstane většině jejich majitelů možnost pohodlného a naprosto nekomplikovaného tankování - tedy bez individuálního přidávání jakýchkoliv přísad - i nadále. Už ve výrobě v rafineriích totiž životnímu prostředí škodlivé olovo nahradí hygienicky přijatelnější draslík a palivo, které si udrží dokonce i oranžovou barvu dosavadního Specialu 91, zůstane u většiny pump k dispozici. Na přechodnou dobu, zní úřední rozhodnutí. "Dokud bude spotřeba takového paliva činit víc než deset procent z celkového množství, tak se u čerpacích stanic udrží. Může to být třeba i několik let," vysvětluje Vladimír Matějovský.

Někteří řidiči ušetří

Vladimír Matějovský věří spíš v delší než v kratší čas nabídky zmíněného benzinu. "Nejobyčejnější starší auta, která dosud jezdila na olovnatý Special 91, mají většinou nepříliš movití lidé, kteří je budou udržovat v provozu tak dlouho, jak jen to bude možné," doplňuje Vladimír Matějovský. Podle jeho názoru by se cena paliva, ve kterém olovo už ve výrobě v rafinerii nahradí draslík, neměla měnit. "Není k tomu žádný důvod," říká Vladimír Matějovský. Individuálně přidávaná aditiva však litr benzinu zhruba o 50 haléřů prodraží. Nicméně ve skutečnosti motoristé dosud využívající olovnatý benzin Super 96 budou jezdit levněji. Litr bezolovnatého 95oktanového paliva před úpravou je totiž minimálně o korunu levnější.

Většině stačí Special 91

Je však ještě řada motoristů, kteří svému automobilu buď chtějí, nebo musí dávat víceoktanový benzin - něco takového, jako dosud byl Super 96. "Ti udělají dobře, když znovu zváží, zda je takové palivo pro jejich vůz skutečně nezbytné," pokračuje Vladimír Matějovský. "Pakliže postačí pouhé nové seřízení motoru, lze i s těmito vozy přejít na Special 91 s draslíkem," doporučuje Vladimír Matějovský. Za pravdu mu dávají například zkušenosti mnoha majitelů dosud velmi rozšířených ruských automobilů Lada výkonnějších modelů. "Pro VAZ 2103 je sice předepsán benzin Super 96, ale já jsem od samého začátku jezdil na Special 91. Jen jsem jinak seřídil předstih. Jednou jsem vozu omylem dal Super 96 a nijak jsem to v jízdě nepoznal. Je samozřejmé, že i nadále budu jezdit na Special 91," říká Jiří Černý z Plzně, jehož VAZ 2103 má nyní už přes čtvrt milionu kilometrů. Kdo však na takové praktiky kvůli svému vozu opravdu nemůže nebo nechce přistoupit, ten bude do paliva míchat draslíkovou přísadu. Nejčastěji asi Benadit BA, který koupí u čerpacích stanic v různém balení. Stačí, když si motorista přečte jednoduchý návod k použití. Nejdůležitější zásada říká, že přísadu je třeba nalít do nádrže před tankováním benzinu. Podmínkou je správný odhad množství benzinu, který se do nádrže vejde. "Přísada pak zajistí správné mazání netvrzených ventilových sedel," upřesňuje Vladimír Matějovský.

Někdo bude míchat Super

Motoristé, kteří budou do paliva svých vozů individuálně přidávat draslíkovou přísadu, budou stát ještě před jedním rozhodnutím: jaké oktanové číslo benzinu zvolit místo dosavadního benzinu Super 96, který z trhu mizí bez náhrady? "Logicky nejblíž bude benzin s 95 oktany, který od Nového roku ponese název Super. Podle mého názoru plně postačí," odpovídá Vladimír Matějovský. "Kdo ale bude chtít za každou cenu vyšší oktanovou hladinu, ten může ve zvoleném poměru - třeba dva ku jedné či jakkoliv jinak - míchat budoucí Super s 95 oktany a Super Plus s 98 oktany."

Nálepky jsou jednotné

Lze očekávat, že i od 1. ledna udrží některé firmy dosud tradiční názvy paliv s nadějí, že tím usnadní méně zkušeným řidičům orientaci mezi stojany. "Takový postup ničemu neodporuje. Prospěšnou novinkou ale je, že na každém stojanu povinně bude kulatá černobílá nálepka s názvem paliva a s číslem normy, které odpovídá. Porozumí každý - půjde o oficiální evropské názvy," sděluje Vladimír Matějovský. Natolik zásadní změnu, která by se dotkla najednou několika druhů paliv, zdejší motorismus nepamatuje. Nicméně odborníci očekávají, že vše je připraveno tak, aby se dění u tuzemských benzinových čerpacích stanic obešlo od začátku nadcházejícího roku bez problémů. "V zásadě nejde o nic složitého, odpovídající benzin nikomu chybět nebude," shrnuje Vladimír Matějovský. "Země západní Evropy - a kromě jiných od roku 1995 i Slovensko - už mají změnu za sebou, a nikde potíže nezaznamenali."

Specialu se stále prodá dost

Většina automobilů v tuzemsku jezdí na bezolovnaté benziny. Z olovnatých paliv neustále ztrácí na významu Super 96, který od nového roku zmizí od čerpacích stanic bez náhrady. Olovnatý Special 91 náhradu dostává a podle informací Vladimíra Matějovského z pražského Ústavu paliv a maziv ji bude mít tak dlouho, dokud podíl neklesne pod deset procent celkového prodeje.
(hč)

Staré označení benzinů do 31. 12. 2000

označení

druh

oktanové číslo

Super

olovnatý

96

Special

olovnatý

91

Super Plus

bezolovnatý

98

Natural

bezolovnatý

95

Natural

bezolovnatý

91

Nové označení benzinů od 1. 1. 2001

označení

druh

oktanové číslo

Super

není, zrušen bez náhrady

 

Special

bez olova, s draslíkem 1)

91

Super Plus

bezolovnatý

98

Super

bezolovnatý

95

Normal

bezolovnatý

91

Poznámka: 1) je určen pro starší typy vozidel s motory bez tvrzených sedel ventilů
Pramen: Ústav paliv a maziv Praha

 

Podíl benzinů na trhu v Česku 1)

druhy benzinů

% obchodu

bezolovnaté

77,7

olovnatý Special 91

18,5

olovnatý Super 96

3,8

Poznámka: 1) v období od ledna do září 2000
Pramen: Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu



Pracovníci benzinových čerpacích stanic se už připravují na změny názvů nabízených pohonných hmot tak, jak budou platit od 1. ledna 2001.

Nabídka čerpacích stanic bude od začátku příštího roku postrádat olovnatý benzin Super 96, který ze stojanů zmizí bez náhrady.

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.