Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od svíčky k natáčecímu bixenonu

aktualizováno 
Nadskakuju na sedadle, snažím se z něj nespadnout, křečovitě svírám obrovský tenoučký volant. Je lednová noc, skoro nic nevidím, světla mžourají jen pár metrů před majestátním Opelem Olympia z roku 1959, s nímž bloudím po testovacím polygonu této automobilky.

Prvním autům sloužila světla k tomu, aby byla vůbec vidět. Ilustrační foto | foto: Martin StolařMF DNES

Navíc začíná pršet – co pršet, lít; a pod volantem žádná páčka se stěrači. Někde budou, ale uvnitř auta nesvítí jediné světélko, žádný ovladač není podsvícený.

Zastavuju s nadávkami, jak vůbec kdysi mohli řidiči takhle jezdit; stěrače se zapínají až skoro u spolujezdce. Objevuju dálková světla, ovládají se šlapacím vypínačem na podlaze vedle spojky, ale jako by se nic nezměnilo. Pořád toho moc nevidím.

Vracím se na "základnu" a beru si dalšího veterána, Opel Kadett z roku 1963, pak o tři roky novější GT, mantu o rok mladší než já (1973) – ta už konečně svými halogenovými žárovkami svítí jakžtakž normálně. Calibra z roku 1991 je téměř na úrovni současných aut, ale s tím, co mě čeká, se to srovnat nedá.

Sedám za volant Opelu Vectra, vedle mne technik, který mi vysvětluje, co dokážou "adaptivní světlomety" nové generace, chystané pro budoucí vlajkovou loď s názvem Insignia – premiéru bude mít v červnu v Londýně.

Ani nic vysvětlovat nemusí, vidím to sám – v režimu maximálního výkonu se bixenonové výbojky rozzáří natolik, že noc vlastně zmizí.

Pak zkoušíme další výbornou věc: takzvaný městský režim, funkční do rychlosti 40 kilometrů v hodině – otočím volantem a pomocné světlo zasvítí "až za roh", takže hypotetického chodce bych v zatáčce určitě nepřehlédl.

Světlomety toho umějí mnohem víc – při rychlejší jízdě posunují vyzařovaný paprsek dopředu, až na 140 metrů před auto, při pomalejší jej vychylují na pravou stranu kvůli lepšímu osvětlení krajnice... nestačím to ani všechno vnímat, ale funguje to stoprocentně.

Dozvídám se, že nové světlomety vyvinul Opel s firmou Hella. Ta dodala základ natáčecího systému zvaného AFL (Adaptive Forward Lighting), který bude používat třeba také nová Škoda Superb; byť nebude mít tolik režimů jako Opel Insignia.

Právě tato světla jsem už měl možnost vyzkoušet loni na podzim na předsériových testech superbu; dnes však zažívám na vlastní kůži to neuvěřitelné srovnání docela nedávné minulosti s bezprostředně blízkou současností.

Stokrát si můžu říkat, jasně že nové auto bude svítit líp než staré, ale o tolik? Vždyť už od roku 1965 se používají halogenová světla, ale současný sofistikovaný reflektor se nedá se starým "hrncem" srovnat. Natož pak, když si uvědomíme, že v prvních světlech se zapalovaly voskové svíčky, pak acetylenové hořáky (do roku 1913) – sloužily však spíše k tomu, aby auto bylo vidět, šofér se musel spolehnout na vlastní bystrozrak.

Budoucnost pak má patřit technologii LED diod – Opel Insignia je bude používat v potkávacích světlech. Hlavní přínos je v úsporách energie – "ledky" spořádají šedesátkrát méně proudu než běžný světlomet, a vůz tak vyprodukuje výrazně méně emisí.

Autoři:




Nejčtenější

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů, ale připravte si milion

Možná máte k elektromobilům podobné výhrady jako většina prakticky založených lidí, totiž že na jedno nabití baterií moc daleko nedojedou a pak musejí pár...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Hyundai i20 1.2i 63kW Inclusive LPG
Hyundai i20 1.2i 63kW Inclusive LPG

r.v. 2013, naj. 168 000 km, LPG + benzín
139 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.