Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od tkalcovských stavů k největší automobilce světa

  11:08aktualizováno  11:08
Toyoty jsou synonymem spolehlivosti - v různých přehledech se pravidelně umisťují mezi vozy s nejmenším počtem poruch. První auto se značkou Toyota vyjelo právě před osmdesáti lety.

Toyota 2000GT | foto: Toyota

Automobilka, jejíž počátky je možné vystopovat na konci 19. století a která byla oficiálně založena před 70 lety, 28. srpna 1937, navíc letos sesadila z pozice největšího světového výrobce aut americký koncern General Motors. Ford, který byl kdysi pro Japonce vzorem, předstihla Toyota už před čtyřmi lety.

Společnosti, která vznikla jako dcera výrobce tkalcovských stavů, patří ještě několik dalších prvenství. Model Corolla, který se vyrábí od roku 1966, je s více než 31 miliony prodaných kusů devíti generací nejprodávanějším vozem všech dob.

Toyota byla v roce 1957 první japonskou automobilkou, která se pokusila vyvážet své výrobky do USA. Firma patří také mezi průkopníky hybridního pohonu - první kusy modelu Prius, který kombinuje benzínový a elektrický motor, se prodaly už před deseti lety.

Na začátku automobilového gigantu byl jako u mnohých dalších japonských firem jeden muž. Sakiči Toyoda (1867-1930) pocházel z rodiny pěstitele bavlny a tkalce, už jako mladík se ale začal věnovat vylepšování tkalcovských stavů.

popisek INFOGRAFIKA
80 LET TOYOT

První patent získal ve 24 letech a do konce života jich přihlásil několik stovek, což jej řadí mezi desítku nejinvenčnějších Japonců všech dob. Obchodně se Toyodovi ale zpočátku příliš nevedlo, obrat přišel koncem 90. let 19. století s plně automatizovaným stavem.

Díky nižší ceně se mu podařilo prorazit a v roce 1926 založil společnost Toyoda Automatic Loom Works. O tři roky později se, krátce před smrtí, dožil úspěchu, když britská firma Platt Brothers koupila jeho patenty za 100 000 liber (v dnešních cenách přes osm milionů dolarů).

Po Sakičiho smrti převzal firmu jeho nejstarší syn Kiičiró (1894-1952). Strojní inženýr, který měl zkušenosti z cest po Evropě a USA (studoval i ve Fordových továrnách), navázal na otcovo rozhodnutí a rozšířil záběr firmy o výrobu automobilů.

V půli 30. let k tomu byly v Japonsku vhodné podmínky, když vláda zrušila zákony blokující rozvoj osobní dopravy.

První model A-1, vyvinutý podle amerických vzorů, vyjel v roce 1935, o rok později se představil model Toyoda AA, první čistě japonská konstrukce. Automobilová divize Toyodových závodů existovala už od roku 1933, až v roce 1937 se ale osamostatnila.

Získala i nový název - úpravou původního jména vznikla Toyota. Důvodem prý bylo to, že v jednom ze systémů japonského písma je možné jej zapsat osmi znaky a osmička je v Asii šťastné číslo.

Nová firma slušně prosperovala - nebyla sice první japonskou automobilkou, měla ale potřebné zázemí a není divu, že před válkou dosáhla měsíční produkce 1000 vozů. Za druhé světové války pak továrna vyráběla nákladní vozy a ke konci ji vážně poškodil americký nálet.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O TOYOTÁCH

Po roce 1945 se Toyota jen obtížně vzpamatovávala, až v roce 1949 povolili Spojenci produkci vozů pro soukromou potřebu. Otěže firmy tehdy převzal Ejdži Toyoda, synovec zakladatele, který rozhodl o exportu do USA.

První model Crown byl sice fiaskem, další ale uspěly a ukázaly, že japonské výrobky už nemusí nést punc nekvalitního zboží. Na kvalitu a spolehlivost Toyoty vsází dodnes, v historii továrny se tak najde několik modelů, které by se mohly počítat k legendám.

Patří k nim nádherné kupé 2000 GT z roku 1966, dobré jméno mají terénní Land Cruisery. Značka se proslavila i v závodech - fanoušci rallye dodnes vzpomínají na výkony Carlose Sainze v Toyotě Celica. Od roku 2002 je firma aktivní i ve formuli 1, zatím ale bez větších úspěchů.

Na začátku 80. let se Toyota, dosud vyrábějící auta spíš pro střední třídu, rozhodla soustředit i na trh luxusních vozů. První vůz se značkou Lexus se představil v roce 1989 a přes počáteční nedůvěru se stal nejprve v USA a později i v Evropě konkurentem značek Mercedes či BMW.

Toyota, ve které má dodnes hlavní slovo rodina Toyodů, dnes vlastní podíly také v dalších automobilkách - majoritní v Daihatsu a výrobci nákladních vozů Hino, drží i akcie firem Subaru, Isuzu a Yamaha.

Toyota Corolla první generace

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.