Toyota 2000GT

Toyota 2000GT | foto: Toyota

Od tkalcovských stavů k největší automobilce světa

  • 22
Toyoty jsou synonymem spolehlivosti - v různých přehledech se pravidelně umisťují mezi vozy s nejmenším počtem poruch. První auto se značkou Toyota vyjelo právě před osmdesáti lety.

Automobilka, jejíž počátky je možné vystopovat na konci 19. století a která byla oficiálně založena před 70 lety, 28. srpna 1937, navíc letos sesadila z pozice největšího světového výrobce aut americký koncern General Motors. Ford, který byl kdysi pro Japonce vzorem, předstihla Toyota už před čtyřmi lety.

Společnosti, která vznikla jako dcera výrobce tkalcovských stavů, patří ještě několik dalších prvenství. Model Corolla, který se vyrábí od roku 1966, je s více než 31 miliony prodaných kusů devíti generací nejprodávanějším vozem všech dob.

Toyota byla v roce 1957 první japonskou automobilkou, která se pokusila vyvážet své výrobky do USA. Firma patří také mezi průkopníky hybridního pohonu - první kusy modelu Prius, který kombinuje benzínový a elektrický motor, se prodaly už před deseti lety.

Na začátku automobilového gigantu byl jako u mnohých dalších japonských firem jeden muž. Sakiči Toyoda (1867-1930) pocházel z rodiny pěstitele bavlny a tkalce, už jako mladík se ale začal věnovat vylepšování tkalcovských stavů.

popisek INFOGRAFIKA
80 LET TOYOT

První patent získal ve 24 letech a do konce života jich přihlásil několik stovek, což jej řadí mezi desítku nejinvenčnějších Japonců všech dob. Obchodně se Toyodovi ale zpočátku příliš nevedlo, obrat přišel koncem 90. let 19. století s plně automatizovaným stavem.

Díky nižší ceně se mu podařilo prorazit a v roce 1926 založil společnost Toyoda Automatic Loom Works. O tři roky později se, krátce před smrtí, dožil úspěchu, když britská firma Platt Brothers koupila jeho patenty za 100 000 liber (v dnešních cenách přes osm milionů dolarů).

Po Sakičiho smrti převzal firmu jeho nejstarší syn Kiičiró (1894-1952). Strojní inženýr, který měl zkušenosti z cest po Evropě a USA (studoval i ve Fordových továrnách), navázal na otcovo rozhodnutí a rozšířil záběr firmy o výrobu automobilů.

V půli 30. let k tomu byly v Japonsku vhodné podmínky, když vláda zrušila zákony blokující rozvoj osobní dopravy.

První model A-1, vyvinutý podle amerických vzorů, vyjel v roce 1935, o rok později se představil model Toyoda AA, první čistě japonská konstrukce. Automobilová divize Toyodových závodů existovala už od roku 1933, až v roce 1937 se ale osamostatnila.

Získala i nový název - úpravou původního jména vznikla Toyota. Důvodem prý bylo to, že v jednom ze systémů japonského písma je možné jej zapsat osmi znaky a osmička je v Asii šťastné číslo.

Nová firma slušně prosperovala - nebyla sice první japonskou automobilkou, měla ale potřebné zázemí a není divu, že před válkou dosáhla měsíční produkce 1000 vozů. Za druhé světové války pak továrna vyráběla nákladní vozy a ke konci ji vážně poškodil americký nálet.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O TOYOTÁCH

Po roce 1945 se Toyota jen obtížně vzpamatovávala, až v roce 1949 povolili Spojenci produkci vozů pro soukromou potřebu. Otěže firmy tehdy převzal Ejdži Toyoda, synovec zakladatele, který rozhodl o exportu do USA.

První model Crown byl sice fiaskem, další ale uspěly a ukázaly, že japonské výrobky už nemusí nést punc nekvalitního zboží. Na kvalitu a spolehlivost Toyoty vsází dodnes, v historii továrny se tak najde několik modelů, které by se mohly počítat k legendám.

Patří k nim nádherné kupé 2000 GT z roku 1966, dobré jméno mají terénní Land Cruisery. Značka se proslavila i v závodech - fanoušci rallye dodnes vzpomínají na výkony Carlose Sainze v Toyotě Celica. Od roku 2002 je firma aktivní i ve formuli 1, zatím ale bez větších úspěchů.

Na začátku 80. let se Toyota, dosud vyrábějící auta spíš pro střední třídu, rozhodla soustředit i na trh luxusních vozů. První vůz se značkou Lexus se představil v roce 1989 a přes počáteční nedůvěru se stal nejprve v USA a později i v Evropě konkurentem značek Mercedes či BMW.

Toyota, ve které má dodnes hlavní slovo rodina Toyodů, dnes vlastní podíly také v dalších automobilkách - majoritní v Daihatsu a výrobci nákladních vozů Hino, drží i akcie firem Subaru, Isuzu a Yamaha.

Toyota Corolla první generace

,