Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Je staré, ale nevzdám se ho. I když má málo oranžový blinkr

Miluji naše auto. Je to dělník. Jedenáctiletý pracant, který bez řečí převeze šest padesátikilových pytlů krmení pro domácí havěť, a i když si po naložení trošku přidřepne, na jeho výkonu to není poznat.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Na začátku to s ním ovšem bylo napínavé. Když jsme si automobil pořídili, měl rok a najeto dvacet tisíc kilometrů. Jeli jsme pro něj přímo do továrny. Sedl jsem za volant zánovního kombíku a těšil se, jak předvede více než jeho o deset koňských sil slabší předchůdce. Vydal jsem se po dálnici ku Praze. Něco mi připadalo divné. Netáhlo to. Jak se ručička tachometru líně šinula k povolené stotřicítce, dostavilo se zklamání: Vybrali jsme špatně!

Došoural jsem se domů a zavolal do fabriky, že něco není v pořádku. „Tak to zítra ráno přivezte, podíváme se na to,“ řekl pán a navodil mi náladu opatrného optimismu. Druhý den ráno jsme dorazili do továrního servisu. Uběhlo jen pět minut a technik povídá: „Je to hotové.“ „Co tomu bylo?“ ptám se. „Nic, jenom vypadla hadice od turba.“ Poděkoval jsem, nastartoval a zamířil k dálnici. Tam jsem na to šlápl. Když sepnulo turbodmychadlo, cítil jsem, jak mě akcelerační síla zamačkává do sedačky. Ono to táhlo. A jak!

Od tohoto okamžiku úlevy uběhlo deset let. Náš jedenáctiletý dělník má najeto 220 tisíc. Od začátku se držím rady kamaráda automechanika, abych pravidelně podstupoval doporučené zásahy. Něco to stojí, ale jsem přesvědčen, že se to vyplatí. Chci, aby náš dělník vydržel co nejdéle, třeba ještě patnáct let, tři sta tisíc kilometrů. Nechci nové auto. Četl jsem v jednom průzkumu, že běžné automobily ztrácejí zhruba deset procent ceny ročně po dobu prvních pěti let (více čtěte zde). Proč tedy utrácet za něco, co bude mít okamžitě nižší hodnotu?

Ovšem ten hlavní důvod, proč doufám v nesmrtelnost našeho vozu, je jeho pohonná jednotka. Má totiž pod kapotou motor, který se od roku 2010 nevyrábí. Že prý moc kouřil, a tak se nevešel do nové ekologické normy. Jako laik nevím, jestli skutečně moc kouří, ale jako pravidelný klient tohoto motoru vím jedno jistě: poměr spotřeba/výkon je fantastický. Ano, riskuji, že mě s ním časem nepustí do města, protože to bude až moc starý náruživý kuřák. Ale to mi nevadí.

Hlavně ho chci udržet v takové kondici, aby mi každé dva roky dali technickou. Čerstvá zkušenost ovšem naznačuje, že to bude čím dál těžší. Od letošního ledna jsou Stanice technické kontroly pod větší kontrolou než v minulosti. Aby se předešlo korupcí zavánějícím podvodům, kdy auto dostalo technickou, aniž na stanici vůbec přijelo. Minulý týden mi volal kamarád automechanik, u kterého byl náš vůz na údržbě, a povídá: „Mám špatnou zprávu. Auto nedostalo technickou.“ Důvody uvedli na STK dva. Zaprvé: pravý přední ukazatel směru blikal málo oranžově. Za těch jedenáct let se lehce oloupala oranžová barva ze žárovky ve směrovce. Dobrá, uznávám, je to chyba. Ale nedat kvůli tomu technickou? A druhý důvod k jejímu neudělení: poškozený zadní nárazník. Před lety jsem při couvání o něco zavadil a vytvořil v prostředku nárazníku dvoucentimetrovou prasklinku. Ne díru s ostrými rohy, vypadalo to spíš, jako když na houbách zachytnete rukávem o větvičku a lehce si natrhnete košili.

Automechanik vyměnil žárovku, zaletoval nárazník a druhý den auto prošlo. Žádné poučení z toho neplyne, pouze se zjevilo hořké poznání. Chvályhodné zpřísnění dozoru nad STK přineslo negativní efekt, který odnesou i řidiči nepodvodníci: přehnanou pečlivost, kdy jsou techničtí kontroloři papežštější než papež.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...