Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Je staré, ale nevzdám se ho. I když má málo oranžový blinkr

aktualizováno 
Miluji naše auto. Je to dělník. Jedenáctiletý pracant, který bez řečí převeze šest padesátikilových pytlů krmení pro domácí havěť, a i když si po naložení trošku přidřepne, na jeho výkonu to není poznat.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Na začátku to s ním ovšem bylo napínavé. Když jsme si automobil pořídili, měl rok a najeto dvacet tisíc kilometrů. Jeli jsme pro něj přímo do továrny. Sedl jsem za volant zánovního kombíku a těšil se, jak předvede více než jeho o deset koňských sil slabší předchůdce. Vydal jsem se po dálnici ku Praze. Něco mi připadalo divné. Netáhlo to. Jak se ručička tachometru líně šinula k povolené stotřicítce, dostavilo se zklamání: Vybrali jsme špatně!

Došoural jsem se domů a zavolal do fabriky, že něco není v pořádku. „Tak to zítra ráno přivezte, podíváme se na to,“ řekl pán a navodil mi náladu opatrného optimismu. Druhý den ráno jsme dorazili do továrního servisu. Uběhlo jen pět minut a technik povídá: „Je to hotové.“ „Co tomu bylo?“ ptám se. „Nic, jenom vypadla hadice od turba.“ Poděkoval jsem, nastartoval a zamířil k dálnici. Tam jsem na to šlápl. Když sepnulo turbodmychadlo, cítil jsem, jak mě akcelerační síla zamačkává do sedačky. Ono to táhlo. A jak!

Od tohoto okamžiku úlevy uběhlo deset let. Náš jedenáctiletý dělník má najeto 220 tisíc. Od začátku se držím rady kamaráda automechanika, abych pravidelně podstupoval doporučené zásahy. Něco to stojí, ale jsem přesvědčen, že se to vyplatí. Chci, aby náš dělník vydržel co nejdéle, třeba ještě patnáct let, tři sta tisíc kilometrů. Nechci nové auto. Četl jsem v jednom průzkumu, že běžné automobily ztrácejí zhruba deset procent ceny ročně po dobu prvních pěti let (více čtěte zde). Proč tedy utrácet za něco, co bude mít okamžitě nižší hodnotu?

Může se hodit

Automodul.cz přináší každý den nové nabídky vozů k prodeji.

Ovšem ten hlavní důvod, proč doufám v nesmrtelnost našeho vozu, je jeho pohonná jednotka. Má totiž pod kapotou motor, který se od roku 2010 nevyrábí. Že prý moc kouřil, a tak se nevešel do nové ekologické normy. Jako laik nevím, jestli skutečně moc kouří, ale jako pravidelný klient tohoto motoru vím jedno jistě: poměr spotřeba/výkon je fantastický. Ano, riskuji, že mě s ním časem nepustí do města, protože to bude až moc starý náruživý kuřák. Ale to mi nevadí.

Hlavně ho chci udržet v takové kondici, aby mi každé dva roky dali technickou. Čerstvá zkušenost ovšem naznačuje, že to bude čím dál těžší. Od letošního ledna jsou Stanice technické kontroly pod větší kontrolou než v minulosti. Aby se předešlo korupcí zavánějícím podvodům, kdy auto dostalo technickou, aniž na stanici vůbec přijelo. Minulý týden mi volal kamarád automechanik, u kterého byl náš vůz na údržbě, a povídá: „Mám špatnou zprávu. Auto nedostalo technickou.“ Důvody uvedli na STK dva. Zaprvé: pravý přední ukazatel směru blikal málo oranžově. Za těch jedenáct let se lehce oloupala oranžová barva ze žárovky ve směrovce. Dobrá, uznávám, je to chyba. Ale nedat kvůli tomu technickou? A druhý důvod k jejímu neudělení: poškozený zadní nárazník. Před lety jsem při couvání o něco zavadil a vytvořil v prostředku nárazníku dvoucentimetrovou prasklinku. Ne díru s ostrými rohy, vypadalo to spíš, jako když na houbách zachytnete rukávem o větvičku a lehce si natrhnete košili.

Automechanik vyměnil žárovku, zaletoval nárazník a druhý den auto prošlo. Žádné poučení z toho neplyne, pouze se zjevilo hořké poznání. Chvályhodné zpřísnění dozoru nad STK přineslo negativní efekt, který odnesou i řidiči nepodvodníci: přehnanou pečlivost, kdy jsou techničtí kontroloři papežštější než papež.

Autoři:


Témata: dálnice, podvod


Nejčtenější

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Další z rubriky

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek


OBRAZEM: Pokochejte se krásou starých závoďáků

Krátkou výstavu českých automobilů ve svých historických prostorách v Konviktské ulici uspořádalo o uplynulém víkendu České vysoké učení technické v Praze....  celý článek

Martin Havelka se svým Zetorem 25 na srazu historických traktorů v Polsku v...
Autofotka týdne: Nadšenec pojede k polskému moři na slavném zetoru

S traktorem, který vznikl před více než půl stoletím, se vydává na cestu nadšenec Martin Havelka. Stejně jako loni vyjíždí ze Škrdlovic na Vysočině do...  celý článek

Subaru XV 2,0D Comfort
Subaru XV 2,0D Comfort

r.v. 2015, naj. 18 000 km, diesel
499 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.