Dálnice A17

Dálnice A17 | foto: deges.de

Odbyté dálnice mají už i v Německu. Tunely na dálnici do Drážďan netěsní

  • 61
Na saské dálnici A17, spojující Drážďany s Českem, vznikly vinou nekvalitní stavby škody za miliony eur. Píše deník Sächsische Zeitung, podle něhož mají padající náspy či netěsnící tunely za následek, že je německý tah navazující na českou dálnici D8 trvalým staveništěm.

Hlavním problémem jsou podle listu dva netěsnící tunely u saské metropole, do nichž prosakuje z okolních skal voda, která ohrožuje jak samotné stavby, tak řidiče. Dölzschenský a coschützský tunel měří dohromady téměř 3,5 kilometru a do provozu byly uvedeny na konci roku 2004. Od té doby ale podle Sächsische Zeitung ze spár v betonu kape voda.

To se projevilo i během dvou posledních extrémních zim, kdy ze stropu tunelů visely rampouchy a vozovka v nich namrzala. Vytmelování netěsnících spár si už podle deníku vyžádalo dodatečné náklady ve výši deseti milionů eur (248 milionů Kč) a opakované omezení provozu v obou tunelech.

Příčinou těchto problémů jsou stavební vady. Podle mluvčího saského úřadu pro správu dálnic Burkharda Zscheischlera byla totiž při jejich budování značně poničena umělá izolace. Jelikož se ještě nepodařilo všechny spáry utěsnit, musí se podle něj řidiči i v budoucnu připravit na uzavírky v těchto úsecích, které jsou pro Čechy nejkratší spojnicí s Berlínem a severem Německa.

Vady na dálnici A17

Další fotky ZDE

Náklady na opravy by podle Zscheischlera měla nést stavební firma, která byla za stavbu odpovědná. Společnost Walter Bau ale zkrachovala a od roku 2005 je v insolvenčním řízení. Podle jeho správce nárokuje vůči ní téměř 13 000 věřitelů pohledávky ve výši 3,76 miliardy eur (přes 93 miliard Kč).

Netěsnící tunely ale nejsou podle Sächsische Zeitung jediným problémem saské A17. Řádně nefunguje ani technika, která v nich zajišťuje bezpečnost provozu. Lampy elektronických ukazatelů rychlosti často vypadávají a mnohem rychleji než obvykle se rozbíjejí. Kvůli padající náspům podél dálnice zase musí být rychlost v některých úsecích omezena na 100 kilometrů v hodině.

Dálnice A17 se začala budovat v roce 1998 a kompletně byla uvedena do provozu před čtyřmi roky. Měří necelých 45 kilometrů a její stavba stála podle údajů na internetu zhruba 646 milionů eur (16 miliard Kč). Na českých hranicích navazuje na nedokončenou dálnici D8, kde zbývá dobudovat asi šestnáctikilometrový úsek mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem. Nový ministr dopravy Vít Bárta označil nedávno její dostavbu za důležitou, peníze na ni ale neslíbil.

,