Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odepisovaný roomster dostane ještě šanci

  13:20aktualizováno  13:20
V historii Škody Auto najdete jen stěží model, který budí tak rozdílné názory. Pro jedny nepovedené a ošklivé auto, pro druhé mimořádně praktický vůz. Po letech propadů prodejů chytil loni roomster druhý dech a Škoda už mluví o tom, že připravuje jeho nástupce.

Škoda Roomster Greenline, 2010 | foto: Škoda auto

Přitom se mluvilo o tom, že výroba skončí. "Je to auto, které chceme dál vyrábět. Připravujeme jeho nástupce, ale musíme o něj bojovat," řekl šéf vývoje Eckhard
Scholz. Všechny modely v koncernu procházejí koncernovým schvalováním ve Wolfsburgu předtím, než se začnou sériově vyrábět, nejde o speciální proces jen pro roomster.

Podle Scholze by měl mít následník roomsteru lehčí život, protože by neměl design vozu zákazníky v názoru tolik rozdělovat.

Šéf automobilky Winfried Vahland přirovnal loni roomster k dítěti v rodině, které právě potřebuje více péče než ostatní. Té se loni dočkal – firma přišla například s polepy vozu, které částečně zatraktivnily jeho vzhled.

Prodejům pomohlo hlavně zlevnění. Auto, jehož cena začínala při uvedení v roce 2006 na 340 tisících korun, stojí teď v nejlevnější verzi o 115 tisíc méně. O konci výroby roomsteru se v posledních letech několikrát spekulovalo především kvůli slabým prodejním výsledkům. Péče loni přinesla nakonec výsledky, protože prodeje stouply o 11 procent
na 36 tisíc aut a odrazily se tak od předloňského dna.

Automobilka se chce dostat s prodeji alespoň na hranici padesáti tisíc aut ročně.

Roomster se loni vrátil mezi desítku nejprodávanějších vozů v Česku, jako firemní vozidlo ho používá například ČEZ nebo Coca-Cola. Velmi úspěšný je vůz především v  bývalých východoněmeckých zemích.

V Česku se úspěšnost podle šéfa tuzemského prodeje Petra Pečenky velmi liší podle dealerů.

"Hodně záleží na tom, jak se k nim prodejci staví, někteří roomsteru příliš nevěří a lidem nabízejí spíše jiné modely," tvrdí Pečenka.

Roomstery se dosud vyrábějí ve Vrchlabí, kde by však měla letos produkce aut skončit. Automobilka tají, zda se jejich výroba vrátí zpět do Kvasin, nebo se přesune do Mladé Boleslavi, pravděpodobnější jsou však Kvasiny.

Podle zdrojů MF DNES by měl být nový roomster delší než současná verze a měl by jezdit na podvozku Volkswagen Touran.

"Bude to nadále auto pro evropský trh, v Číně nebo Indii pro takový vůz nejsou zákazníci,“ dodal šéf prodeje Jürgen Stackmann. Vysvětluje, že v Číně a Indii musí být auto symbol úspěchu tříprostorové. I proto na indický trh uvedla značky sedan rapid.

Nedoceněný Roomster

Očima designéra

Roomster je nedoceněný automobil a zároveň tak trochu promarněná šance mít v modelovém portfoliu opravdu něco výrazného a přitom "simply clever". Pokud si ještě vzpomenete na první koncept, z kterého se vyvinula sériová verze, tak je jasné, že kompromisů bylo nakonec až příliš. Nevytratila se sice původní myšlenka (spíš naopak, ta je v sériovce ještě více zdůrazněna), ale švih sériovému vozu už chybí.

V praxi to znamená, že variabilita interiéru, nižší hrana zadních oken, velké páté dveře a další prvky splňují bezezbytku požadavky na praktické auto této kategorie, ale v exteriéru se tato řešení často setkávají s nepochopením a boj proti zažitým představám o podobě malého MPV spíše prohrávají. Vzhledem k zaměření škodovky jde ale jednoznačně o chvályhodný počin posunout kategorii malých MPV někam dál.

Jsem zvědavý jak se v nové generaci podaří propojit nový design škodovky a kolik toho zbyde z nesmírně originální koncepce současné generace.

Radek Laube, šéfredaktor časopisu AutoDesign&Styling

Původní studie Škody Roomster

Původní studie Škody Roomster

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.