Škoda Roomster Greenline, 2010

Škoda Roomster Greenline, 2010 | foto: Škoda auto

Odepisovaný roomster dostane ještě šanci

  • 110
V historii Škody Auto najdete jen stěží model, který budí tak rozdílné názory. Pro jedny nepovedené a ošklivé auto, pro druhé mimořádně praktický vůz. Po letech propadů prodejů chytil loni roomster druhý dech a Škoda už mluví o tom, že připravuje jeho nástupce.

Přitom se mluvilo o tom, že výroba skončí. "Je to auto, které chceme dál vyrábět. Připravujeme jeho nástupce, ale musíme o něj bojovat," řekl šéf vývoje Eckhard
Scholz. Všechny modely v koncernu procházejí koncernovým schvalováním ve Wolfsburgu předtím, než se začnou sériově vyrábět, nejde o speciální proces jen pro roomster.

Podle Scholze by měl mít následník roomsteru lehčí život, protože by neměl design vozu zákazníky v názoru tolik rozdělovat.

Šéf automobilky Winfried Vahland přirovnal loni roomster k dítěti v rodině, které právě potřebuje více péče než ostatní. Té se loni dočkal – firma přišla například s polepy vozu, které částečně zatraktivnily jeho vzhled.

Prodejům pomohlo hlavně zlevnění. Auto, jehož cena začínala při uvedení v roce 2006 na 340 tisících korun, stojí teď v nejlevnější verzi o 115 tisíc méně. O konci výroby roomsteru se v posledních letech několikrát spekulovalo především kvůli slabým prodejním výsledkům. Péče loni přinesla nakonec výsledky, protože prodeje stouply o 11 procent
na 36 tisíc aut a odrazily se tak od předloňského dna.

Automobilka se chce dostat s prodeji alespoň na hranici padesáti tisíc aut ročně.

Roomster se loni vrátil mezi desítku nejprodávanějších vozů v Česku, jako firemní vozidlo ho používá například ČEZ nebo Coca-Cola. Velmi úspěšný je vůz především v  bývalých východoněmeckých zemích.

V Česku se úspěšnost podle šéfa tuzemského prodeje Petra Pečenky velmi liší podle dealerů.

"Hodně záleží na tom, jak se k nim prodejci staví, někteří roomsteru příliš nevěří a lidem nabízejí spíše jiné modely," tvrdí Pečenka.

Roomstery se dosud vyrábějí ve Vrchlabí, kde by však měla letos produkce aut skončit. Automobilka tají, zda se jejich výroba vrátí zpět do Kvasin, nebo se přesune do Mladé Boleslavi, pravděpodobnější jsou však Kvasiny.

Podle zdrojů MF DNES by měl být nový roomster delší než současná verze a měl by jezdit na podvozku Volkswagen Touran.

"Bude to nadále auto pro evropský trh, v Číně nebo Indii pro takový vůz nejsou zákazníci,“ dodal šéf prodeje Jürgen Stackmann. Vysvětluje, že v Číně a Indii musí být auto symbol úspěchu tříprostorové. I proto na indický trh uvedla značky sedan rapid.

Nedoceněný Roomster

Očima designéra

Roomster je nedoceněný automobil a zároveň tak trochu promarněná šance mít v modelovém portfoliu opravdu něco výrazného a přitom "simply clever". Pokud si ještě vzpomenete na první koncept, z kterého se vyvinula sériová verze, tak je jasné, že kompromisů bylo nakonec až příliš. Nevytratila se sice původní myšlenka (spíš naopak, ta je v sériovce ještě více zdůrazněna), ale švih sériovému vozu už chybí.

V praxi to znamená, že variabilita interiéru, nižší hrana zadních oken, velké páté dveře a další prvky splňují bezezbytku požadavky na praktické auto této kategorie, ale v exteriéru se tato řešení často setkávají s nepochopením a boj proti zažitým představám o podobě malého MPV spíše prohrávají. Vzhledem k zaměření škodovky jde ale jednoznačně o chvályhodný počin posunout kategorii malých MPV někam dál.

Jsem zvědavý jak se v nové generaci podaří propojit nový design škodovky a kolik toho zbyde z nesmírně originální koncepce současné generace.

Radek Laube, šéfredaktor časopisu AutoDesign&Styling

Původní studie Škody Roomster